Ο παλμός των επιδαύριων παραστάσεων, οι πρώτες, οι σοβαρές, οι μη λογοκριμένες κριτικές καταγράφονταν εδώ τουλάχιστον πενήντα χρόνια, γύρω στα μεσάνυχτα, στα τραπέζια του «Λεωνίδα» πάνω από πιάτα με γεμιστά και καράφες με κρασί. Στα τραπέζια της θρυλικής ταβέρνας στο Λυγουριό όπου οι πιο μυημένοι στα πολιτιστικά, οι συντελεστές των παραστάσεων, οι καλλιτέχνες που βρέθηκαν στις παραστάσεις ως θεατές, διανοούμενοι και πολιτικοί έσπευδαν να ξαποστάσουν, να φάνε και να πιούν ένα ποτήρι κρασί. Ετοιμοι να χωνέψουν μαζί με την τροφή και όσα είδαν, να βγάλουν την ετυμηγορία τους, με δημοσιογράφους ανάμεσά τους να καταγράφουν να παίρνουν την θερμοκρασία της παράστασης και να διαμορφώνουν τις κριτικές τους.
Ο Λεωνίδας Λιακόπουλος, ο ιδιοκτήτης της ταβέρνας έφυγε το απόγευμα της Δευτέρας σε ηλικία 83 ετών και το πένθος είναι μεγάλο όχι μόνο για τους οικείους του αλλά για όσους έχουν συνδέσει τα καλοκαίρια τους με την Επίδαυρο. Ιστορίες μοναδικές για όσα διεξήχθησαν στα τραπέζια αυτά, τις παρέες που αγγίζουν την επικράτεια του μύθου, τις ίντριγκες, τους έρωτες, τις συμμαχίες άρχισαν να έρχονται στο μυαλό. Eίναι ο άνθρωπος που του έμαθε η Κατίνα Παξινού να φτιάχνει τα τέλεια μπιφτέκια, ο μόνος που έπειθε την Αλίκη Βουγιουκλάκη να κάνει παρασπονδίες από την μονίμως αυστηρή διατροφή της, αυτός που μαγείρεψε προπαραμονή Χριστουγέννων για έναν απρόσμενο επισκέπτη, τον Φρανσουά Μιτεράν. Αυτός που του έδινε ένα σβουριχτό φιλί στο μάγουλο η Μερκούρη και έμπαινε μέσα για να σερβίρει μόνη της ένα πιάτο με το αγαπημένο της αχνιστό γιουβέτσι. Είχαν σχέση λατρείας. Την περίμενε με τις τηγανητές πατάτες που της άρεσε να τσιμπολογά γκρινιάζοντας πάντα ασταμάτητα για τη φωτογραφία της που είχε επιλέξει για τον τοίχο τους – πίστευε ότι την έδειχνε άσχημη…
Τα πάντα ξεκίνησαν από το καφενείο που είχε ο πατέρας του και στο οποίο εργαζόταν και ο ίδιος. Ένα τυπικό καφενείο της επαρχίας στη δεκαετία του 50. Ηταν 19 χρονών όταν άνοιξε. Ένα χρόνο μετά κατεβαίνει το Εθνικό για την πρώτη παράσταση στην Επίδαυρο και το 1955 ο ΕΟΤ ζητά από τους Λυγουριώτες να ανοίξουν τα σπίτια τους να φιλοξενήσουν τους ηθοποιούς και ο Λεωνίδας με τον πατέρα του ανοίγουν την κουζίνα για να μαγειρεύουν οι ηθοποιοί. Πρώτη μπαίνει στην κουζίνα η κορυφαία τραγωδός αλλά και θρυλική μαγείρισσα της εποχής Κατίνα Παξινού. Ηταν αυτή που έμαθε στην κυρία Κάκια στην σύζυγο του Λεωνίδα να μαγειρεύει τα πρώτα πιάτα όταν τον παντρεύτηκε –ήταν μόλις 20 ετών και δεν είχε ιδέα από μαγειρική. Τώρα και μόνο η σκέψη ότι θα δοκιμάσεις τα γεμιστά της ή το νουά της προκαλεί ενθουσιασμό.
Καθώς ελάχιστα τηλέφωνα υπήρχαν στο χωριό, οι ηθοποιοί μαζεύονταν στου Λεωνίδα για να μιλήσουν με την Αθήνα χωρίς να λογοκρίνονται χωρίς να ντρέπονται για όσα λένε. Ηταν ο άνθρωπος τους. Ο ίδιος κρατούσε μυστικά… και ντοκουμέντα. Από τις λίγες ιστορίες που επέτρεπε στον εαυτό του να αφηγείται ήταν αυτή με την Αννα Συνοδινού που όταν την εκνεύριζαν (κυρίως η Παξινού) έφευγε από την πρόβα και πήγαινε να ζητήσει στον Λεωνίδα να της φτιάξει μια μακαρονάδα. Την ίδια μακαρονάδα που απολάμβανε και η Παξινού. Είχε αφηγηθεί ο Λεωνίδας στην εφημερίδα Αργολικές Ειδήσεις «Η Παξινού κάνει πρόβες στο κοστούμι της Μήδειας και ταλαιπωρεί τον ενδυματολόγο Αντωνάκη Φωκά: “Το ύφασμα μου κάνει στομάχι. Δεν σχηματίζεται καθόλου η μέση μου”. Κι εκείνος απαντά: «Μα Κατίνα μου, σταμάτα λίγο τις μακαρονάδες, και το στομάχι θα σου εξαφανίσω και το κοστούμι θα σου φτιάξω”».
Οσο για την Κάλλας που για χάρη της έφτασε το ρεύμα στην Επίδαυρο το 1961 που επρόκειτο να ανεβάσει τη Μήδεια, αυτή βρέθηκε στην ταβέρνα μόνο ένα μεσημέρι μαζί με τον Μινωτή όπου μοιράστηκαν από ένα αναψυκτικό (φημιζόταν ο ηθοποιός και σκηνοθέτης για την τσιγγουνιά του). Ο Ωνάσης δεν ξεμύτιζε από το σκάφος του, τη «Χριστίνα».To βράδυ της Παρασκευής καθώς το Εθνικό Θέατρο θα κατεβαίνει για την πρώτη του φετινή παράσταση στην Επίδαυρο, την «Ειρήνη» το Αριστοφάνη, το βέβαιο είναι πως η σκέψη όλων θα είναι στον Λεωνίδα. Με τις αναμνήσεις να ξυπνούν.
ΥΓ. Η κηδεία θα γίνει σήμερα Τρίτη στις 4 το απόγευμα από τον Ιερό Ναό Αγίου βασιλείου στο Λυγουριό