Η Βαρκελώνη έβαλε επίσημα μπρος σε ένα φιλόδοξο σχέδιο για την επόμενη δεκαετία, που προβλέπει την δραστική μείωση των οχημάτων που κυκλοφορούν στην πόλη και την μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, με την δημιουργία «πράσινων» χώρων και δημόσιων πλατειών.
Ενας στους τρεις δρόμους στην πυκνοκατοικημένη αστική περιοχή του Εσάμπλε, που αποτελείται από δεκάδες οικοδομικά τετράγωνα, θα μετατραπεί σε «πράσινη ζώνη», στην οποία θα έχουν προτεραιότητα οι πεζοί και οι ποδηλάτες. Επιπλέον, πολλές διασταυρώσεις θα αντικατασταθούν από συνολικά 21 πλατείες, έτσι ώστε κάθε πολίτης να έχει κοντά του ένα πάρκο ή μια πλατεία σε απόσταση μικρότερη από τα 200 μέτρα.
«Το σχέδιο Εσάμπλε εκσυγχρόνισε την Βαρκελώνη στα τέλη του 19ου αιώνα και τώρα εμείς επαναφέρουμε το πνεύμα της αστικής μεταμόρφωσης για να φέρουμε το Εσάμπλε στον 21ο αιώνα» δήλωσε στον Guardian η αντιδήμαρχος της πόλης, Ζάνετ Σανζ.
Το φιλόδοξο αυτό εγχείρημα, που πρόκειται να κοστίσει 37,8 εκατ. ευρώ για τα επόμενα δέκα χρόνια, είναι μια ραγδαία και ριζική επέκταση της πολιτικής των λεγόμενων «Superblocks», που θεσπίστηκε το 2016.
Ενα Superblock αποτελείται από εννιά οικοδομικά τετράγωνα, μέσα στα οποία η κίνηση των αυτοκινήτων μειώνεται δραστικά με την στρατηγική τοποθέτηση φυτών και πάγκων. Με την απουσία των περισσότερων αυτοκινήτων, δημιουργούνται νέοι ποδηλατοδρόμοι, παιδικές χαρές και «πράσινοι χώροι», ενώ αρκετοί από τους χώρους που χρησιμοποιούνται για παρκινγκ μετατρέπονται σε καθιστικές περιοχές για τους πεζούς.
Τα Superblocks δεν απαγορεύουν την κυκλοφορία των αυτοκινήτων στο εσωτερικό τους, αλλά την κάνουν αρκετά δυσκολότερη. Σήμερα, υπάρχουν 6 Superblocks και άλλα 11 είναι «στα σκαριά», αλλά αν τα πράγματα εξελιχθούν όπως προβλέπεται, τότε ο αριθμός τους θα φτάσει τα 500. Ετσι, δημιουργούνται μικρά καταφύγια γαλήνης και ησυχίας, στην πόλη όπου οι κάτοικοι έχουν περισσότερα αυτοκίνητα ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο από κάθε άλλη πόλη στην Ευρωπαϊκή Ενωση.
Παρά τις σημαντικές προσπάθειες που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, η Βαρκελώνη σχεδόν πάντα ξεπερνά τα όρια που θέτει η ΕΕ ή ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας όσον αφορά την ατμοσφαιρική ρύπανση.
Οπως το Παρίσι και το Μιλάνο, έτσι και η καταλανική πρωτεύουσα έχει ασπαστεί τον «τακτικό ουρμπανισμό», που χαρακτηρίζεται από το προσωρινό κλείσιμο δρόμων στα αυτοκίνητα, την μεγέθυνση των πεζοδρομίων, την κατασκευή ποδηλατοδρόμων και την μείωση των χώρων στάθμευσης, ώστε να δημιουργηθεί περισσότερος δημόσιος χώρος.
Σε γενικές γραμμές, τα νέα μέτρα για την καταπολέμηση δύο προβλημάτων, της κλιματικής αλλαγής και της έλλειψης χώρου, έγιναν καλοδεχούμενα από τους κατοίκους της Βαρκελώνης. Φυσικά, οι εκπρόσωποι των αυτοκινητοβιομηχανιών δεν ήταν και πολύ χαρούμενοι, αλλά δεν κατάφεραν να διχάσουν την κοινή γνώμη όπως έκαναν σε αρκετές βρετανικές πόλεις.
Από την εφαρμογή του εθνικού lockdown τον Μάρτιο, η Βαρκελώνη έχει κατασκευάσει 29 νέα χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμου-φέρνοντας το σύνολο στα 240 χιλιόμετρα-και 12 χιλιόμετρα πεζοδρομίου. Παράλληλα, η πόλη ξεφορτώθηκε 1300 χώρους στάθμευσης.