Το πλοίο είναι ακινητοποιημένο, η γέφυρα έχει πέσει. Το λιμάνι της Βαλτιμόρης θα παραμείνει κλειστό «μέχρι νεωτέρας» | NTSB/Handout via REUTERS
Επικαιρότητα

Βαλτιμόρη, η επόμενη μέρα: Εμφραγμα στις μεταφορές στις ανατολικές ΗΠΑ

Νεκροί θεωρούνται οι έξι αγνοούμενοι εργάτες που εκτελούσαν έργα οδοποιίας πάνω στη γέφυρα Francis Scott Key, όταν αυτή κατέρρευσε μετά την πρόσκρουση του θηριώδους πλοίου «Dali». Πλήγμα για την αμερικανική οικονομία, καθώς το λιμάνι της Βαλτιμόρης είναι το σημαντικότερο των ΗΠΑ όσον αφορά τα φορτία αυτοκινήτων
Protagon Team

Δύτες αναμένονταν να επιστρέψουν τα ξημερώματα της Τετάρτης στον ποταμό Πατάπσκο, στο σημείο όπου μια μέρα πριν κατέρρευσε η μεγάλη γέφυρα στη Βαλτιμόρη, αφού προσέκρουσε πάνω της φορτηγό πλοίο. Ωστόσο, οι έξι αγνοούμενοι εργάτες που βρέθηκαν στο παγωμένο νερό θεωρούνται πλέον νεκροί. «Με βάση τη διάρκεια των ερευνών που έχουν πραγματοποιηθεί (…), τη θερμοκρασία του νερού (μείον ένας βαθμός Κελσίου), πλέον εκτιμάμε ότι δεν θα βρούμε αυτούς τους ανθρώπους ζωντανούς», παραδέχτηκε ο αντιναύαρχος της ακτοφυλακής Σάνον Γκίλριθ στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.

Μετά την κατάρρευση της γέφυρας Francis Scott Key στο λιμάνι της Βαλτιμόρης, στην πολιτεία Μέριλαντ των ΗΠΑ, οι αρχές ξεκίνησαν έρευνες από αέρος, θαλάσσης, ακόμη και υποβρυχίως, και κατάφεραν να εντοπίσουν δύο επιζώντες, ο ένας εκ των οποίων είναι σοβαρά τραυματισμένος.

Ομως το βράδυ της Τρίτης, λόγω των δύσκολων συνθηκών, «η παλίρροια και τα ρεύματα καθιστούν το έργο των δυτών επικίνδυνο», κατά συνέπεια «θα αναστείλουμε την ενεργή φάση των ερευνών», πρόσθεσε ο Γκίλριθ. «Απλώς περνάμε σε μια νέα φάση» των επιχειρήσεων, εξήγησε, με άλλον αξιωματούχο να διευκρινίζει ότι οι δύτες θα επιστρέψουν στο σημείο του δυστυχήματος με το πρώτο πρωινό φως της Τετάρτης.

Οι έξι αγνοούμενοι είναι εργάτες που πραγματοποιούσαν έργα οδοποιίας στη γέφυρα την ώρα που κατέρρευσε.

Ο δήμαρχος της Βαλτιμόρης Μπράντον Σκοτ έκανε λόγο για «ανείπωτη τραγωδία», με την αστυνομία να αποκλείει το ενδεχόμενο τρομοκρατικής ενέργειας.

Ο απολογισμός αυτού του «φρικτού δυστυχήματος», όπως το χαρακτήρισε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν, θα ήταν ακόμη μεγαλύτερος αν το φορτηγό πλοίο το οποίο «απώλεσε προσωρινά το σύστημα προώθησης» δεν είχε προλάβει να εκπέμψει σήμα κινδύνου: χάρη σε αυτό το σήμα κινδύνου οι αρχές πρόλαβαν να διακόψουν την κυκλοφορία των οχημάτων πάνω στη γέφυρα.

Ο Τζο Μπάιντεν δεσμεύτηκε ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα πληρώσει ολόκληρο το κόστος για την ανακατασκευή της γέφυρας που κατέρρευσε. «Πρόθεσή μου είναι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση να πληρώσει ολόκληρο το κόστος της ανακατασκευής αυτής της γέφυρας και περιμένω από το Κογκρέσο να στηρίξει την προσπάθειά μου», τόνισε ο Μπάιντεν, σημειώνοντας ωστόσο ότι θα χρειαστεί χρόνος για την ανακατασκευή της γέφυρας.

Τι συνέβη

Το 300 μέτρων μήκους πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Dali» μόλις είχε ξεκινήσει ένα ταξίδι 27 ημερών από το λιμάνι της Βαλτιμόρης με προορισμό τη Σρι Λάνκα.

Λίγο μετά τον απόπλου του, στη μέση της νύχτας της Δευτέρας προς Τρίτη, διακόπηκε η ηλεκτροδότηση. Τα ηλεκτρονικά συστήματα του πλοίου και η μηχανή του έπαψαν να λειτουργούν. Το πλήρωμα του «Dali» δεν μπορούσε να ελέγξει το τεράστιο πλοίο.

Τα μέλη του πληρώματος προσπάθησαν μάταια να αποκαταστήσουν τη βλάβη, ενώ ο ένας πλοηγός που βρισκόταν πάνω σε αυτό έδινε εντολές στο πλήρωμα να επιστρέψει το «Dali» στο λιμάνι και να ρίξει άγκυρα.

Αν και φαίνεται ότι μια γεννήτρια κάποια στιγμή άρχισε να λειτουργεί, το πλοίο δεν ανέκτησε τις μηχανές του.

Οι πλοηγοί δεν είχαν άλλη επιλογή και λίγο πριν από τη 01:30 (τοπική ώρα, 07:30 ώρα Ελλάδας) τα ξημερώματα της Τρίτης εξέπεμψαν σήμα κινδύνου, προειδοποιώντας τις αρχές ότι επίκειται πρόσκρουση.

«Πλησιάζει ένα πλοίο το οποίο έχει χάσει το σύστημα πλοήγησης», ακούγεται να λέει στέλεχος της υπηρεσίας Μεταφορών του Μέριλαντ στον ασύρματο. «Μέχρι να τεθεί υπό έλεγχο, πρέπει να διακόψουμε την κυκλοφορία».

Ο κυβερνήτης του Μέριλαντ Γουες Μουρ χαρακτήρισε το πλήρωμα του «Dali» «ήρωες» και πρόσθεσε ότι η άμεση αντίδρασή τους «έσωσε ζωές», διότι οι αρχές πρόλαβαν να διακόψουν την κυκλοφορία των οχημάτων στη γέφυρα, η οποία έχει τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας, τα δύο λεπτά που πέρασαν μετά την εκπομπή του σήματος κινδύνου και της πρόσκρουσης.

Εμφραγμα στις μεταφορές στις ανατολικές ΗΠΑ

To πρόβλημα τώρα είναι τεράστιο, όσον αφορά τη συγκοινωνία σχεδόν σε όλη την ανατολική ακτή των ΗΠΑ.

Η γέφυρα Francis Scott Key, μήκους 2,6 χιλιομέτρων, αποτελεί μέρος του βασικού οδικού άξονα που συνδέει τις βόρειες με τις νότιες πολιτείες των ΗΠΑ, στα ανατολικά.

Παράλληλα η πρόσβαση στο τεράστιο λιμάνι της Βαλτιμόρης δεν είναι πλέον δυνατή λόγω των συντριμμιών της γέφυρας και οι θαλάσσιες μεταφορές εκεί «έχουν διακοπεί μέχρι νεωτέρας», σύμφωνα με τις αρχές.

Το λιμάνι της Βαλτιμόρης είναι το σημαντικότερο των ΗΠΑ όσον αφορά τα φορτία αυτοκινήτων. Μόνο το 2022 πέρασαν από εκεί περισσότερα από 750.000 οχήματα, σύμφωνα με στοιχεία της λιμενικής αρχής. Είναι επίσης ένα από τα μεγαλύτερα σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές άνθρακα.

Το κλείσιμο αυτού του μεγάλου λιμανιού στην Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ θα μπορούσε να διαταράξει την αλυσίδα εφοδιασμού προϊόντων – από αυτοκίνητα, μέχρι άνθρακα ή και ζάχαρη, κάτι που σημαίνει ότι θα αυξηθούν οι καθυστερήσεις και το κόστος τους.

Το πλοίο «Dali» ανήκει στην Grace Ocean Pt Ltd, τη διαχείρισή του έχει αναλάβει η Synergy Marine Corp και είχε ναυλωθεί από τη δανέζικη εταιρεία Maersk. Τα 22 μέλη του πληρώματός του είναι σώα.

Το τεράστιο «Dali» και ό,τι απέμεινε από τη γέφυρα (Maryland National Guard/Handout via REUTERS)

Οι λιμενικές αρχές της Σιγκαπούρης ανακοίνωσαν την Τρίτη ότι το «Dali» πέρασε με επιτυχία δύο ελέγχους το 2023 και ότι τον Ιούνιο επισκευάστηκε ένα όργανο ελέγχου πίεσης των καυσίμων που είχε πρόβλημα.

Οι λιμενικές αρχές της Χιλής από την πλευρά τους επεσήμαναν το 2023 ότι το Dali αντιμετώπισε πρόβλημα στις μηχανές του, το οποίο όμως επίσης επισκευάστηκε.

Το ατύχημα στην Αμβέρσα

Το ίδιο πλοίο, που προκάλεσε την κατάρρευση της γέφυρας Φράνσις Σκοτ Κίι, είχε εμπλακεί και σε ένα ατύχημα στο λιμάνι της Αμβέρσας το 2016.
Σύμφωνα με τις βελγικές λιμενικές αρχές, στις 11 Ιουλίου 2016 είχε προσκρούσει στην προβλήτα, ενώ προσπαθούσε να αποπλεύσει από τον τερματικό σταθμό των εμπορευματοκιβωτίων στη Βόρεια Θάλασσα.

Η λιμενική αρχή δεν έδωσε άλλες διευκρινίσεις για τα αίτια του ατυχήματος αλλά ανέφερε ότι το πλοίο παρέμεινε αγκυροβολημένο για επισκευές για κάποιο διάστημα μετά την πρόσκρουση.

«Ο γενικός κανόνας είναι ότι τα ατυχήματα αυτά ερευνώνται και τα πλοία επιτρέπεται να αποπλεύσουν μόνο αφού οι ειδικοί κρίνουν ότι είναι ασφαλές», είπε ένας εκπρόσωπος του λιμανιού της Αμβέρσας στο πρακτορείο Reuters.

Το Dali ανήκει στην Grace Ocean Pt Ltd και τη διαχείρισή του έχει αναλάβει η Synergy Marine Corp.