Ο Ελον Μασκ έχει αναδειχθεί σε έναν από τους πιο ένθερμους υποστηρικτές του πρώην προέδρου Ντόναλντ Τραμπ στις φετινές εκλογές. Ομως, ανεξάρτητα από το ποιος θα κερδίσει τελικά τις εκλογές, το αποτέλεσμα θα μπορούσε να σημαίνει σημαντικές αλλαγές για τον ιδρυτή της Tesla και πλουσιότερο άνθρωπο στον κόσμο. Μια νίκη του Τραμπ, είπε ο ίδιος ο Μασκ, θα διασφάλιζε ότι θα γίνουν πραγματικότητα τα μακροπρόθεσμα όνειρά του, ενώ μια νίκη της Κάμαλα Χάρις υποτίθεται θα τα καταδίκαζε. Μπορεί να μην είναι τόσο απλό, όπως γράφει το Quartz.
Ο Μασκ συμφώνησε να ηγηθεί μετεκλογικά αυτού που ο ίδιος και ο Τραμπ αποκαλούν υπουργείο Κυβερνητικής Αποτελεσματικότητας, μια επιτροπή που θα διενεργήσει «πλήρη οικονομικό έλεγχο και έλεγχο απόδοσης ολόκληρης της ομοσπονδιακής κυβέρνησης» και θα προτείνει μεταρρυθμίσεις. Εάν πράγματι πάρει αυτήν ή οποιαδήποτε επίσημη θέση, ο Μασκ θα πρέπει να αφήσει πίσω την Tesla και τη διαστημική του εταιρεία SpaceX.
Η SpaceX έχει λάβει τουλάχιστον 15,4 δισεκατομμύρια δολάρια σε κρατικές συμβάσεις -συμπεριλαμβανομένου ενός διαβαθμισμένου συμβολαίου 1,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2021- ενώ η Tesla έχει πάρει 352.000 δολάρια μέσω κρατικών συμβάσεων. Μαζί με τις υπόλοιπες εταιρείες του, υπόκεινται σε ομοσπονδιακό έλεγχο και συχνά συγκρούονται με τις ρυθμιστικές αρχές.
«Εφόσον εξαρτάται σε τέτοιο βαθμό από τις αποφάσεις της κυβέρνησης, είτε πρέπει να αποχωρήσει πλήρως για να κάνει ο,τιδήποτε στην κυβέρνηση, είτε να μην πάρει καμία από τις θέσεις που του έχουν υποσχεθεί ή του έχουν προταθεί», είπε στο The Hill ο πρώην πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Επικοινωνιών, Τομ Γουίλερ.
Μεγάλο μέρος του ενθουσιασμού των επενδυτών για την Tesla και τις μετοχές της εξαρτάται από τη συμμετοχή του Μασκ στην εταιρεία, γράφει το Quartz. Οι επενδυτές τρομοκρατήθηκαν νωρίτερα αυτό το έτος όταν κυκλοφόρησαν πληροφορίες ότι ο Μασκ θα αποχωρούσε. Η Tesla δεν έχει διάδοχο.
Μια εναλλακτική λύση στο υπουργείο Κυβερνητικής Αποτελεσματικότητας θα ήταν ο Μασκ να αναπτύξει λογισμικό για την ομοσπονδιακή κυβέρνηση, το οποίο θα τη βοηθούσε να μειώσει τις δαπάνες της. Σε αυτό το σενάριο, δεν θα έμπαινε επίσημα στην κυβέρνηση, διατηρώντας τον έλεγχο των εταιρειών του.
Δεδομένου του ήδη περιορισμένου χρόνου του Μασκ, ο οποίος διοικεί τον γαλαξία των εταιρειών του, ανεβάζει συνεχώς αναρτήσεις στον ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης X και εμφανίζεται σε διάφορα συνέδρια, δεν είναι σαφές πώς θα έβρισκε χρόνο για οποιαδήποτε κυβερνητική δουλειά χωρίς να εγκαταλείψει τουλάχιστον μερικώς τις ευθύνες του.
Από την άλλη, ένας ρόλος εκτός επίσημου θεσμού θα αποδυνάμωνε την επιρροή του Μασκ. Υποσχέθηκε μόλις στις 23 Οκτωβρίου να χρησιμοποιήσει αυτή τη θέση για να υποστηρίξει μια εθνική προσέγγιση για τη ρύθμιση των οχημάτων χωρίς οδηγό, μια βασική αγορά για την Tesla, αλλά και να μειώσει την υπερβολική κρατική ρύθμιση της αγοράς, την οποία έχει επανειλημμένα επικρίνει ότι εμποδίζει τις εταιρείες του.
«Υπάρχουν περίπου 428 ομοσπονδιακές υπηρεσίες και δημιουργούνται περισσότερες», είπε ο Μασκ σε δημαρχείο της Πενσιλβάνια τον περασμένο μήνα. «Νομίζω ότι αν ρίχναμε στη φωτιά τους ανόητους κανονισμούς, αυτό θα ήταν επικό», πρόσθεσε.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων πιθανότατα θα επηρεαστούν από την επιθυμία του Τραμπ να ακυρώσει τον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού, ο οποίος έχει στηρίξει τα ηλεκτρικά οχήματα και άλλα έργα καθαρής ενέργειας. Αυτό θα είναι πλήγμα για την Tesla. Ενώ ο Τραμπ έχει αποσύρει ορισμένες από τις πιο σκληρές ρητορικές του κατά των ηλεκτρικών οχημάτων, εξακολουθεί να μην είναι μεγάλος θαυμαστής τους και έχει αγκαλιάσει το λόμπι πετρελαίου και φυσικού αερίου. Οι προτεινόμενοι δασμοί στα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στο Μεξικό θα προκαλούσαν επίσης προβλήματα στο εργοστάσιο της Tesla στο Μοντερέι.
Ο Ροχάν Πατέλ, πρώην επικεφαλής δημόσιας πολιτικής της Tesla, έγραψε στο X ότι ο Τραμπ υπήρξε «αντικειμενικά κακός» για τα ταμεία της Tesla κατά την πρώτη του θητεία, λόγω της αρνητικής του στάσης απέναντι σε πιστώσεις για κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων. Η Tesla έχει λάβει περίπου 2,8 δισεκατομμύρια δολάρια σε κρατικές και ομοσπονδιακές επιδοτήσεις, μέσω επιχορηγήσεων και φορολογικών απαλλαγών.
Ο Μασκ έχει ξοδέψει τουλάχιστον 76 εκατομμύρια δολάρια από τα δικά του μετρητά σε προσπάθειες να βοηθήσει τους Ρεπουμπλικάνους στην προεκλογική εκστρατεία, σύμφωνα με το Quartz. Η ομάδα America PAC του -η οποία φέρεται να έχει εμπλακεί σε σκοτεινές πρακτικές και επίσης αντιμετωπίζει δικαστικές αγωγές- χειρίζεται τις προσπάθειες για την εκλογική νίκη του Τραμπ σε βασικές πολιτείες όπως η Πενσιλβάνια. Εχει χαρακτηρίσει μια νίκη του Τραμπ ως «απαραίτητη για το όνειρό του να κάνει τη ζωή πολυπλανητική».
«Υπάρχει η δυνατότητα να έχουμε ένα καταπληκτικό, συναρπαστικό μέλλον, αλλά πρέπει απλώς να δουλέψουμε σκληρά για να συμβεί αυτό», είπε ο Μασκ στις 20 Οκτωβρίου. «Και η εκλογή του Προέδρου Τραμπ είναι απαραίτητη για να συμβεί αυτό».
«Αν χάσει ο Τραμπ, γ@μήθηκα»
Μια προεδρία της Κάμαλα Χάρις πιθανότατα θα συνέχιζε τις πολιτικές του Μπάιντεν που ήταν ευνοϊκές προς την Tesla, καθώς τα περισσότερα επιβατικά της οχήματα πληρούν τις προϋποθέσεις για τις φορολογικές εκπτώσεις του Νόμου για τη Μείωση του Πληθωρισμού.
Η Χάρις έχει προτείνει ένα σχέδιο 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων για επενδύσεις σε εγχώριους κατασκευαστές, συμπεριλαμβανομένων αυτοκινητοβιομηχανιών και εταιρειών που κατασκευάζουν προηγμένες μπαταρίες, καθώς και σε εταιρείες Τεχνητής Νοημοσύνης.
Με την Χάρις ως πρόεδρο, πάντως, η Tesla και η SpaceX δεν θα έπρεπε να ανησυχούν μήπως χάσουν τον Μασκ, ούτε οι άλλες εταιρείες και νεοφυείς επιχειρήσεις του. Επιπλέον, μια άλλη επιχείρηση του Μασκ, η Neuralink, έχει επανειλημμένα επί Μπάιντεν κερδίσει την έγκριση των ρυθμιστικών αρχών για την τεχνολογία τσιπ εγκεφάλου, κάτι το οποίο θα μπορούσε να συνεχιστεί υπό την Χάρις.
Η SpaceX, ειδικότερα, πιθανότατα θα συνεχίσει να ευημερεί ως ο βασικός εταίρος της NASA και του Πενταγώνου. Οι αντίπαλοί της, συμπεριλαμβανομένου του Blue Origin του Τζεφ Μπέζος, απέχουν χρόνια από την τεχνολογία της, συμπεριλαμβανομένου του μεγα-πυραύλου Starship.
Αλλά, οι ανησυχίες του Μασκ φαίνεται να έχουν φτάσει στα όρια της παράνοιας. «Αν χάσει ο Τραμπ, γ@μήθηκα», είπε ο Μασκ στον Τάκερ Κάρλσον τον περασμένο μήνα. «Πόση μεγάλη πιστεύετε ότι θα είναι η ποινή φυλάκισής μου; Θα ξαναδω τα παιδιά μου; Δεν ξέρω».
«Εχω εξευτελίσει την Κάμαλα ασταμάτητα», πρόσθεσε.
Εκτοτε, ο Μασκ συνέχισε να επικρίνει την Χάρις και τον Μπάιντεν, με το America PAC του να προβάλλει μια διαφήμιση που διαγράφηκε κατόπιν, αποκαλώντας την ίδια και άλλους Δημοκρατικούς με εξαιρετικά άκομψους χαρακτηρισμούς.
Ο Μασκ έχει κατηγορήσει επανειλημμένα την κυβέρνηση Μπάιντεν ότι παρεμβαίνει στη Δικαιοσύνη ή ότι χρησιμοποιεί το νομικό σύστημα και τους θεσμούς για να απονομιμοποιήσει τους αντιπάλους της, ένα αγαπημένο αφήγημα και του Τραμπ για τους αξιωματούχους που τον διώκουν. Οι SpaceX, Neuralink, X και Tesla αποτελούν συλλογικά αντικείμενο τουλάχιστον 20 πρόσφατων ομοσπονδιακών ερευνών.