Η μέρα χαρακτηρίστηκε από νηφαλιότητα. Μετριοπάθεια.
Με διάθεση να συζητηθούν τα ουσιαστικά. Πέρα από συνθήματα και υπερβολές, που συνήθως απευθύνονται στο ηθικό του ακροατηρίου.
Το τελευταίο, στην πλειοψηφία ξενοδόχοι, αλλά και εκπρόσωποι φορέων και πολιτική ηγεσία, παρακολούθησε για κάτι παραπάνω από μιάμιση ώρα τις εργασίες της 9ης Γενικής Συνέλευσης του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), στο πλαίσιο της HORECA, την Παρασκευή, 7 Νοεμβρίου.
Το τελετουργικό είχε τη δομή του απολογισμού. «Το 2020 είναι μια χρονιά – μεταίχμιο», είπε ο πρόεδρος του ΞΕΕ Αλέξανδρος Βασιλικός, στην εισαγωγική του ομιλία. «Ο ουρανός δεν βρέχει λύσεις και το σύμπαν δεν μοιράζει δώρα. Εμείς θα δημιουργήσουμε τις νέες επιτυχίες», συνέχισε.
Η πρόταση κωδικοποιεί ότι η αλλαγή πέρα από το περιβάλλον, θα πρέπει να έρθει και από τον κλάδο. Από τα ίδια τα ξενοδοχεία. Τα οποία νομοτελειακά πρέπει να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις της παγκοσμιοποιημένης αγοράς και της ψηφιακής επικοινωνίας και να αντιμετωπίσουν τις αδυναμίες προορισμών, στρατηγικής, ανταγωνισμού. Επίσης, να διαχειριστούν τους νέους παίκτες που διεκδικούν μερίδιο στη φιλοξενία. Αλλά και τη δική τους εικόνα προς την κοινωνία.
Ολα αυτά είναι δεν είναι ζητούμενα. Είναι δεδομένα.
Πώς θα απαντηθούν;
Σε ό,τι αφορά το σκέλος της στρατηγικής, μέσω του δεκαετούς σχεδίου για τον τουρισμό, που δρομολογεί το αρμόδιο υπουργείο.
Λύση απαιτείται και σε κλαδικά προβλήματα, όπως τα πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα. Αλλά και στη διαμόρφωση του πλαισίου της αγοράς της φιλοξενίας. «Ηρθε η ώρα να ξεχωρίσει η ήρα από το στάρι», είπε ο κ. Βασιλικός. «Και σε όσους σήμερα εμφανίζονται να διεκδικούν την πατρότητα των επιτυχιών του ελληνικού τουρισμού, έχω μονάχα δύο λέξεις να τους πω: Καλώς τους!» Αλλά «να μην λογαριάζουν χωρίς τον ξενοδόχο», πρόσθεσε, καθώς οι έλληνες ξενοδόχοι συντηρούν «ένα και πλέον εκατομμύριο θέσεων εργασίας», κάθε χρόνο «επενδύουν ένα δις ευρώ για την ανακαίνιση και την αναβάθμιση των μονάδων τους δημιουργώντας κύκλο εργασιών για πάρα πολλούς κλάδους και επαγγέλματα της ελληνικής αγοράς» και «έβαζαν και βάζουν το χέρι στην τσέπη για την προβολή της χώρας».
Και απευθυνόμενος στον κ. Θεοχάρη, είπε: «Κύριε υπουργέ δεν είστε καιρό σε αυτή τη θέση, αλλά περιμένουμε πολλά από εσάς. «Η δικαίωση δεν μπορεί να κρύβεται πίσω από συναρμοδιότητες».
Αναζητώντας τη δικαίωση, τα ξενοδοχεία της χώρας θεσμοθετούν και το άνοιγμά τους προς την κοινωνία, με την ίδρυση φορέα για ανάπτυξη δράσεων κοινωνικής ευθύνης. Το «HOTELS FOR» θα έχει αποκλειστικό αντικείμενο την ανάπτυξη πρωτοβουλιών κοινωνικής ευθύνης, στηρίζοντας αυτούς που έχουν ανάγκη και προωθώντας τη βιώσιμη ανάπτυξη, ανακοίνωσε ο κ. Βασιλικός. Ο φορέας θα χρηματοδοτείται αποκλειστικά από το ΞΕΕ με αρχικό κεφάλαιο ένα εκατ. ευρώ και η ίδρυσή του θα γίνει με νόμο που προωθεί το υπουργείο Τουρισμού.
Τα χρήματα θα προέλθουν από τις εισπράξεις του Επιμελητηρίου, το οποίο για δέκα χρόνια κατέβαλε το 50% των εσόδων του στον ΟΑΕΕ. Αυτή η υποχρέωση ολοκληρώνεται πια, αφήνοντας το περιθώριο για κοινωνικές δράσεις. Οι άξονες στους οποίους θα κινηθούν θα βασιστούν πάνω στους στόχους του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ).
«Είναι μια πρωτοβουλία χωρίς προηγούμενο παγκοσμίως», σχολίασε ο πρόεδρος του ΞΕΕ. «Πιστεύουμε στη νέα δεκαετία της ευθύνης», πρόσθεσε, λέγοντας ότι κάθε ξενοδοχείο μπορεί να γίνει μέλος αυτής της δράσης.
«Ευθύνη. Τι ωραία λέξη», είπε ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης, ανεβαίνοντας στο βήμα. «Τα ελληνικά ξενοδοχεία, πρωτοπόρα παγκοσμίως, μεταδίδουν το μήνυμα πως η ανάπτυξη πρέπει να υπηρετεί τη συνοχή, πως η ευημερία της οικονομίας δεν είναι μόνον κάποιοι αριθμοί. Αλλά αυτή η ευημερία, μπορεί και πρέπει να αντανακλάται στο κοινωνικό σύνολο. Το ξενοδοχείο, λοιπόν, μας αφορά όλους. Αφού κάθε ξενοδοχείο, εκτός από εστία φιλοξενίας, γίνεται και εστία κοινωνικής ευθύνης, προσφοράς και συνοχής». Ο ίδιος συνέχισε, υπογραμμίζοντας την αλλαγή οπτικής και στόχων στον τομέα. Δεκαετές σχέδιο, αειφορία, αναδιάταξη εκπαίδευσης, θεματικά προϊόντα. «Οχι μέλημα πια οι εφήμερες εντυπώσεις». Και αναφέρθηκε σε υπαρκτά προβλήματα που επηρεάζουν: τις γεωπολιτικές εξελίξεις, το μεταναστευτικό, την επιδημία του κορονοϊού. «Ο εφησυχασμός απαγορεύεται», κατέληξε.
Αναφερόμενος νωρίτερα στα ζητούμενα της εποχής, ο κ. Βασιλικός έκανε λόγο για «τουριστικό αναλφαβητισμό». Με 25% συμβολή του τουρισμού στο ΑΕΠ, το ΞΕΕ επεξεργάζεται με τη συνεργασία των υπουργείων Παιδείας και Τουρισμού ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ανάπτυξης τουριστικής συνείδησης και καταπολέμησής του.
Ενώ η συμφωνία με την Ενωση Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ) είναι ένα ακόμα άνοιγμα στις τοπικές κοινωνίες, με δύο δράσεις: Η πρώτη αφορά στην ανάπτυξη σχέσεων και διαλόγου ώστε τα ελληνικά ξενοδοχεία να μεγιστοποιήσουν τη θετική συμβολή τους στις τοπικές οικονομίες και κοινωνίες.
Ετσι θα πραγματοποιηθούν 13 ημερίδες στις αντίστοιχες Περιφέρειες. Η δεύτερη περιλαμβάνει σεμινάρια διαχείρισης κρίσεων σε εκπροσώπους της αυτοδιοίκησης, ξενοδόχους και επαγγελματίες του τουρισμού, με στόχο την προστασία του brand και της φήμης των προορισμών. Ηδη το ΞΕΕ έδωσε 60.000 ευρώ στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ) ώστε να προετοιμαστεί το υλικό.
Κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης αναλύθηκε η πορεία των πρωτοβουλιών του ΞΕΕ, Boutique Hotels και Ελληνικό Πρωινό, παρουσιάστηκαν οι μελέτες του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ), καθώς και οι τρεις νικήτριες start up εταιρείες του Α’ κύκλου, της πρωτοβουλίας CapsuleT, του πρώτου ελληνικού επιταχυντή για τεχνολογικές νεοφυείς επιχειρήσεις στον τομέα του τουρισμού.
Ομως ένα από τα πιο ρεαλιστικά μέρη της εκδήλωσης και αυτό που χειροκροτήθηκε περισσότερο, ήταν το βίντεο με τους προέδρους ξενοδοχειακών ενώσεων σε περιοχές «δεύτερης ταχύτητας». Δυτική Μακεδονία, Σκόπελος, Καλάβρυτα, Εύβοια, Μαγνησία, Χίος. Ο λόγος τους ήταν άμεσος στα προβλήματα που περιέγραψαν: περιορισμένη σεζόν με δυσανάλογα λειτουργικά και φορολογικά κόστη, εργοδοτικές εισφορές με πληρότητες κάτω του 45%, απουσία οργανωμένης διαφημιστικής προβολής, υψηλός συντελεστής ΦΠΑ στη διαμονή, δυσκολία εύρεσης εξειδικευμένου προσωπικού, δυσλειτουργία περιφερειακών αεροδρομίων (Αγχιάλου), ημιπαράνομα/ημινόμιμα καταλύματα (βραχυχρόνιες μισθώσεις).
Αλλά και υψηλό κόστος μετάβασης (καύσιμα) από τα αστικά κέντρα και κόστος θέρμανσης σε ηπειρωτικά μέρη, ελλιπής ακτοπλοϊκή σύνδεση στα νησιά, απηρχαιωμένες υποδομές, υπολειτουργία κέντρων υγείας.
Τα τελευταία δεν έχουν να κάνουν μόνο με τον τουρισμό. Αλλά με την καθημερινότητα μιας χώρας.
Η οποία, όπως όλοι λένε, έχει περάσει στη δεκαετία της ευθύνης.