Ολα τα τραγούδια της Τέιλορ Σουίφτ εξαφανίστηκαν από το TikTok την πρώτη ημέρα του Φεβρουαρίου | Shutterstock/ako photography
Επικαιρότητα

Το TikTok «έκοψε» την Τέιλορ Σουίφτ και άλλους καλλιτέχνες της Universal

Η δημοφιλής πλατφόρμα βίντεο απέσυρε τις επίσημες ηχογραφήσεις δημοφιλών τραγουδιστών μετά τη λήξη της σχετικής συμφωνίας της με τη δισκογραφική εταιρεία τους
Protagon Team

Μια συμφωνία αδειοδότησης μεταξύ του TikTok και της δισκογραφικής εταιρείας Universal Music Group (UMG) έληξε την περασμένη Τετάρτη και δεν κατέστη δυνατή η ανανέωσή της, σύμφωνα με δημοσίευμα του BBC News.

Η UMG ανακοίνωσε ότι το TikTok ήθελε να πληρώσει ένα «κλάσμα» του ποσοστού δικαιωμάτων που αποδίδουν άλλοι ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης για την πρόσβασή τους στα τραγούδια της. Από την πλευρά του, το TikTok κατηγόρησε τη Universal για «ψευδή αφήγηση και ρητορική».

Ολα τα βίντεο που έχουν μουσική της UMG θα τεθούν σε σίγαση και δεν θα είναι δυνατή η δημιουργία νέων βίντεο βασισμένων σε αυτά τα κομμάτια. Το μεγαλύτερο τμήμα των συνθέσεων καλλιτεχνών όπως η Αριάνα Γκράντε και η Κέιτι Πέρι έχει εξαφανιστεί από τους επίσημους λογαριασμούς τους στο TikTok, εκτός από μερικά τραγούδια τους που ανήκουν σε άλλες εταιρείες.

Η δημοφιλέστατη Μπίλι Αϊλις είναι άλλη μια καλλιτέχνις της UMG, όλα τα τραγούδια της οποίας αφαιρέθηκαν από την πλατφόρμα, με μία εξαίρεση: το «What Was I Made For?», που ακούγεται στο σάουντρακ της ταινίας «Μπάρμπι», το οποίο κυκλοφόρησε από τη Warner Music Group.

Η επιτυχία «Murder on the Dancefloor» της Σόφι Ελις-Μπάξτερ, που έγινε viral μέσα από την ταινία «Saltburn», είναι άλλο ένα τραγούδι που εξαφανίστηκε από την πλατφόρμα. Το ίδιο ισχύει για όλα τα τραγούδια της σούπερ σταρ της ποπ Τέιλορ Σουίφτ. Ανεπίσημες, επιταχυνόμενες ή επιβραδυνόμενες εκδόσεις όλων αυτών των κομματιών εξακολουθούν να είναι διαθέσιμες για χρήση.

Ο Νόα Κέιχαν, του οποίου το νούμερο ένα τραγούδι «Stick Season» ξεκίνησε ως viral κλιπ στο TikTok, δημοσίευσε ένα βίντεο στον λογαριασμό του, όπου εξηγεί ότι δεν είναι σε θέση να προωθήσει το νέο του τραγούδι στην πλατφόρμα. «Δεν μπορώ να σας το προσφέρω πια σε αυτή την εφαρμογή» λέει. «Υποθέτω ότι δεν θα έχω πρόβλημα, σωστά; Θα σταθώ στα πόδια μου, σωστά;» συμπλήρωσε με ένα ίχνος ανησυχίας.

Εν τω μεταξύ, ο Κόουντι Φράι, ένας καλλιτέχνης που έχει υπογράψει σε δισκογραφική εταιρεία που ανήκει στην UMG, είπε σε ένα βίντεο στο TikTok ότι ένιωσε «σαν κάποιος που στέκεται ανάμεσα σε δύο πλανήτες σε πορεία σύγκρουσης» διαβάζοντας αναφορές σχετικά με τη λήξη της συμφωνίας, την ώρα μάλιστα που ένα τραγούδι του γινόταν viral στο Κίνα.

Ο 33χρονος μουσικός είπε στο BBC ότι δεν είχε καν λογαριασμό στο TikTok όταν το τραγούδι του «I Hear A Symphony» έγινε viral στην πλατφόρμα το 2021, αρκετά χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του. Πρόσθεσε ότι το TikTok οφείλει «να εκτιμά περισσότερο τη μουσική» και ευχήθηκε οι δύο εταιρείες-γίγαντες να επιλύσουν τις διαφορές τους «χωρίς αυτό να συμβεί εις βάρος των καλλιτεχνών».

Οι δισκογραφικές εταιρείες και οι καλλιτέχνες κερδίζουν πληρωμές πνευματικών δικαιωμάτων όταν τα τραγούδια τους παίζονται σε πλατφόρμες ροής και κοινωνικών μέσων. Στο TikTok χρησιμοποιούνται ως μουσική υποστήριξη στα βίντεο που ανεβάζουν χρήστες του ιστοτόπου – και έτσι προκύπτουν τα έσοδα δικαιωμάτων των εταιρειών.

Αλλά εδώ και πολύ καιρό υπάρχει ανησυχία για τα μικρά ποσά που πληρώνουν οι πλατφόρμες – ανησυχία που στη συγκεκριμένη περίπτωση εξελίχθηκε σε μια μεγάλη, δημόσια διαφωνία. Η UMG και το TikTok διαπραγματεύθηκαν μια νέα συμφωνία αλλά δεν μπόρεσαν να ολοκληρώσουν τις συζητήσεις τους πριν από την προθεσμία της 31ης Ιανουαρίου.

Σε ανοιχτή επιστολή που δημοσιεύθηκε την παραμονή της προθεσμίας, στις 30 Ιανουαρίου, η Universal ισχυρίστηκε ότι «τελικά το TikTok προσπαθεί να οικοδομήσει μια επιχείρηση βασισμένη στη μουσική χωρίς να πληρώνει δίκαια την αξία αυτής της μουσικής».

Η δισκογραφική εταιρεία δήλωσε επίσης ότι ανησυχεί για τη δίκαιη αποζημίωση των καλλιτεχνών σχετικά με τραγούδια τους που δημιουργούνται με τη χρήση τεχνολογίας Τεχνητής Νοημοσύνης και ακούγονται σαν τους πραγματικούς καλλιτέχνες – όπως ένα κομμάτι που δημιουργήθηκε έτσι ώστε να ακούγεται σαν συνεργασία των καλλιτεχνών της χιπ-χοπ Drake και The Weeknd, το οποίο έγινε viral.

Η Universal έχει προβλήματα και με τον έλεγχο περιεχομένου του TikTok. Σύμφωνα με την ίδια, η πλατφόρμα απέτυχε να αντιμετωπίσει επαρκώς «το παλιρροϊκό κύμα ρητορικής μίσους, φανατισμού, εκφοβισμού και παρενόχλησης στην πλατφόρμα του». Το TikTok… απάντησε ως εξής: «Είναι λυπηρό και απογοητευτικό το γεγονός ότι η UMG έχει θέσει τη δική της απληστία πάνω από τα συμφέροντα των καλλιτεχνών και των τραγουδοποιών που εκπροσωπεί».

«Παρά την ψευδή αφήγηση και ρητορική της Universal, το γεγονός είναι ότι επέλεξαν να απομακρυνθούν από την ισχυρή υποστήριξη μιας πλατφόρμας με πάνω από ένα δισεκατομμύριο χρήστες, που χρησιμεύει ως δωρεάν μέσο ανακάλυψης και προώθησης των καλλιτεχνών της» προσθέτει η ανακοίνωση του TikTok.

Σε αντίθεση με την Universal, η ανταγωνίστριά της δισκογραφική εταιρεία Warner Music κατέληξε σε συμφωνία με την πλατφόρμα του TikTok τον Ιούλιο του 2023.