. | Shutterstock
Επικαιρότητα

Το «ψαχτήρι» της Google με Τεχνητή Νοημοσύνη (συνδρομητική)

Αλλαγές δρομολογούνται στο δημοφιλές προϊόν «Αναζήτηση» της αμερικανικής εταιρείας. Οι διαφημίσεις θα εξακολουθήσουν να προσφέρουν τρελά έσοδα, όμως θα τεθεί ζήτημα «επισκεψιμότητας» για τους επαγγελματικούς ιστοτόπους πληροφοριών
Protagon Team

Η Google, η οποία εξακολουθεί να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τα διαφημιστικά έσοδα που προέρχονται από τη μηχανή αναζήτησής της και τα οποία ισοδυναμούν με τον μισό παγκόσμιο τζίρο της (175 δισ. δολάρια το 2023), ανησύχησε από την επιτυχία του ChatGpt και ανέλαβε γρήγορα δράση λανσάροντας στην αγορά πρώτα το Bard και κατόπιν τον διάδοχό του, το Gemini.

Το επόμενο τεχνολογικό στάδιο στο πρόγραμμα της Google είναι η ενσωμάτωση αυτών των μοντέλων Τεχνητής Νοημοσύνης στην κλασική μηχανή αναζήτησης. Ομως θα υπάρχει και η επιχειρηματική παράμετρος στην εκλαϊκευμένη τεχνολογική επανάσταση: τις νέες υπηρεσίες της ΤΝ θα απολαμβάνουν μόνο οι συνδρομητές.

Αν επιβεβαιωθούν οι παραπάνω φήμες που διακίνησαν οι Financial Times, η Google θα ζητήσει (πρώτη φορά στην επιχειρηματική ιστορία της) χρήματα από τους χρήστες, εάν θέλουν να αποκτήσουν πρόσβαση στην αναβαθμισμένη υπηρεσία της μηχανής αναζήτησής της. Μέχρι τώρα το «ιντερνετικό ψαχτήρι» της αμερικανικής εταιρείας ήταν δωρεάν για τον καθένα, αν και χωρίς ειδική υπηρεσία ΤΝ.

Κατά το δημοσίευμα των FT, δεν είναι σαφές πότε θα πραγματοποιηθούν οι παραπάνω αλλαγές. Το σχόλιο της Google για το ρεπορτάζ δεν ήταν κατατοπιστικό: «Φτιάξαμε την ‘‘Αναζήτηση’’ για να βοηθήσουμε τους ανθρώπους να έχουν πρόσβαση σε πληροφορίες με τον πιο φυσικό τρόπο για αυτούς. Με τα πειράματα ΤΝ στην ‘‘Αναζήτηση’’ έχουμε ήδη απαντήσει σε δισεκατομμύρια ερωτήματα. Συνεχίζουμε να βελτιώνουμε γρήγορα το προϊόν, ώστε να ανταποκριθούμε στις νέες ανάγκες των ανθρώπων».

Πάντως η εταιρεία ξεκαθάρισε ότι οι διαφημίσεις και τα έσοδα από αυτές παραμένουν στο παιχνίδι. «Δεν εργαζόμαστε ούτε εξετάζουμε μια εμπειρία ‘‘Αναζήτησης Google’’ χωρίς διαφημίσεις. Οπως έχουμε κάνει πολλές φορές στο παρελθόν, θα συνεχίσουμε να χτίζουμε νέες δυνατότητες και υπηρεσίες premium, ώστε να βελτιώσουμε τις συνδρομητικές μας προσφορές. Δεν έχουμε κάτι να ανακοινώσουμε αυτή τη στιγμή».

Και πώς θα μπορούσε να πεταχτεί έξω από το συγκεκριμένο ηλεκτρονικό μέσο η διαφήμιση τον καιρό της ΤΝ… Αν ο χρήστης ικανοποιηθεί από τις απαντήσεις του Gemini, δεν θα σπεύσει να επισκεφθεί τους ιστοτόπους, όπως κάνει σήμερα. Ωστόσο υπάρχει ένα «ζητηματάκι» εδώ που σχετίζεται και με τα πνευματικά δικαιώματα: από πού το Gemini θα αντλεί πληροφορίες, αν όχι από τους ιστοτόπους; Και οι ιστότοποι φιλοξενούν κείμενα επαγγελματιών της πληροφορίας, εκδοτών, δημοσιογράφων, κ.λπ. Αυτοί σε τέτοια περίπτωση θα ζημιωθούν χάνοντας «επισκεψιμότητα».