| Wikipedia
Επικαιρότητα

Το μεγαλύτερο πλοίο μεταφοράς κοντέινερ στον κόσμο έφτασε στην Ευρώπη

Ξεπερνά σε μήκος τα 400 μέτρα και μπορεί να μεταφέρει 23.576 τυποποιημένα εμπορευματοκιβώτια μήκους έξι μέτρων, γνωστά ως TEUs. Σε ένα μόνο ταξίδι, μπορούν να μεταφερθούν πάνω από οκτώ εκατομμύρια φούρνοι μικροκυμάτων, 223 εκατομμύρια μπανάνες ή 386 εκατομμύρια ζεύγη υποδημάτων!
Protagon Team

Ο νέος γίγαντας των θαλασσών, το MSC Gülsün, έπιασε λιμάνι στην Ευρώπη ολοκληρώνοντας έτσι το παρθενικό του ταξίδι από την βόρεια Κίνα. Το πλοίο ξεπερνά σε μήκος τα 400 μέτρα (!) και μπορεί να μεταφέρει 23.576 εμπορευματοκιβώτια μήκους έξι μέτρων, γνωστά ως TEUs.

Σύμφωνα με την πλοιοκτήτρια εταιρεία MSC Mediterranean Shipping, σε ένα μόνο ταξίδι, μπορούν να μεταφερθούν πάνω από οκτώ εκατομμύρια φούρνοι μικροκυμάτων, 223 εκατομμύρια μπανάνες ή 386 εκατομμύρια ζεύγη υποδημάτων! Φανταστείτε ότι για το το αντίστοιχο φορτίο απαιτούνται 14.000 φορτηγά ή 1.350 αεροπλάνα.

Τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τα τελευταία χρόνια ολοένα και μεγαλώνουν σε μέγεθος καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες στοχεύουν οικονομίες κλίμακας και δεν υπάρχει όριο στο μέγεθός που μπορεί να φτάσουν, σύμφωνα με τον Πολ Σκοτ καθηγητή στο Πανεπιστήμιο του Νιούκασλ. Στη δεκαετία του 1970 εξάλλου, είδαμε τα πετρελαιοφόρα να φτάνουν στα 450 μέτρα μήκος με δυνατότητα μεταφοράς 500.000 τόνων «μαύρου χρυσού».

Αυτό που αναμένεται να σταθεί εμπόδιο στην κατασκευή αντίστοιχων πλοίων είναι οι «τεχνικοί» παράγοντες γύρω από τα μεγάλα φορτία. «Σήμερα δεν θα δείτε δεξαμενόπλοια να ξεπερνούν τους 320.000 τόνους, επειδή όσο μεγαλύτερο είναι το φορτίο, τόσο δυσκολότερο γίνεται για τους ναυλωτές να διασφαλίσουν την πληρότητα του πλοίου», τόνισε ο κ. Σκοτ.

Τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ενδέχεται να αντιμετωπίσουν παρόμοια προβλήματα περιορίζοντας έτσι το μέγεθός τους. «Οταν έχετε τόσα πολλά κοντέινερ σε ένα πλοίο είναι δύσκολο να τα τοποθετήσετε με τρόπο που θα περιορίσει τις καθυστερήσεις στα λιμάνια. Για παράδειγμα, αν έχετε ένα κοντέινερ που πρέπει να κατέβει σε ένα λιμάνι μα βρίσκεται κάτω από επτά άλλα, θα χρειαστεί όπως καταλαβαίνεται αρκετός χρόνος για να το ξεφορτώσετε», είπε κλείνοντας ο καθηγητής του πανεπιστημίου του Νιούκασλ.

Πάντως η εταιρεία MSC που εδρεύει στη Γενεύη δεν φαίνεται να πτοείται από τις δυσοίωνες προβλέψεις του κ. Σκοτ καθώς έχει παραγγείλει άλλα 10 πλοία του ίδιου μεγέθους, που ήδη ναυπηγούνται στη Νότια Κορέα από την Samsung και την Daewoo.

Εκτός από τη μείωση του κόστους μεταφοράς, το μέγεθος του Gülsün συμβάλλει επίσης στη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα στην ναυτιλία καθώς τα μεγαλύτερα πλοία εκπέμπουν λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα για κάθε μεταφερόμενη μονάδα TEU.

Σύμφωνα με την βρετανική Telegraph ο προηγμένος σχεδιασμός του πλοίου εγγυάται χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμων λόγω της μικρότερης αντίστασης στο νερό και τον άνεμο. Οι νέοι κανονισμοί για τη ναυτιλία απαιτούν από τα πλοία να εκπέμπουν λιγότερη ρύπανση και το MSC Gülsün είναι εφοδιασμένο με ειδικά φίλτρα που καθαρίζουν τους καπνούς της εξάτμισης.

Λέτε να το δούμε το επόμενο διάστημα σε κάποιο από τα ελληνικά λιμάνια;