Ενα μαύρο, λακαριστό πιάνο με ουρά, στο οποίο ο Φρέντι Μέρκιουρι συνέθεσε και ανέπτυξε μερικές από τις μεγαλύτερες επιτυχίες των Queen, συμπεριλαμβανομένου του ύμνου «Bohemian Rhapsody», βρίσκεται στο επίκεντρο της πώλησης των περιουσιακών στοιχείων του τραγουδιστή τον επόμενο μήνα.
Το πιάνο μάρκας Yamaha, θα εκτίθεται στον οίκο δημοπρασιών Sotheby’s στο κέντρο του Λονδίνου για τον επόμενο μήνα, έως ότου σχεδόν 30.000 αντικείμενα, έργα τέχνης, είδη ένδυσης και έπιπλα, φωτογραφίες, χειρόγραφοι στίχοι, και άλλα αντικείμενα που αποτελούσαν την «εξαίσια ακαταστασία» της ζωής του, οδηγηθούν στο σφυρί.
Η δωρεάν έκθεση συγκεντρώνει τόσο τον ιδιωτικό, όσο και τον δημόσιο κόσμο του Μέρκιουρι – από τους χρυσούς και πλατινένιους δίσκους του και τα πολυτελή κοστούμια σκηνής, μέχρι τις προσωπικές του φωτογραφίες πολαρόιντ, τα φλασκιά για αλκοόλ που είχε στις τσέπες του, και ένα ταξιδιωτικό παιχνίδι Scrabble, που συνόδευε τον σταρ στις περιοδείες του.
«Ο Φρέντι ήταν συλλέκτης και αποθησαυριστής, δεν πέταγε τίποτα», λέει στην Guardian ο Τόμας Γουίλιαμς, διευθυντής του Sotheby’s. «Τα υπάρχοντά του μας δίνουν μια εκπληκτική τρισδιάστατη εικόνα 360 μοιρών του ανθρώπου, από την παιδική του ηλικία μέχρι το θάνατό του».
Ο Μέρκιουρι πέθανε το 1991 σε ηλικία 45 ετών, μόλις 24 ώρες αφότου επιβεβαίωσε με δήλωσή του ότι είχε AIDS και έκανε έκκληση στους θαυμαστές του να συμμετάσχουν «στη μάχη κατά αυτής της τρομερής ασθένειας». Αφησε το σπίτι του, Γκάρντεν Λοτζ, στο Κένσινγκτον, καθώς και τα περιεχόμενά του, στη Μέρι Οστιν, μια από τις πιο στενές και έμπιστες φίλες του.
Τώρα, 32 χρόνια μετά τον θάνατό του, η Οστιν αποφάσισε να πουλήσει τα πάντα. Οι εκτιμήσεις για τις τιμές των αντικειμένων κυμαίνονται από περίπου 23 ευρώ για ένα στολίδι από πορσελάνη, έως και 3,5 εκατομμύρια ευρώ για το πιάνο. Συνολικά η δημοπρασία αναμένεται να αποφέρει μεταξύ 8,8 και 13 εκατομμυρίων ευρώ, «αλλά πλήθος κόσμου θα είναι σε θέση να υποβάλει προσφορά για ένα μικρό κομμάτι του Φρέντι», λέει ο Γουίλιαμς.
Η έκθεση οργανώνεται θεματικά σε 15 γκαλερί του Sotheby’s. Ενα δωμάτιο είναι αφιερωμένο στο ενδιαφέρον και το πάθος του Μέρκιουρι για την ιαπωνική τέχνη και τα αντικείμενά της, που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια επτά επισκέψεών του στη χώρα του ανατέλλοντος ηλίου. «Ερωτεύτηκε τη χώρα και την κουλτούρα της και εκείνη είχε σαφή επιρροή στις σκηνογραφίες του. Υπήρχε μια ροή μεταξύ της τέχνης που συνέλεγε και της τέχνης που δημιουργούσε», ισχυρίζεται ο Γουίλιαμς.
Στο Γκάρντεν Λοτζ, ένα ιδιαίτερο σαλόνι ιαπωνικού στιλ, που ήταν το ιδιωτικό του καταφύγιο, με κουτιά από λάκα, σετ τσαγιού και βάζα διακοσμημένα με κυπρίνους Κόι, είναι μεταξύ των αντικειμένων που εκτίθενται. Ο Μέρκιουρι συγκέντρωσε περίπου 50 μεταξωτά κιμονό, μερικά από τα οποία αποτελούσαν μέρος των σκηνικών κοστουμιών του.
Ενα άλλο δωμάτιο έχει αναδημιουργηθεί στα πρότυπα της τραπεζαρίας του Γκάρντεν Λοτζ, στην οποία ο τραγουδιστής διοργάνωνε τακτικά δείπνα, με τα ονόματα των επισκεπτών, τα μενού και τους κωδικούς ενδυμασίας καταγεγραμμένα σε ένα ειδικό, δερματόδετο, επιχρυσωμένο βιβλίο.
«Très casuelle» (εντελώς απλό ντύσιμο) ήταν η οδηγία του για ένα από τα δείπνα. Μια άλλη βραδιά είχε θέμα το κάρυ, με νότες από την παιδική ηλικία του Μέρκιουρι στη Ζανζιβάρη και τη Βομβάη. Τα γενέθλιά του και τα Χριστούγεννα γιορτάζονταν λαμπερά, στη γυαλιστερή, φωτεινή, κίτρινη τραπεζαρία του.
Η συλλογή του Μέρκιουρι από έργα τέχνης με γάτες, στολίδια, μπλουζάκια και άλλα αντικείμενα που αποτίουν φόρο τιμής στις έξι γάτες του, όλες αρχικά αδέσποτες, είναι ομαδοποιημένες. «Είχε πραγματικά τεράστια εμμονή με τις γάτες του», λέει ο Γουίλιαμς.
Πολαρόιντ του τραγουδιστή με μια από τις γάτες του στην αγκαλιά του, συγκαταλέγονται σε μια συλλογή προσωπικών φωτογραφιών, που πωλούνται ως ενιαία παρτίδα, και δείχνουν «πραγματικά ειλικρινείς, οικείες στιγμές». Ενα άλλο ζευγάρι πολαρόιντ δείχνει πρώτα τον σταρ καθιστό με ένα μεγάλο πιάτο κρεατικών, και μετά, λίγα λεπτά αργότερα, με το πιάτο του άδειο.
Ενα από τα βασικά εκθέματα είναι ένα πολύχρωμο, φωτισμένο τζουκμπόξ Wurlitzer του 1941 – «πραγματικό σταρ από μόνο του», σύμφωνα με τον Γουίλιαμς. Ο Φρέντι το μετακινούσε γύρω από το σπίτι του, προτού εγκατασταθεί μόνιμα στην κουζίνα του, την «καρδιά» του Γκάρντεν Λοτζ.
Το μηχάνημα έπαιζε μερικούς από τους αγαπημένους του δίσκους, συμπεριλαμβανομένων των «Hallelujah, I Love Her So» του θρυλικού Ρέι Τσαρλς, και «Rip It Up» του τεράστιου πιανίστα του ροκ-εν-ρολ, Λίτλ Ρίτσαρντ. «Ο ήχος του είναι τόσο ωραίος, όσο και η εμφάνισή του», αποκαλύπτει ο Γουίλιαμς.
Η αίσθηση της ατελείωτης διασκέδασης και γοητείας του Μέρκιουρι διατρέχει τη συλλογή. «Μου αρέσει να περιτριγυρίζομαι από υπέροχα πράγματα… μια εξαίσια ακαταστασία», έγραψε ο σταρ στην αυτοβιογραφία του, «Freddie Mercury: A Life, In His Own Words».
Η Οστιν σκοπεύει να δωρίσει μέρος των εσόδων της δημοπρασίας στο «Mercury Phoenix Trust» και στο «Ιδρυμα για το AIDS του Ελτον Τζον». Η έκθεση «Freddie Mercury, A World of His Own» θα είναι ανοιχτή για το κοινό στον οίκο Sotheby’s, στην οδό Νιου Μποντ του Λονδίνου, μέχρι τις 5 Σεπτεμβρίου.