Λατινικής καταγωγής αμερικανοί ποδοσφαιρόφιλοι επιδεικνύουν τις φανέλες του Λούκα Μόντριτς και του Ροντρίγκο στον φιλικό αγώνα μεταξύ Ρεάλ Μαδρίτης και Μπαρτσελόνα, στις 3 Αυγούστου στο στάδιο MetLife του Νιου Τζέρσι | Ira L. Black - Corbis/Getty Images
Επικαιρότητα

Το αμερικανικό όνειρο των μεγάλων club της Ευρώπης

Το σαββατιάτικο ματς Πάρμα - Μίλαν είναι το πρώτο της Σέριε Α που θα μεταδοθεί στις ΗΠΑ σε εθνικό δίκτυο. Οι Ισπανοί σχεδιάζουν να εξάγουν στην Αμερική αγώνες της Λα Λίγκα - όχι μόνο την τηλεοπτική τους εικόνα. Το ίδιο και οι Αγγλοι, παρά τις προειδοποιήσεις των οπαδών. Αυτή η τεράστια και πλούσια αγορά αθλητικού θεάματος είναι μεγάλος πειρασμός
Sportscaster

Το εναρκτήριο ματς της 2ης αγωνιστικής του ιταλικού πρωταθλήματος 2024-2025, στο οποίο η νεοφώτιστη Πάρμα υποδέχεται τη Μίλαν, θα είναι ιστορικό: το πρώτο στα χρονικά της Σέριε A που θα μεταδοθεί στις ΗΠΑ σε εθνικό δίκτυο (CBS), σε ένα δυνητικό τηλεοπτικό κοινό 125 εκατομμυρίων ανθρώπων.

Θα διεξαχθεί το Σάββατο 24/8 στο «Ενιο Ταρντίνι» και θα αρχίσει στις 19:30 (ώρα Ελλάδας). Στην ανατολική ακτή της Αμερικής θα είναι μεσημέρι (12:30), ώρα που θεωρείται βολική για τους τηλεθεατές τα Σαββατοκύριακα. Αν τα ποσοστά τηλεθέασης κριθούν ικανοποιητικά, οι Αμερικανοί θα παρακολουθήσουν live και άλλα παιχνίδια της ιταλικής λίγκας, όπως προβλέπει η συμφωνία της με το CBS Sports, που υπογράφηκε τον Ιούλιο.

Η Σέριε Α προετοίμαζε το άνοιγμα στις ΗΠΑ από το 2021. Θεωρεί ότι στην αμερικανική αγορά, στη Μέση Ανατολή και στη Βόρεια Αφρική υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για το «προϊόν» της. Ιδίως στις ΗΠΑ, όπου ζουν (περίπου) 15 εκατομμύρια Ιταλοαμερικανοί. Εννέα από τα 20 club της ιταλικής λίγκας (μεταξύ των οποίων η Μίλαν και η Πάρμα) έχουν αμερικανούς ιδιοκτήτες. Τέσσερις από τις πέντε ομάδες που εκπροσωπούν το ιταλικό ποδόσφαιρο στο εφετινό Τσάμπιονς Λιγκ χρηματοδοτούνται από αμερικανικά funds. Σκέφτηκε, λοιπόν, ότι θα μπορούσε να ακολουθήσει τα χνάρια της Πρέμιερ Λιγκ, που έχει φτάσει να εισπράττει 400 εκατ. ευρώ τον χρόνο από τα τηλεοπτικά δικαιώματα μετάδοσης των αγώνων της στις ΗΠΑ.

Πρώτα πούλησε την εικόνα της σε κάποια αμερικανικά κανάλια τοπικής εμβέλειας. Επειτα άνοιξε γραφείο στη Νέα Υόρκη. Και τώρα έκανε το μεγάλο βήμα. Στόχος της, όπως δήλωσε στο Athletic ο εκτελεστικός διευθυντής της Λίγκας, Λουίτζι ντε Σιέρβο, είναι να αυξήσει τα συνολικά της έσοδα από τη μετάδοση αγώνων της στο εξωτερικό, στα 400 εκατ. ευρώ, από 250 εκατ. σήμερα.

Θεωρεί ότι το τάιμινγκ είναι ευνοϊκό. Το πρωτάθλημά της είναι πιο ανταγωνιστικό από το αγγλικό (την τελευταία πενταετία ανέδειξε τέσσερις διαφορετικές πρωταθλήτριες) και επιπλέον διαθέτει αρκετές δυνατές ομάδες, που έφτασαν σε ευρωπαϊκούς τελικούς οκτώ φορές από το 2020 και έπειτα. Φυσικά, θέλει να εκμεταλλευθεί και τη συγκυρία της διοργάνωσης του Παγκοσμίου Κυπέλλου 2026 στις ΗΠΑ, στον Καναδά και στο Μεξικό. Που, λογικά, θα εκτοξεύσει στα ύψη το ενδιαφέρον των Αμερικανών για το soccer. Γι’ αυτό η σύμβαση της Σέριε Α με το CBS Sports έχει διάρκεια μόλις δύο ετών.

Δεν είναι μόνο οι Ιταλοί που επιδιώκουν να κατακτήσουν τις ΗΠΑ με το ποδοσφαιρικό προϊόν τους. Οι Ισπανοί σχεδιάζουν να εξάγουν στην Αμερική αγώνες της Λα Λίγκα – και όχι μόνο την τηλεοπτική τους εικόνα. Το επιβεβαίωσε στο Athletic ο Οσκαρ Μάγιο Πάρντο, υψηλόβαθμο διοικητικό στέλεχος της Ατλέτικο Μαδρίτης. Με την επισήμανση ότι ο σύλλογός του θα το ήθελε πολύ να είναι ένας από τους δύο που θα συμμετάσχουν στο πρώτο ματς ευρωπαϊκού πρωταθλήματος που θα διεξαχθεί στις ΗΠΑ.

Η ιδέα δεν είναι καινούργια. Το 2018 η Λα Λίγκα είχε επιχειρήσει να στείλει ένα παιχνίδι της (Μπαρτσελόνα – Ζιρόνα) στο Μαϊάμι, σε συνεργασία με την αμερικανική εταιρεία διοργάνωσης αθλητικών events Relevent Sports, όμως συνάντησε τη λυσσαλέα αντίδραση της FIFA και της ομοσπονδίας soccer των ΗΠΑ. Αλλά πλέον ο δρόμος είναι ανοιχτός. Η Relevent πήγε τη FIFA στα δικαστήρια και η ανώτατη αρχή του παγκόσμιου ποδοσφαίρου έχασε τη μάχη. Νωρίτερα μέσα στο 2024 δήλωσε έτοιμη να επανεξετάσει τη στάση της.

«Θα το προσπαθήσουμε ξανά το συντομότερο δυνατόν» δήλωσε στο Athletic ο πρόεδρος της Λα Λίγκα, Χαβιέ Τέμπας. Το θέλουν και οι σύλλογοι-μέλη της ισπανικής λίγκας, τουλάχιστον οι μεγάλοι, καθώς προσδοκούν σημαντικό οικονομικό όφελος. Το φιλικό ματς Ρεάλ Μαδρίτης – Μπαρτσελόνα, που διεξήχθη στις αρχές του μήνα στο Νιού Τζέρσι, το παρακολούθησαν 69.679 θεατές και οι συνολικές εισπράξεις από τα εισιτήρια άγγιξαν τα 25 εκατ. ευρώ. «Στις ΗΠΑ πουλάμε τις περισσότερες φανέλες εκτός Ισπανίας» τόνισε ο Πάρντο. «Περισσότερες από ό,τι στη Γαλλία, αν και ο Αντουάν Γκριζμάν είναι παίκτης της Ατλέτικο».

Είναι και στα σχέδια των Αγγλων κάποια από τα παιχνίδια της Πρέμιερ Λιγκ να διεξάγονται στις ΗΠΑ. Μόνο που εκεί αυτή η συζήτηση γίνεται πίσω από κλειστές πόρτες. Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ έδωσε αγώνες προετοιμασίας με τη Λίβερπουλ και την Αρσεναλ σε αμερικανικό έδαφος. Το ίδιο και η Τσέλσι με τη Μάντσεστερ Σίτι. Αλλά οι οπαδοί των μεγάλων αγγλικών club έχουν προειδοποιήσει ότι θα αντιδράσουν πολύ άσχημα εάν έστω και ένα επίσημο παιχνίδι της ομάδας τους περάσει τα σύνορα του Νησιού.