Την Τετάρτη, η Βουλή των Αντιπροσώπων των Ηνωμένων Πολιτειών ενέκρινε νομοσχέδιο που θα μπορούσε να οδηγήσει σε πανεθνική απαγόρευση του TikTok. Δεν είναι όμως κάτι που θα συμβεί από τη μια μέρα στην άλλη, όπως έγινε στην Ινδία, που ζει εδώ και τέσσερα χρόνια χωρίς αυτό.
Τον Ιούνιο του 2020, μετά από μια βίαιη σύγκρουση στα σύνορα Ινδίας – Κίνας στην οποία σκοτώθηκαν τουλάχιστον 20 ινδοί στρατιώτες, η κυβέρνηση στο Νέο Δελχί απαγόρευσε ξαφνικά το TikTok και πολλές άλλες δημοφιλείς κινεζικές εφαρμογές. Η απαγόρευση, μάλιστα, επαινέθηκε από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Οπως μεταδίδει το αμερικανικό CNN, ο τότε υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάικ Πομπέο είχε χαιρετίσει την απαγόρευση, λέγοντας ότι «θα ενισχύσει την κυριαρχία της Ινδίας».
Τους πρώτους μήνες, η ζωή χωρίς TikTok ήταν… δύσκολη στην Ινδία
«Όλοι στην Ινδία θέλουν να γίνουν σταρ του Μπόλιγουντ και το TikTok μπορούσε να κάνει αυτό το όνειρο πραγματικότητα τους ανθρώπους», δηλώνει στο CNN ο Σαπτάρσι Ρέι, υπεύθυνος προϊόντων στο Viralo, μια πλατφόρμα μάρκετινγκ με έδρα τη Μπανγκαλούρου.
Ταυτόχρονα, άρχισε ένας αγώνας μεταξύ αμερικανικών τεχνολογικών κολοσσών και εγχώριων startups για να καλύψουν το κενό. Μέσα σε μια εβδομάδα από την απαγόρευση, το Instagram που ανήκει στη Meta λάνσαρε (με το αζημίωτο) μια πλατφόρμα αντίστοιχη με το TikTok, το Instagram Reels. Αλλά και η Google παρουσίασε τη δική της προσφορά σύντομων βίντεο, το YouTube Shorts.
Οι εγχώριες εναλλακτικές, όπως το MX Taka Tak και το Moj, άρχισαν επίσης να κερδίζουν σε δημοτικότητα και σε χρήμα, αλλά δεν κατάφεραν να ξεπεράσουν τους αμερικανικούς κολοσσούς και σε σύντομο διάστημα «ξεφούσκωσαν».
Σύμφωνα με τον Ρέι, οι Ινδοί δημιουργοί περιεχομένου μετέφεραν γρήγορα όλο το παλιό περιεχόμενο που είχαν τραβήξει για το TikTok στο Instagram Reels και στο YouTube Shorts, κερδίζοντας εκατομμύρια followers.
Ωστόσο, δεν ήταν όλοι τόσο τυχεροί. Πολλοί δημοφιλείς Tiktokers «καταδικάστηκαν» σε αφάνεια μετά την απαγόρευση. «Ο τρόπος με τον οποίο κάποιος κέρδιζε απήχηση και οπαδούς στο TikTok είναι (ακόμα) ασύγκριτος με οποιαδήποτε άλλη πλατφόρμα», αναφέρει στο CNN o Κλάιντ Φερνάντες εκτελεστικός διευθυντής στην Opraahfx, μια εταιρεία μάρκετινγκ και διαχείρισης influencer.
Ζητήματα ασφάλειας
Σύμφωνα με το CNN, αμερικανοί αξιωματούχοι και νομοθέτες έχουν εκφράσει εδώ και καιρό ανησυχίες ότι η κινεζική κυβέρνηση θα μπορούσε να υποχρεώσει τη μητρική του TikTok, ByteDance, να παραδώσει δεδομένα που συλλέγονται από Αμερικανούς χρήστες.
Βέβαια, ειδικοί στην κυβερνοασφάλεια λένε ότι οι ανησυχίες για την εθνική ασφάλεια γύρω παραμένουν σε μεγάλο βαθμό υποθετικές.
Οι αμερικανοί νομοθέτες φοβούνται επίσης ότι η εφαρμογή θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως εργαλείο προπαγάνδας και παραπληροφόρησης.
Αλλά αυτά δεν εξαρτώνται από μια μόνο εφαρμογή.