Στις 28 Φεβρουαρίου, ο Σον Πεν έγραψε στο Twitter: «Εγώ και δύο συνάδελφοί μου περπατήσαμε χιλιόμετρα μέχρι τα πολωνικά σύνορα αφού εγκαταλείψαμε το αυτοκίνητό μας στην άκρη του δρόμου. Σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα σε αυτή τη φωτογραφία μεταφέρουν μόνο γυναίκες και παιδιά, τα περισσότερα χωρίς αποσκευές, και το αυτοκίνητο είναι το μόνο αντικείμενο αξίας που έχουν στην κατοχή τους». Στη φωτογραφία, ο ίδιος εμφανίζεται να περπατάει στον δρόμο με ένα σακ-βουαγιάζ στον ώμο, ενώ σέρνει και ένα βαλιτσάκι.
Θα ήταν εύκολο να αντιμετωπιστεί κυνικά η παρουσία του αμερικανού σταρ στην κατεστραμμένη από τον πόλεμο Ουκρανία. Δεν είναι η πρώτη φορά που ο ηθοποιός σπεύδει σε ζώνες καταστροφής για να κάνει προσωπικές παρεμβάσεις, που στη συνέχεια αποδεικνύονται κακοσχεδιασμένες. Το 2005, για παράδειγμα, όταν ο τυφώνας Κατρίνα κατέστρεψε τη Νέα Ορλεάνη, ο Πεν ανέβηκε σε μια βάρκα για να σώσει μερικά παιδιά που είχαν παγιδευτεί από τις πλημμύρες. Δυστυχώς, ήταν πολύ μεγάλο το βάρος της συνοδείας του –συμπεριλαμβανομένου ενός προσωπικού φωτογράφου σε ετοιμότητα για να καταγράψει τους ηρωισμούς του–, το σκάφος του σταρ-διασώστη άρχισε να βάζει νερά και γρήγορα κατακλύστηκε. Και τότε, ο ίδιος ο Πεν χρειάστηκε τελικά διάσωση, γράφει ο Ρόμπερτ Κράμπτον στους The Times.
Στη συνέχεια είχε κάποιες εξίσου αφελείς συναλλαγές με τους Κάστρο, τον Ούγκο Τσάβες και τον Ελ Τσάπο, τον διαβόητο μεξικανό βαρόνο ναρκωτικών. Η πολιτική του έμοιαζε κολλημένη για πάντα σε μια νεανική αριστεροσύνη της εποχής των Σαντινίστας.
Αλλά τώρα, στα 61 του, που είναι και πάλι εμπλεκόμενος, ο Σον Πεν φαίνεται να έχει ωριμάσει επιτέλους. Βρισκόταν στην Ουκρανία κάνοντας ένα ντοκιμαντέρ, όταν εισέβαλαν οι Ρώσοι. Εχοντας παρευρεθεί σε μια συνέντευξη Τύπου στο Κίεβο την περασμένη εβδομάδα, ο Πεν έκανε σκληρή κριτική στον Πούτιν και μετά από ακόμη μερικά γυρίσματα, δημοσίευσε στο Twitter τη φωτογραφία του καθώς «περπατάει χιλιόμετρα» μέχρι τα πολωνικά σύνορα. Με άλλα λόγια, έριξε μια ματιά, πιθανώς γύρισε μερικά αξιοπρεπή πλάνα, ξέρει πώς είναι να βρίσκεσαι στο λάθος σημείο των βομβαρδισμών και φεύγει, πράγμα το οποίο είναι μια απολύτως λογική κίνηση.
Τόσο λογική, που έκανε τον Κράμπτον να αναθεωρήσει την άποψή του για τον σταρ. Οπως γράφει ο βρετανός δημοσιογράφος, αν ο Πεν ήταν ένας τουρίστας «εθισμένος στην πολεμική δημοσιότητα» με «σύνδρομο Χέμινγουεϊ», θα είχε μείνει. Και την περασμένη εβδομάδα θα είχαμε δει περισσότερες φωτογραφίες του με τον ηθοποιό να εμφανίζεται εντελώς ψυχρός και ανδροπρεπής. Αλλά το έβαλε στα πόδια, κάτι που είναι απολύτως λογικό. Τραβούσε ακόμη και τις αποσκευές του ή τουλάχιστον αυτό μας έδειξε στην εικόνα, που ανέβασε.
Παρ’ όλα τα λάθη του στο παρελθόν, ίσως αξίζει τον σεβασμό μας. Ο Σον Πεν έχει τιμηθεί με δύο Οσκαρ, είναι ακόμα περιζήτητος ηθοποιός, θα μπορούσε να έχει μια ρόδινη ζωή κάτω από τον ήλιο της Καλιφόρνιας, διαφημίζοντας αρώματα και υπογράφοντας ψηφίσματα που δείχνουν πόσο «ενάρετο» άτομο είναι. Αντ’ αυτού, ωστόσο, εγκαταλείπει τον προσωπικό του παράδεισο και τριγυρίζει στις ατελείωτες στέπες για να ανακαλύψει μόνος του τι συμβαίνει στον κόσμο, μετά αντιστέκεται στην παρόρμηση να μείνει και να παρουσιαστεί ως ο μεγάλος δυτικός σωτήρας και ενώνεται με τους πρόσφυγες.
Εχοντας ξεκινήσει τον ακτιβισμό πριν από χρόνια σε στιλ «κοιτάξτε με», ο Πεν φαίνεται να έχει, πλέον, εξελιχθεί σε έναν ώριμο ακτιβιστή, κάνοντας εξαιρετική και γνήσια χρήση των χρημάτων του και της διασημότητάς του για να διαδώσει τη γνώση και να προωθήσει όχι τον εαυτό του αλλά κάποιον (καλό) σκοπό. Καλό για αυτόν.