Απολύμανση στην άδεια αίθουσα γυμνασίου στο Τορίνο | REUTERS/Massimo Pinca
Επικαιρότητα

Παγκόσμια εκπαίδευση, το πιο μεγάλο θύμα του κορονοϊού

Χαμένες διδακτικές ώρες στους μεγαλύτερους μαθητές που ετοιμάζονται για εξετάσεις, γνωστικά κενά στους μικρότερους, αλλά και αναγκαστική απουσία των γονέων από την εργασία τους για τη φροντίδα των παιδιών είναι ενδεικτικά μιας πρωτοφανούς κρίσης εκπαιδευτικής, αλλά και οικονομικής
Protagon Team

Μετά την απόφαση της ιταλικής κυβέρνησης για κλείσιμο όλων των σχολείων, των πανεπιστημίων και των λοιπών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της χώρας για τουλάχιστον δύο εβδομάδες, αποκαλύφθηκε πως μεταξύ των πολλών θυμάτων του νέου κορονοϊού συγκαταλέγεται αναμφίβολα και η εκπαίδευση, όχι μόνον η ιταλική, αλλά η παγκόσμια, δεδομένου ότι η επέλαση του Covid-19 έχει φέρει τα πάνω κάτω στην καθημερινότητα σχεδόν 300 εκατ. μαθητών και μαθητριών σε ολόκληρο τον κόσμο – και ο αριθμός θα μεγαλώσει.

Δεν είναι συμπτωματικό ότι την Παρασκευή η ελληνίδα υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως τη διεξαγωγή έκτακτης σύσκεψης των υπουργών Παιδείας της ΕΕ, προκειμένου να συζητηθούν οι επιπτώσεις του κορονοϊού στην εκπαίδευση στα κράτη-μέλη.

Πριν από λίγες εβδομάδες, μόνον οι κινεζικές αρχές είχαν προβεί στο «δραστικό» μέτρο του κλεισίματος των σχολείων. Σήμερα, ωστόσο, λόγω της περαιτέρω διάδοσης του ιού ανά την υφήλιο, περισσότερες από 20 χώρες σε τρεις ηπείρους έχουν ανακοινώσει την αναστολή λειτουργίας (μερική ή ολική) των σχολείων τους, γεγονός που ανάγκασε τους αρμόδιους για την εκπαίδευση αξιωματούχους του ΟΗΕ να κάνουν λόγο για «άνευ προηγουμένου» διατάραξη στην παγκόσμια εκπαίδευση.

Πλέον κλειστά σχολεία υπάρχουν, μεταξύ πολλών άλλων χωρών, στη Νότια Κορέα, στο Ιράν, στο Πακιστάν, στην Ιαπωνία, στην Ιταλία, στη Γαλλία αλλά και στην Ελλάδα –καθολικά σε σε τρεις πληττόμενους νομούς, Αχαΐα, Ηλεία και Ζάκυνθο, αλλά και σε συγκεκριμένες περιπτώσεις σε Αττική και Θεσσαλονίκη–  με τους μαθητές και τις μαθήτριες να παραμένουν στα σπίτια τους είτε για λίγες ημέρες είτε για ολόκληρες εβδομάδες.

Στην Ιταλία των τουλάχιστον 3.000 κρουσμάτων και 140 θανάτων, η κυβέρνηση αποφάσισε το κλείσιμο των σχολείων και των πανεπιστημίων έως τα μέσα Μαρτίου. Την ίδια ώρα χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά, στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ όπου έχουν καταγραφεί τα περισσότερα έως σήμερα κρούσματα του κορονοϊού, ο κυβερνήτης της Καλιφόρνιας κήρυξε την Πολιτεία σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, με τις αρχές του Λος Αντζελες να προειδοποιούν τους γονείς να προετοιμαστούν για τo πολύ πιθανό ενδεχόμενο αναστολής των μαθημάτων. Κάποια σχολεία έχουν κλείσει ήδη στην πολιτεία της Ουάσινγκτον αλλά και στην πόλη της Νέας Υόρκης.

Μαθητές με μάσκες σε σχολείο της Ινδίας (REUTERS/Vinod Babu)

Η αναταραχή που προκαλεί στην παγκόσμια εκπαίδευση ο κορονοϊός και επηρεάζει σύμφωνα με τα Ηνωμένα Εθνη 290,5 εκατομμύρια μαθητές και μαθήτριες σε όλον τον κόσμο, χαρακτηρίζεται πρωτοφανής, όχι μόνον από εκπαιδευτικούς αλλά και από οικονομολόγους, οι οποίοι προειδοποιούν πως το κλείσιμό των σχολείων για μόλις μερικές ημέρες, πόσο μάλλον για εβδομάδες ή και μήνες, θα μπορούσε να επιφέρει σοβαρές επιπτώσεις στα παιδιά αλλά και στην ευρύτερη κοινωνία.

Γιατί την ώρα που σε κάποιες χώρες οι μεγαλύτεροι μαθητές και μαθήτριες έχαναν κρίσιμες εξεταστικές περιόδους για την εισαγωγή τους σε ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, ενώ οι μικρότερης ηλικίας έμεναν πίσω σε σημαντικά μαθήματα, οι γονείς τους έχαναν εργατοώρες και, άρα, λεφτά, καθώς προσπαθούσαν είτε να εργαστούν από το σπίτι είτε αναζητώντας κάποιον να φροντίσει τα παιδιά τους.

Μία νεαρή μαθήτρια από το Μιλάνο παρακολουθεί το μάθημα διαδικτυακά, μετά το κλείσιμο των σχολείων (REUTERS/Yara Nardi)

«Δεν έχω στοιχεία να σας προσφέρω, αλλά δεν μπορώ να σκεφτώ άλλες περιπτώσεις στη σύγχρονη εποχή κατά τις οποίες προηγμένες οικονομίες προέβησαν στο κλείσιμο των σχολείων σε πανεθνικό επίπεδο για μεγάλα χρονικά διαστήματα», υπογράμμισε στους New York Times o Γιάκομπ Κίρκεγκαρντ, συνεργάτης του Peterson Institute for International Economics στην Ουάσινγκτον.

Για τον περιορισμό των ζημιών οι κυβερνήσεις προβαίνουν στη λήψη διάφορων έκτακτων μέτρων. Στην Ιαπωνία, για παράδειγμα, προσφέρονται επιδοτήσεις στις επιχειρήσεις για την κάλυψη του κόστους της αναγκαστικής απουσίας των γονιών από την εργασία τους, ενώ στη Γαλλία η κυβέρνηση δεσμεύτηκε για τη χορήγηση αναρρωτικής άδειας δύο εβδομάδων μετ’ αποδοχών σε γονείς παιδιών που πρέπει να απομονωθούν.

Μαθητές των οποίων οι γονείς δεν μπορούν να τα κρατήσουν σπίτι λόγω δουλειάς, διαβάζουν μόνοι και με αρκετή απόσταση μεταξύ τους σε σχολείο της Ιαπωνίας (Kyodo/via REUTERS)

Οι συνέπειες, ωστόσο, της εκπαιδευτικής αναταραχής που επέφερε σε δεκάδες χώρες του κόσμου η επέλαση του κορονοϊού γίνονται αισθητές επίσης σε κλάδους της οικονομίας και τομείς της κοινωνίας που φαινομενικά τουλάχιστον δεν σχετίζονται με την εκπαίδευση.

Πάλι στην Ιαπωνία, η ακύρωση παραγγελιών χιλιάδων σχολικών γευμάτων έπληξε προμηθευτές αλλά και γεωργούς ενώ στο Χονγκ Κονγκ πλήθος οικοδιδασκάλων έμειναν άνεργοι, αφότου τα τέκνα εύπορων οικογενειών πήραν μετεγγραφή σε εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού. Χωρίς δουλειά στο Χονγκ Κονγκ έμειναν επίσης και πολλές γκουβερνάντες, κυρίως επειδή πολλές επιχειρήσεις επιτρέπουν, πλέον, στους υπαλλήλους τους να εργάζονται από τα σπίτια τους, φροντίζοντας και διαβάζοντας, συγχρόνως, τα παιδιά τους.