Μυστήριο καλύπτει τη συντριβή του αεροσκάφους Boeing 737 της China Eastern Airlines με 132 επιβαίνοντες τη Δευτέρα στη νότια Κίνα έπειτα από πτώση 8.000 μέτρων.
Σύμφωνα με το εξειδικευμένο site FlightRadar24, το αεροσκάφος έχασε μέσα σε λιγότερο από ένα λεπτό περίπου 21.250 πόδια (6.477 μ.). Κατόπιν, έπειτα από σύντομη άνοδο, άρχισε να χάνει ξανά ύψος, 4.625 πόδια (1.410 μ.), σύμφωνα με τον ιστότοπο, για να βρεθεί στα 3.225 πόδια (983 μ.) από το έδαφος. Δεν υπάρχουν δεδομένα της πτήσης μετά τις 14:22 (τοπική ώρα· στις 08:22 το πρωί της Δευτέρας, ώρα Ελλάδος), όταν εξαφανίστηκε από τα ραντάρ.
Ο Ζαν-Πολ Τροαντέκ, πρώην διευθυντής της υπηρεσίας ερευνών και αναλύσεων για την αεροπορική ασφάλεια της Γαλλίας, τόνισε στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι είναι «πάρα πολύ νωρίς» για να εξαχθεί οποιοδήποτε συμπέρασμα, όμως, πρόσθεσε, τα δεδομένα του FlightRadar είναι «πολύ ασυνήθιστα».
Ενδεχομένως οι πιλότοι να είχαν χάσει τις αισθήσεις τους όταν το αεροσκάφος έκανε την πρώτη μεγάλη βουτιά, στη συνέχεια να τις ανέκτησαν και να επιχείρησαν να το ανυψώσουν, για αυτό και φάνηκε να παίρνει λίγο ύψος, πριν συντριβεί.
Η πτήση MU5735 της China Eastern Airlines, εταιρείας με έδρα στη Σαγκάη, είχε απογειωθεί λίγο μετά τις 13:00 (τοπική ώρα· 07:00 ώρα Ελλάδας) από την κινεζική μητρόπολη Κουνμίνγκ (νοτιοδυτικά) και είχε προορισμό την Καντόνα (νότια), σε απόσταση περίπου 1.300 χιλιομέτρων.
Το 737-800, με 123 επιβάτες και εννιά μέλη πληρώματος, «έχασε την επαφή» με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας «πάνω από την πόλη Γουτζού», στην ορεινή περιοχή της Γκουάνγκσι, ανέφερε η κινεζική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας (CAAC).
Βίντεο που μεταδόθηκε από κινεζικά και ινδικά ΜΜΕ δείχνει ένα αεροσκάφος να πέφτει κάθετα.
Το δυστύχημα «προκάλεσε πυρκαγιά» σε ορεινό όγκο, ανέφερε το δημόσιο κινεζικό τηλεοπτικό δίκτυο CCTV, που μετέδωσε πλάνα πυροσβεστών οι οποίοι έσπευδαν προς τον τόπο του δυστυχήματος σε ορεινή, δενδρώδη περιοχή. Η φωτιά κατασβέστηκε.
«Ολοι οι κάτοικοι κινητοποιήθηκαν, πήγαν να βοηθήσουν τις ομάδες διάσωσης. Ολος ο κόσμος πήγε στο βουνό», είπε τηλεφωνικά στο Γαλλικό Πρακτορείο η Τανγκ Μιν, έμπορος η οποία μένει κάπου τέσσερα χιλιόμετρα από τον τόπο της συντριβής.
Ο πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ δήλωσε πως «έχει υποστεί σοκ» εξαιτίας του δυστυχήματος, σύμφωνα με το επίσημο πρακτορείο ειδήσεων Νέα Κίνα και κάλεσε να «εξακριβωθούν το ταχύτερο τα αίτια του δυστυχήματος».
Στις ΗΠΑ, η Boeing ανέφερε ότι προσπαθεί «να συγκεντρώσει περισσότερες πληροφορίες». Η μετοχή της κατασκευάστριας έχασε 3,6% στο κλείσιμο της Γουόλ Στριτ.
Σύμφωνα με το κινεζικό Yicai, η China Eastern αποφάσισε, χωρίς να περιμένει τα αποτελέσματα της έρευνας, να καθηλώσει στο έδαφος όλα τα 737-800 στον στόλο της από σήμερα.
Στο αεροδρόμιο της Καντόνας, συγγενείς των επιβατών, κάποιοι με δάκρυα στα μάτια, ήταν συγκεντρωμένοι σε αίθουσα αναμονής που τους διατέθηκε.
Μια γυναίκα αφηγήθηκε σε κινεζικά ΜΜΕ ότι επρόκειτο αρχικά να επιβιβαστεί στο αεροσκάφος που συνετρίβη, αλλά την τελευταία στιγμή αποφάσισε να πάρει πτήση που αναχωρούσε νωρίτερα. Περίμενε «νέα» για την αδελφή της και τέσσερις φίλους.
Ο Γι, που επίσης περίμενε στην αίθουσα, είπε πως στο αεροπλάνο επέβαινε συνάδελφός του. «Οταν το μάθαμε (…) αρχίσαμε να τηλεφωνούμε στο κινητό του, για ώρες, αλλά δεν μπορέσαμε ποτέ να επικοινωνήσουμε».
Το μεσημέρι της Τρίτης (ώρα Ελλάδας), οι κινεζικές αρχές ανακοίνωσαν και επισήμως, ότι δεν υπάρχουν επιζώντες από το αεροσκάφος.
Γιατί μπορεί να έχασαν τον έλεγχο οι πιλότοι
Για τα πιθανά αίτια του δυστυχήματος μίλησε στην ΕΡΤ ο Παντελής Φραγκούλης, πιλότος και εμπειρογνώμονας αεροπορικών ατυχημάτων.
«Είναι μία παράξενη ενέργεια που δεν ξέρουμε αν έγινε ηθελημένα από το πλήρωμα του αεροσκάφους ή αν έχει συμβεί κάτι απρόοπτο. Αν έχει γίνει αποσυμπίεση της καμπίνας τους αεροσκάφους ή μια ρωγμή στην άτρακτο, ο κυβερνήτης είναι υποχρεωμένος να κάνει μια απότομη κάθοδο του αεροπλάνου μέχρι να πάει χαμηλά», δήλωσε στην εκπομπή «Από τις Εξι».
Σύμφωνα με τον εμπειρογνώμονα, τα αεροπλάνα δεν πέφτουν από μια βλάβη αλλά από μια αλληλουχία βλαβών ή ανθρώπινων σφαλμάτων. Σχολιάζοντας την απότομη πτώση του αεροσκάφους, ο ειδικός έκανε την εκτίμηση ότι δεν υπήρχε έλεγχος στην πτήση. Και όπως ανέφερε, από τα συστήματα καταγραφής θα βρεθεί σε τι οφείλεται η ανεξέλεγκτη πορεία του σύγχρονου αεροσκάφους.
«Το Boeing 727 είναι ένα από τα πιο σύγχρονα αεροπλάνα. Πιστεύω ότι είναι κάποια μεγάλη μηχανική βλάβη ή έπαθαν κάτι και οι δύο πιλότοι και δεν μπορούσαν να κρατήσουν με τίποτα το αεροπλάνο», πρόσθεσε ο κ. Φραγκούλης.