Ηταν κατά γενική ομολογία μια άνευρη τελετή, καθώς οι παραγωγοί πάσχιζαν να της περιορίσουν τη διάρκεια και να μην υπάρξουν «γωνίες» πολιτικού ύφους στις ομιλίες νικητών και παρουσιαστών —τα πάντα για να διασωθεί η τηλεθέαση που δεν τα πάει και τόσο καλά στην εποχή του Τραμπ.
Ηταν, τα 91α Οσκαρ, μια «δίκαιη» μοιρασιά. Το «Green Book» πήρε τρία Οσκαρ μεταξύ αυτών και το Καλύτερης Ταινίας και Σεναρίου, το «Bohemian Rhapsody» πήρε τέσσερα, με τον Ράμι Μάλεκ να είναι ο καλύτερος ηθοποιός, τρεις διακρίσεις πήρε το «Roma» (καλύτερης Σκηνοθεσίας για τον Αλφόνσο Κουαρόν), ενώ η «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου, παρά τις δέκα υποψηφιότητες έφυγε από την τελετή στο Dolby Theater, με ένα Οσκαρ, αυτό για την εξαιρετική ερμηνεία της Ολίβια Κόλμαν.
Η Κόλμαν «έσωσε» την παρτίδα στο τέλος για το «The Favourite» που παρακολούθησε όλη την τελετή «χάνοντας» Οσκαρ. Οταν ανακοινώθηκε το όνομά της όλοι ξέσπασαν σε χειροκροτήματα. Η αίθουσα σηκώθηκε (και πάλι) όρθια, ο Γιώργος Λάνθιμος σηκώθηκε από τη διπλανή θέση, έπεσε στα γόνατα και τη φίλησε. «Είναι ξεκαρδιστικό! Αν ξεχάσω κανένα, θα σας σκάσω ένα φιλί μετά. Γιώργο, είσαι ο καλύτερος σκηνοθέτης με την καλύτερη ταινία, Εμα και Ρέιτσελ, με κάνατε ευτυχισμένη κάθε μέρα. Γκλεν Κλόουζ, είσαι το είδωλό μου, δεν ήθελα να έρθουν έτσι τα πράγματα», είπε για την σπουδαία Αμερικανίδα που «έχασε» και πάλι το Οσκαρ, αυτή τη φορά για το «The Wife» – ήταν η έβδομη υποψηφιότητα για την Κλόουζ η οποία δεν έχει τιμηθεί ποτέ από την Ακαδημία.
Η Κόλμαν ευχαρίστησε τα παιδιά της που είδαν την τελετή από το σπίτι: «Κοιτάξτε καλά γιατί αυτό δεν θα ξαναγίνει. Κι όσα κοριτσάκια προβάρουν τα λόγια τους στην τηλεόραση, ποτέ δεν ξέρετε! Στον άντρα μου και τον καλύτερό μου φίλο για 20 χρόνια».
Ενα από τα Οσκαρ για τα οποία ήταν υποψήφιος ο Γιώργος Λάνθιμος ήταν αυτό της Σκηνοθεσίας. Ωστόσο ο Μπενίσιο ντελ Τόρο, που παρουσίασε το βραβείο, το έδωσε στον συμπατριώτη του, Αλφόνσο Κουαρόν για το «Roma», το ασπρόμαυρο δράμα της Netflix.
«Ποτέ δεν θα βαρεθώ να βρίσκομαι εδώ, gracias, gracias, gracias!» φώναξε ο μεξικανός σκηνοθέτης που είχε ήδη κερδίσει ένα Οσκαρ Σκηνοθεσίας για το «Gravity» — ήταν, τότε, ο πρώτος λατινοαμερικανός σκηνοθέτης που το κατάφερε. Αυτή τη φορά έγινε ο πρώτος κινηματογραφιστής που κερδίζει το βραβείο για μια ασπρόμαυρη ισπανόφωνη ταινία.
Το «Roma» και ο Κουαρόν τιμήθηκαν επίσης με τα Οσκαρ Φωτογραφίας και Ξενόγλωσσης Ταινίας.
Καλύτερη Ταινία ανακηρύχτηκε το «Green Book» του Πίτερ Φαρέλι, o οποίος παραδόξως δεν ήταν υποψήφιος για τη σκηνοθεσία του αλλά για το σενάριό του. Το «Πράσινο Βιβλίο» είναι μια από τις λεγόμενες «feel good» ταινίες με θέμα τις φυλετικές διακρίσεις στις ΗΠΑ στη δεκαετία του 1960 —άρα η επιλογή της Ακαδημίας κάπως προφανής.
Στην ευχαριστήρια ομιλία του ο Φαρέλι μίλησε για το νόημα της αγάπης και του να ανακαλύπτεις ότι όλοι οι άνθρωποι είμαστε ίδιοι. Ευχαρίστησε τον πρωταγωνιστή του Βίγκο Μόρτενσεν που είχε την ιδέα, τον Στίβεν Σπίλμπεργκ, την Οκτάβια Σπένσερ και όσους ενεπλάκησαν με την ταινία.
Το «Green Book» πήρε άλλα δύο Οσκαρ: Πρωτότυπου Σεναρίου και β’ ανδρικού ρόλου για την ερμηνεία του Μαχερσάλα Αλί.
Δύο χρόνια μετά το Οσκαρ του για το «Moonlight» στην ίδια κατηγορία, o Αλί ευχαρίστησε τον συμπρωταγωνιστή του Βίγκο Μόρτενσεν και τον Πίτερ Φαρέλι. Αφιέρωσε το βραβείο στην γιαγιά του που τον έπεισε πως ό,τι θέλει, μπορεί να το κάνει, στη γυναίκα και στην κόρη του.
Στα παρασκήνια, ο Αλί πανηγύρισε δεόντος με τον Σπάικ Λι, ο οποίος στα 61 του τιμήθηκε επιτέλους με Οσκαρ, για το σενάριό του στο «BlacKkKlansman: H Παρείσφρηση».
Στον ευχαριστήριο λόγο του, ο Σπάικ Λι τίμησε τους προγόνους του και τους προγόνους της Αμερικής «που έχτισαν τη χώρα, μέσα από σκλαβιά και φτώχεια».
Και στη μοναδική πολιτική αναφορά της βραδιάς σήμανε τον κώδωνα του κινδύνου για τις επερχόμενες εκλογές: «Κάντε τη σωστή επιλογή μεταξύ αγάπης και μίσους. Let’s do the right thing!»
Το ατύχημα της τελετής
Ισως η πιο αλλόκοτη στιγμή της βραδιάς ήταν αυτή με το Οσκαρ α’ ανδρικού ρόλου. Οχι επειδή το πήρε ο 37χρονος Ράμι Μάλεκ για το «Bohemian Rapsody», υποδυόμενος τον θρυλικό Φρέντι Μέρκιουρι των Queen.
Oύτε επειδή στον λόγο του είπε κάτι το ωραίο: «Είμαι γιος μεταναστών από την Αίγυπτο, Αμερικανός πρώτης γενιάς κι η ιστορία μου γράφεται τώρα κι είμαι ευγνώμων σε όποιον πίστεψε σε μένα, θα κρατήσω αυτή τη στιγμή σα θησαυρό».
Αλλά επειδή μετά τη βράβευσή του… έπεσε! Αποχωρώντας από τη σκηνή έπεσε από τα σκαλιά και χρειάστηκε να δεχτεί τις πρώτες βοήθειες για να συνέλθει.
Σε κάθε περίπτωση ήταν ένα από τα πρόσωπα της βραδιάς και το καλύτερο Οσκαρ για το «Βοhemian Rapsody» που πήρε άλλα τρία σε τεχνικές κατηγορίες και στο Μοντάζ.
Μετά το ατύχημα ο Μάλεκ πανηγύρισε με τους άλλους νικητές στην κατηγορία των καλύτερων ερμηνειών. Τον Αλι, την Κόλμαν και τη Ρετζίνα Κινγκ, η οποία τιμήθηκε με το Οσκαρ β’ γυναικείου ρόλου για το «Αν η Οδός Μπιλ Μπορούσε να Μιλήσει»
Ο κατάλογος των νικητών
Καλύτερη ταινία: «Green Book»
Σκηνοθεσία: Αλφόνσο Κουαρόν («Roma»)
A’ Ανδρικός Ρόλος: Ράμι Μάλεκ («Bohemian Rhapsody»)
Α’ Γυναικείος Ρόλος: Ολίβια Κόλμαν («The Favourite»)
Β’ Ανδρικός Ρόλος: Μαχέρσαλα Aλι («Green Book»)
Β’ Γυναικείος Ρόλος: Ρετζίνα Κινγκ («If Beale Street Could Talk»)
Πρωτότυπο σενάριο: «Green Book»
Διασκευασμένο σενάριο: «BlacKkKlansman»
Ξενόγλωσση ταινία: «Roma»
Φωτογραφία: «Roma»
Μουσική: «Black Panther»
Κοστούμια: «Black Panther»
Σκηνικά: «Black Panther»
Μοντάζ: «Bohemian Rhapsody»
Hχος: «Bohemian Rhapsody»
Μιξάζ: «Bohemian Rhapsody»
Ειδικά εφέ: «First Man»
Μεϊκάπ και κομμώσεις: «Vice»
Τραγούδι: «Shallow» (Lady Gaga, «A Star Is Born»)
Animation μεγάλου μήκους: «Spider-Man: Into The Spider-Verse»
Animation μικρού μήκους: «Bao»
Ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους: «Free Solo»
Ντοκιμαντέρ μικρού μήκους: «Period. End of Sentence»
Ταινία μικρού μήκους: «Skin»