Την ώρα που η ηγεσία της Thomas Cook, οι πιστωτές και οι μέτοχοι ήταν σε συνομιλίες για τη διάσωση της εταιρείας –που τελικά δεν ήλθε- ένα παράλληλο σχέδιο ήταν σε εξέλιξη για τον επαναπατρισμό των εκατοντάδων χιλιάδων ταξιδιωτών.
Η βρετανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, έχοντας σαν βασικό πλάνο ότι η εταιρεία θα καταρρεύσει και θα αφήσει έκθετους σε ξένες χώρες χιλιάδες τουρίστες, κατέστρωσε σχέδια για την επιστροφή τους.
Ηταν η δεύτερη φορά μέσα σε δύο χρόνια, όπως γράφει ο Guardian, που οργανώνεται μια παρόμοια επιχείρηση. Το 2017 επαναπατρίστηκαν οι ταξιδιώτες της Monarch, πολύ λιγότεροι ωστόσο από όσους άφησε στον αέρα η Thomas Cook.
Η εποπτεία της βρετανικής ΥΠΑ στην Thomas Cook ήταν διπλή: και επί της αεροπορικής εταιρείας του γραφείου και με τη διασφάλιση του πακέτου που αγόρασαν οι ταξιδιώτες στην περίπτωση που μια εταιρεία χρεοκοπούσε. Και στις δύο περιπτώσεις γινόταν τακτικός έλεγχος για τη ρευστότητα της εν λόγω εταιρείας.
Εβδομάδες πριν φτάσουμε στο σημείο της κατάρρευσης, η βρετανική ΥΠΑ είχε αρχίσει διακριτικά συνεννοήσεις για τη διαθεσιμότητα αεροσκαφών. Σταδιακά η ΥΠΑ είχε ένα πλάνο για 50 αεροσκάφη που θα καλύψουν τα κενά από την κατάρρευση της αεροπορικής εταιρείας της Thomas Cook.
Η Υπηρεσία ζήτησε και έλαβε βοήθεια από εταιρείες που συνήθως καλύπτουν τα κενά στο πρόγραμμα άλλων ενώ ανταποκρίθηκαν και μεγάλες όπως η Virgin και η British Airways που διέθεσαν θέσεις για τους πελάτες της Thomas Cook. Ενα αεροσκάφος χρειάζεται λίγο χρόνο, τουλάχιστον 48 ώρες, μέχρι να είναι διαθέσιμο για να αντικαταστήσει τα αεροσκάφη της Thomas Cook.
Η μυστική επιχείρηση «Matterhorn», όπως ονομάστηκε, κινδύνεψε να προδοθεί από τις εφαρμογές παρακολούθησης πτήσεων. Από την Παρασκευή άρχισαν να εμφανίζονται κάποιες περίεργες πτήσεις στη Μαλαισία. Εστω και έτσι ήταν σαφώς καλύτερα για την ΥΠΑ από το καταβάλει μεγάλα ποσά σε ξενοδοχεία για τους τουρίστες που ξέμειναν μακριά από τη χώρα τους.
Την Κυριακή, όταν πλέον η Thomas Cook ήταν σχεδόν σίγουρο ότι δεν θα απέφυγε την κατάρρευση, οι άνθρωποι της ΥΠΑ ήταν στα αεροδρόμια να ενημερώσουν τους ταξιδιώτες για τα δικαιώματά τους και πώς θα ήταν δυνατόν να αποζημιωθούν. Εν τω μεταξύ και το βρετανικό υπουργείο Εξωτερικών εργαζόταν διακριτικά για να βοηθήσει βρετανούς πολίτες.
Η πρώτη εβδομάδα από την κατάρρευση, αυτή που διανύουμε, ήταν και πιο δύσκολη για την ΥΠΑ και την επιχείρησή της. Για την ώρα όμως το σχέδιο επαναπατρισμού φαίνεται να εκτελείται χωρίς πολλά προβλήματα.