| ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΧΗΡΑΣ
Επικαιρότητα

Θεσσαλονίκη: Αυτό είναι το Μετρό – πρώτη γνωριμία

Το Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο έκανε μια υπόγεια βόλτα με το μετρό στη Θεσσαλονίκη, δεκατέσσερις ημέρες πριν τα επίσημα εγκαίνια της βασικής γραμμής. Οι συρμοί, η επιβατική κίνηση, η επέκταση του 2025
Protagon Team

Πέρασαν χρόνια στην αναμονή και πλέον μένουν λίγες ημέρες -δεκατέσσερις ακριβώς- πριν από την «ώρα μηδέν» για το μετρό Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα και τις εξ’ αρμοδίων δεσμεύσεις, στις 30 Νοεμβρίου, η Θεσσαλονίκη θα έχει μετρό.

Το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΠΕ-ΜΠΕ) επιβιβάστηκε σε έναν από τους 18 συρμούς που θα διασχίζουν υπογείως την πόλη της Θεσσαλονίκης, ανέβηκε και κατέβηκε τις φωτιζόμενες κυλιόμενες σκάλες κάποιων από τους 13 σταθμούς του και «διαπίστωσε ότι οι πυρετώδεις ετοιμασίες που γίνονται, αφορούν σε …φινιρίσματα και το γυάλισμα των υποδομών».

Δεκατρείς σταθμοί

Ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό ΑΕ, Νίκος Κουρέτας περιγράφει στο Αθηναϊκό Πρακτορείο ότι η βασική γραμμή του έχει μήκος 9,8 χλμ και περιλαμβάνει αφορά σε 13 σταθμούς: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Σιντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία και Αμαξοστάσιο 50. 000 τ.μ., το οποίο περιλαμβάνει το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, επισκευαστική βάση και γραφειακούς χώρους.

Ειδικά για το κέντρο ελέγχου στην Πυλαία, ο κ.Κουρέτας εξηγεί ότι από αυτό, θα ελέγχονται καθημερινά και επί 24ωρου βάσεως, όλα τα συστήματα του μετρό, οι υποδομές και οι συρμοί.

Κέντρο Ελέγχου
Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός – Νέα Ελβετία σε 17 λεπτά

Το υπόγειο ταξίδι με έναν συρμό του μετρό Θεσσαλονίκης, από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη, δηλαδή από τη Νέα Ελβετία μέχρι και τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, διαρκεί «17 λεπτά μαζί με τις στάσεις», διευκρίνισε ο κ. Κουρέτας, γεγονός που όπως εξήγησε σημαίνει, ότι «η μέση ωριαία ταχύτητα του κάθε συρμού θα είναι 40 χλμ/ώρα και η μέγιστη τα 80 χλμ/ώρα.

Με τη λειτουργία του μετρό στην πόλη υπολογίζεται θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 57.000 ιδιωτικής χρήσης οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2, κατά 212 τόνους ημερησίως.

Η επιβατική κίνηση

Οι αρμόδιοι έχουν υπολογίσει ότι κάθε μέρα θα χρησιμοποιούν το Μετρό Θεσσαλονίκης 254.000 επιβάτες. Κάθε ώρα, ανά κατεύθυνση, θα μπορούν να μετακινούνται 18.000 επιβάτες και σύμφωνα με τον κ. Κουρέτα, με την ενσωμάτωση της επέκτασης της Καλαμαριάς θα προστεθούν άλλοι 78.000 με 80.000 επιβάτες ημερησίως.

Η χρονοαπόσταση μεταξύ των 18 συρμών που θα κινούνται στη βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, θα είναι αρχικά σύμφωνα με τον ίδιο στα 3,5 λεπτά και σιγά -σιγά, με την ενσωμάτωση και των άλλων 15 νέων συρμών που θα εξυπηρετούν την επέκταση της Καλαμαριάς με πέντε σταθμούς, αυτή θα μειωθεί στο ενάμιση λεπτό.

Μάλιστα, ο κ.Κουρέτας τόνισε ότι σε κάθε έναν από τους 18 συρμούς της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης -οι οποίοι είναι κατά 92% κατασκευασμένοι από ανακυκλώσιμα υλικά και θα κινούνται χωρίς οδηγό- θα μπορούν να επιβιβάζονται 465 άτομα (καθήμενοι και όρθιοι).

Εισιτήριο

Το κόστος του εισιτηρίου στο μετρό Θεσσαλονίκης έχει οριστεί στα 60 λεπτά του ευρώ και ο κάθε επιβάτης μπορεί να το προμηθεύεται από τα 104 μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων που βρίσκονται στους σταθμούς, όπως και από τα εκδοτήρια, από τα οποία θα μπορεί κάποιος να εξασφαλίσει τη δική του προσωποποιημένη κάρτα. Οι ειδικές κατηγορίες επιβατών, όπως αυτοί με τα κινητικά προβλήματα, θα μετακινούνται δωρεάν.

Οι επιβάτες με ποδήλατα θα μπορούν να μπαίνουν στο πίσω μέρος κάθε βαγονιού, ενώ επιτρέπονται τα κατοικίδια, υπό την προϋπόθεση ότι αυτά μεταφέρονται μέσα σε ειδικές τσάντες / σπιτάκια.

Κάρλο Μπιάνκο: Είστε απόλυτα ασφαλείς

«Το επιβατικό κοινό πρέπει να αισθάνεται απόλυτη ασφάλεια», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Κάρλο Μπιάνκο, διευθύνων σύμβουλος της κοινοπραξίας Thema, που έχει αναλάβει τη συντήρηση και τη λειτουργία του μετρό για τα επόμενα έντεκα χρόνια. Ο ίδιος αναφέρει ότι «η πιθανότητα αστοχίας του συστήματος σηματοδότησης είναι μία στα 100.000 χρόνια, κάτι που βασίζεται στα αποτελέσματα υπολογισμών που έχουν γίνει με βάση τα Ευρωπαϊκά Πρότυπα ΕΝ 50128 και ΕΝ 50129».

Φωτογραφία από drone που δείχνει το αμαξοστάσιο του Μετρό Θεσσαλονίκης

«Αφαιρέσαμε τους οδηγούς και τους αντικαταστήσαμε με το σύστημα σηματοδότησης που έχει σχεδιαστεί με το κορυφαίο επίπεδο ασφάλειας. Είναι αυτό, που στην περίπτωση του μετρό Θεσσαλονίκης υποκαθιστά τον μηχανοδηγό του τρένου και για αυτό το λόγο, λόγω του σχεδιασμού και της λειτουργίας του, η πιθανότητα να συμβεί ένα περιστατικό είναι σχεδόν ανύπαρκτο. Η ιστορία του μετρό χωρίς οδηγό μετρά 40 χρόνια και μέχρι σήμερα δεν έχει καταγραφεί απολύτως κανένα περιστατικό».

Ο αρχαιολογικός χώρος έξω από τον σταθμό Αγία Σοφία του Μετρό Θεσσαλονίκης
Νοέμβριο 2025 έτοιμη η Καλαμαριά

Για την επέκταση του μετρό στην Καλαμαριά, ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό ΑΕ γνωστοποίησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι τον Οκτώβριο ή Νοέμβριο του 2025, θα παραδοθεί προς χρήση με πέντε σταθμούς ολοκληρωμένους και με δεκαπέντε νέους συρμούς, οι οποίοι και θα καταλήγουν στην Μίκρα.

Οι διαφορές με την Αθήνα

Μιλώντας για τις «καινοτομίες» του Μετρό Θεσσαλονίκης, ο υποδιευθυντής του μετρό Θεσσαλονίκης, Νικόλαος Δένης ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι αυτές αφορούν στο ότι δεν έχει οδηγό, διαθέτει πόρτες ασφαλείας δεξιά και αριστερά στην αποβάθρα, έχει δύο ξεχωριστές σήραγγες μονές και μια τρίτη γραμμή που απομονώνει το ρεύμα.

Το πλυντήριο των συρμών.

Για τις διαφορές με το μετρό των Αθηνών, ο ίδιος είπε «στο μετρό της Θεσσαλονίκης τα πράγματα είναι εντελώς ανάποδα. Έχουμε δύο μικρές σήραγγες με μονή γραμμή, που σημαίνει ότι δεν πρόκειται ποτέ να βρεθούν δύο τρένα δίπλα-δίπλα και οι αποβάθρες είναι πάντα στο κέντρο».

Μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι ο σταθμός Πανεπιστημίου είναι ο πιο βαθύς έναντι όλων των άλλων, σε 37-40 μέτρα, και ο μοναδικός με τρεις εξόδους και εισόδους, ενώ απευθυνόμενος στους πολίτες σημείωσε: «Στον σταθμό της Αγίας Σοφίας, και στις δύο εισόδους, έχουμε αποτυπώσει τα επίπεδα που κτίστηκε η Θεσσαλονίκη, η οποία και στην ίδρυση της, το 316 π.χ κατοικούταν σε πολλά μέτρα βαθύτερα, σε σχέση με σήμερα. Σε κάθε εποχή, από τους ελληνιστικούς, ρωμαϊκούς, βυζαντινούς και οθωμανικούς χρόνους, μέχρι και τους νεότερους με την απελευθέρωση της πόλης το 1912, η πόλη κατοικούταν ολοένα και πιο κοντά στο σημερινό επίπεδο που εμείς σήμερα ζούμε».

 Ρεπορτάζ για το ΑΠΕ-ΜΠΕ Έλ.Αλεξιάδου, Βίντεο Γιάννης Αγγελάκης, Φωτογραφίες Αχιλλέας Χήρας