Σε θρίλερ εξελίσσεται η απειλή Τραμπ για επιβολή δασμών στις εισαγωγές αυτοκινήτων στις ΗΠΑ. Ο αμερικανός πρόεδρος κραδαίνει το «υπερόπλο» του (βλ. μέτρα προστατευτισμού στο όνομα της εθνικής ασφάλειας) στον εν εξελίξει εμπορικό πόλεμο, με την Ευρωπαϊκή Ενωση να υπόσχεται από την πλευρά της, «συντριπτικό πλήγμα» για τα αμερικανικά προϊόντα, αν τελικά κάνει πράξη τις απειλές του.
Με έναν γενικευμένο εμπορικό πόλεμο προ των πυλών, οι Βρυξέλλες φέρονται να ετοιμάζουν αντίμετρα ύψους 294 δισ. δολαρίων ήτοι 19% των συνολικών εξαγωγών των ΗΠΑ προς την ΕΕ.
Σε έκθεση που υπέβαλαν οι ευρωπαϊκές αρχές στο αμερικανικό υπουργείο Εμπορίου, υπογραμμίζεται ότι τυχόν επιβολη δασμών σε αυτοκίνητα και ανταλλακτικά αυτοκινήτων θα ήταν τουλάχιστον αδικαιολόγητη και εκτός οικονομικής λογικής.
Και αυτό γιατί , όπως επισημαίνεται, η ΕΕ κατασκευάζει σχεδόν 2,9 εκατομμύρια αυτοκίνητα στις ΗΠΑ υποστηρίζοντας άμεσα 120.000 θέσεις εργασίας και έμμεσα 420.000 θέσεις εργασίας αν συμπεριληφθούν αντιπροσωπείες και λιανοπωλητές αυτοκινήτων.
Ο Ντόναλντ Τραμπ πάνως, εμφανίζεται αποφασισμένος να τα βάλει με τις γερμανικές αυτοκοινητοβιομηχανίες.
«Τα αυτοκίνητα είναι μείζον ζήτημα … Μπορούμε να μιλήσουμε για το αλουμίνιο, μπορούμε να μιλήσουμε για τα πάντα, αλλά το μείζον είναι τα αυτοκίνητα», παρατήρησε σε αυστηρό ύφος.
Σε μια πρώτη αντίδραση η BMW σημείωσε πως μοναδικός χαμένος από την όλη υπόθεση θα είναι η ίδια η αμερικανική οικονομία, προειδοποιώντας για τον κίνδυνο μείωσης των επενδύσεων στη μονάδα παραγωγής που διατηρεί στη Νότια Καρολίνα.
Ανησυχία όμως για τα σχέδια Τραμπ εξέφρασαν και οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της Νότιας Κορέας. Σε κοινή δήλωσή τους προς το υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ, η Hyundai Motor και η θυγατρική της Kia Motors διαμηνύουν πως αν η Ουάσιγκτον επιβάλει δασμούς 25% στις εισαγωγές αυτοκινήτων και ανταλλακτικών, θα πλήξει αναπόφευκτα την αμερικανική αγορά εργασίας.
Με οδηγία του Ντόναλντ Τραμπ, το υπουργείο Εμπορίου ξεκίνησε στα τέλη Μαΐου έρευνα σχετικά με τις «συνέπειες από τις εισαγωγές αυτοκινήτων για την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ». Η συγκεκριμένη κίνηση του αμερικανού προέδρου βασίζεται στο σπάνια χρησιμοποιούμενο άρθρο 232 του νόμου για την επέκταση του εμπορίου, που μπορεί να οδηγήσει στην επιβολή δασμών έως 25%. Ο νόμος αυτός, που είχε θεσπισθεί το 1962 και μέχρι να αναλάβει ο Τραμπ θεωρείται «νεκρός».
Ενδεκτικά η Hyundai σημείωσε ότι παράγει στις ΗΠΑ σχεδόν τα μισά από τα αυτοκίνητα που πουλά στην αγορά τους, απασχολώντας πάνω από 25.000 Αμερικανούς.
Σύμφωνα με το νοτιοκορεατικό δίκτυο KBS, κατά της επιβολής δασμών τάσσονται και αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, μεταξύ των οποίων η General Motors και η Ford. Την ίδια ώρα ειδικοί αναλυτές του κλάδου εκτιμούν ότι μία πιθανή μείωση της παραγωγής αυτοκινήτων στις ΗΠΑ θα μπορούσε να οδηγήσει σε απώλεια έως και 620.000 θέσεων εργασίας.
Στις φωνές κατά των δασμών του Τράμπ προστέθηκε και αυτή του Εμπορικού Επιμελητηρίου των ΗΠΑ, της μεγαλύτερης επιχειρηματικής οργάνωσης στη χώρα και παραδοσιακού συμμάχου του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος. Οι υπεύθυνοι του Επιμελητηρίου ξεκίνησαν μάλιστα καμπάνια κατά των μέτρων προστατευτισμού που εξετάζει ο πρόεδρος των ΗΠΑ, δίνοντας στοιχεία για τις πιθανές συνέπειες σε κάθε Πολιτεία ξεχωριστά. Ενδεικτικά στην ανάλυση του Επιμελητηρίου αναφέρει ότι στο Τέξας τα αντίμετρα θα μπορούσαν να πλήξουν εξαγωγές αξίας 3,9 δισ. δολ., στο Τενεσί 1,4 δισ. δολ. και στη Νότια Καρολίνα 3 δισ. δολ.