Ποια καταστροφή είναι ασήκωτη αν είσαι πλούσιος; Η απώλεια κάποιων εκατομμυρίων δολαρίων ή η συντριβή των φιλοδοξιών σου; Ο 52χρονος Ελον Μασκ, ο τρίτος στη λίστα των Κροίσων του κόσμου μας, ασυζητητί απαντά ότι τα όνειρά του είναι ατίμητα και μόνο αυτά «μετράνε». Ωστόσο η πορεία των επιχειρήσεών του και των διαφόρων ρηξικέλευθων εγχειρημάτων του είναι κακή, γεγονός που κοστίζει και στην «καρδιά», πρωτίστως όμως στην τσέπη – άλλο θέμα αν ο ίδιος δεν θα στερηθεί τίποτα.
Η Tesla δεν μαρσάρει πια
Το πρώτο τρίμηνο του 2024 η Tesla πούλησε 386.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σημειώνοντας πτώση 8,5% συγκριτικά με την ίδια περίοδο του 2023 και 20% συγκριτικά με το προηγούμενο τρίμηνο. Και αυτή η καταβύθιση των πωλήσεων συνέβη παρά το γεγονός ότι οι άνθρωποι του Μασκ περίμεναν πωλήσεις 457.000 αυτοκινήτων. Καταστροφή, λοιπόν. Η ανοδική πορεία της επιχείρησης διεκόπη απότομα ύστερα από 10 χρόνια ταχείας ανάπτυξης. Οι ειδικοί του κλάδου προβλέπουν πλέον ότι το μέλλον των πρωτοπόρων της ηλεκτρικής αυτοκίνησης θα είναι δύσκολο.
Συγχρόνως εξακολουθεί να πέφτει και η μετοχή της Tesla (έχασε άλλο ένα 5%), απώλεια που προστίθεται στην ήδη συντελεσθείσα από την αρχή του έτους όταν απώλεσε το 1/3 της αξίας της. Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα (επιθέσεις Χούθι) προκάλεσε εφοδιαστικού τύπου τρικυμία στην παραγωγή του βερολινέζικου εργοστασίου της εταιρείας, του Gigafactory, ωστόσο αυτό δεν ήταν το μείζον πρόβλημα. Η εταιρεία δεν δυσκολεύεται να παραγάγει, αλλά να πουλήσει: το τελευταίο τρίμηνο της έμειναν απούλητα 46.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Επίσης μειώνεται η διείσδυση της Tesla στην κινεζική αγορά λόγω του τρομερού ανταγωνισμού από τις ντόπιες εταιρείες. Δεν είναι μόνο ότι η BYD την ξεπέρασε, πλέον έχει να αντιμετωπίσει και την άνοδο στον κλάδο του ηλεκτρικού αυτοκινήτου των κολοσσών της τηλεφωνίας, των Xiaomi και Huawei, με προϊόντα υψηλής ποιότητας, ανώτερα στα σημεία από αυτά της Tesla, και προσφερόμενα σε αξιοσημείωτα πιο χαμηλές τιμές. Συγχρόνως η εταιρεία του Μασκ αντιμετωπίζει και σκληρότερο ανταγωνισμό στις ΗΠΑ και στη Γερμανία. Υπάρχει ανάγκη ανανέωσης της γκάμας, όμως το Model 2 δεν θα φτάσει στην αγορά πριν από το τέλος του 2025.
Για τον Μασκ το πρόβλημα είναι μεγάλο, διότι η υπερτίμηση της Tesla (που τον έκανε πολύ πλούσιο) βασίστηκε στην προσδοκία ότι η εταιρεία προοριζόταν να παραμείνει ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης σε μια συνεχώς διευρυνόμενη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ομως τα πράγματα εξελίχθηκαν διαφορετικά: ενώ άλλοι κατασκευαστές κερδίζουν κάθε ημέρα όλο και μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, η Tesla το χάνει – και φαίνεται ότι αυτή η κατάσταση θα συνεχιστεί για κάποιο διάστημα.
Το Χ νοσταλγεί το… Twitter
Στον χώρο των social media οι μπίζνες του Μασκ δεν τα πάνε καλύτερα. Από έρευνα του Sensor Tower προκύπτει ότι το Twitter-X έχασε το 18% των χρηστών του τον τελευταίο χρόνο και το 23% των χρηστών του από την εποχή της εξαγοράς του από τον Μασκ (Οκτώβριος 2022). Ο ίδιος λέει ότι έχει 250 εκατομμύρια χρήστες, όμως είναι λιγότεροι από τα 259 εκατομμύρια χρήστες που είχε η προηγούμενη ιδιοκτησία. Η προαναφερθείσα έρευνα πιστοποιεί ότι πλέον υπάρχει και μεγάλη διαρροή διαφημιζομένων – αυτοί φοβούνται το διαδικτυακό μίσος και τα ψεύδη κάθε είδους που αναρτώνται στο Χ ελλείψει «φίλτρου».
Η SpaceX δεν… πετάει
H κατάκτηση του Διαστήματος είναι το μεγάλο πάθος του Μασκ, όμως ούτε η αεροδιαστημική εταιρεία του SpaceX… πετάει. Το Starship, το οποίο υποτίθεται ότι θα οδηγήσει τον άνθρωπο στη Σελήνη και κατόπιν στον Αρη, εξερράγη εν πτήσει. Πάντως ετέθη σε τροχιά και μετέδωσε πολλά δεδομένα, έτσι η SpaceX κήρυξε την αποστολή επιτυχημένη. Ομως η υπαρξιακή φιλοδοξία του Μασκ για αποστολή στον Αρη απομακρύνεται. Ο Μπαράκ Ομπάμα την είχε χαρακτηρίσει παρατραβηγμένη και άχρηστη και τώρα συμφωνούν μαζί του και οι ειδικοί επιστήμονες, οι οποίοι μιλούν για «επικίνδυνες ψευδαισθήσεις». Βέβαια, παρηγοριά στον Μασκ απομένει η συμπαράταξή του με τον Τραμπ και τους ακροδεξιούς του.
Καλώς ήλθε το Πεντάγωνο!
Ο Μασκ, ωστόσο, δεν είναι ο τύπος που αποθαρρύνεται από τις δυσκολίες. Εχει δηλώσει πλειστάκις ότι χρειάζεται το άγχος της αποτυχίας για να αποδώσει, αν και πιο δημιουργικό είναι στη ζωή (των κανονικών ανθρώπων, όχι των Κροίσων) το άγχος της επιτυχίας. Ετσι παραμένει εντός του πεδίου ενδιαφερόντων της αμερικανικής κυβέρνησης, ως αξιοποιήσιμο στοιχείο. Κυρίως είναι χρήσιμο στο Πεντάγωνο το πυκνό δίκτυο των 5.500 δορυφόρων Starlink, αλλά και οι πύραυλοι SpaceX – και τα δύο συστήματα χρησιμοποιούνται από τον στρατό για μυστικές αποστολές. Τέλος πάντων, ο Μασκ δεν θα μείνει και άνεργος.