Μεγάλες αλλαγές στον χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης προωθεί η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως –μάλιστα, το νέο θεσμικό πλαίσιο αναμένεται στη Βουλή αμέσως μετά τις γιορτές.
Οπως ανέφερε το ρεπορτάζ της Ισμήνης Χαραλαμποπούλου για το protothema.gr, η νομοθετική πρωτοβουλία της κυρίας Κεραμέως βασίζεται σε τρεις άξονες: αντικειμενικά κριτήρια για τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων, ανακατανομή των φοιτητών προκειμένου να μην είναι πλειοψηφία οι «αιώνιοι», και τέλος στη γραφειοκρατία για τη χρηματοδότηση της έρευνας.
«Δεν είναι δυνατόν ο εκάστοτε υπουργός να αποφασίζει ποιο πανεπιστήμιο θα πάρει πόσα χρήματα», είναι η φράση που αποδίδεται στην κυρία Κεραμέως η οποία κρίνει απαραίτητη τη θέσπιση αντικειμενικών κριτηρίων. Η υπουργός βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις με τους πρυτάνεις για το νέο βελτιωμένο τύπο πανεπιστημίου, καθώς ολοκληρώθηκε η διαβούλευση του νομοσχεδίου που προβλέπει αξιολόγηση των ΑΕΙ και τη σύνδεσή τους με τη χρηματοδότηση.
Μεταξύ άλλων προβλέπεται πως θα δημιουργηθεί μια ανώτατη αρχή, η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, η οποία θα θα αξιολογήσει τις συγχωνεύσεις των ΤΕΙ με τα ΑΕΙ.
Στο πιο «ακανθώδες» σημείο, αυτό των λεγόμενων «αιώνιων» φοιτητών, το ρεπορτάζ θέλει το υπουργό Παιδείας να προσανατολίζεται σε μια «ευνοϊκότερη» ρύθμιση για τους πρωτοετείς, αυτούς δηλαδή που εισάγονται τώρα στα πανεπιστήμια.
Η διάρκεια που είχε τεθεί από προηγούμενο νόμο ήταν το «ν+2», όπου «ν» ο ελάχιστος χρόνος σπουδών κάθε τμήματος, με το υπουργείο, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, να προτίθεται να επαναφέρει τη ρύθμιση για τους πρωτοετείς φοιτητές ως «ν+3».
Αναμένεται να υπάρξει και μεταβατική περίοδος για τους νυν φοιτητές. Επίσης, θα υπάρχουν διατάξεις για λόγους υγείας και εργασίας αλλά και για άλλες ειδικές περιπτώσεις.
Οπως αναφέρει το ρεπορτάζ, σε επόμενο νομοσχέδιο που θα τεθεί προς ψήφιση το 2020, το υπουργείο μελετά την καθιέρωση ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα ΑΕΙ καθώς και τον ενεργό ρόλο των ιδρυμάτων στον προσδιορισμό της κατώτερης βάσης εισαγωγής και του αριθμού εισακτέων.
Μελετάται επίσης η διεύρυνση δυνατότητας δημιουργίας ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων σε συνδυασμό με την απελευθέρωση των μεταπτυχιακών σπουδών, την ανάπτυξη της δυνατότητας εκπαιδευτικών προγραμμάτων εξ αποστάσεως, την ενίσχυση του θεσμού της πρακτικής άσκησης φοιτητών σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς στο γνωστικό αντικείμενο των σπουδών τους.