Οτι ο Αλέξης Τσίπρας ταξίδεψε στην Κούβα για τις εκδηλώσεις μνήμης, μετά τον θάνατο του Φιντέλ Κάστρο, είναι γνωστό, το είδαμε όλοι. Αυτό που δεν έγινε γνωστό σε όλους είναι το πόσο κόστισε αυτό το -επαναστατικά εξωτικό- ταξίδι με το πρωθυπουργικό αεροσκάφος Gulfstream.
Είναι γεγονός ότι αυτή η απορία στριφογύρισε σε πολλά στόματα, μαζί με μια άλλη: «τα έξοδα για τη μετάβαση τα έκανε η κουβανική κυβέρνηση ή βγήκαν από το παντελόνι του έλληνα φορολογούμενου;».
Ο Γιώργος Παπαχρήστος -στη στήλη του, στην εφημερίδα «Τα Νέα»- έγραψε την Πέμπτη πως το ταξίδι του Πρωθυπουργού στην Κούβα κόστισε 300.000 δολάρια.
Εγραψε χαρακτηριστικά σε σχόλιό του με τίτλο «Μολιερικό»: «Για το άλλο πάντως, το πόσο μας κόστισε ως φορολογούμενων αυτό το τετραήμερο ταξιδάκι ως την Αβάνα, μπορώ να δώσω και μόνος μου την απάντηση (με βάση πληροφορίες που μου παρείχε χθες βράδυ φίλος μου πιλότος – διαψεύσεις δεν θα δεχθώ, γιατί ο άνθρωπος ΤΩΡΑ πιλοτάρει ένα τέτοιο ακριβώς αεροσκάφος): κάθε ώρα πτήσης του συγκεκριμένου αεροπλάνου, που είναι το περίφημο Gulfstream, κοστίζει περί τις 15.000 δολάρια, τα οποία αναλύονται σε καύσιμα, ασφάλειες, τέλη υπερπτήσεων και τέλη αεροδρομίων. Το οποίο σημαίνει ότι για τις 10 ώρες τού “πήγαινε” και τις άλλες 10 της επιστροφής από την Αβάνα, το κόστος του αεροπλάνου μόνο έφτασε τις 300.000 δολάρια!
Δηλαδή (ανακεφαλαιώνω, τώρα) για να πάει ο πρόεδρος Αλέξης στην κηδεία τού Κάστρο, να εκφωνήσει έναν λόγο δεκάλεπτης διάρκειας και να προσπαθήσει δι’ αυτού του τρόπου να παραμυθιάσει τη βάση του ότι παραμένει Αριστερός, υπέβαλε τον κρατικό κορβανά σε μια ανώφελη δαπάνη της τάξεως των 300.000 δολαρίων, τουλάχιστον! Ενημερωτικά αναφέρω ότι με το 1/100 αυτού του κόστους θα μπορούσε να ταξιδέψει σε business θέση μέσω Μαδρίτης ή Παρισιού, αλλά τότε δεν θα ήταν αυτό που στην πραγματικότητα είναι: ένας, ακόμη, ο οποίος με το που εγκαθίσταται στο Μέγαρο Μαξίμου θεωρεί ότι το κράτος του ανήκει. Είναι δικό του, μαζί με όλα του τα υπάρχοντα. Πραγματικά κρίμα που δεν ζει ο Μολιέρος να “φρεσκάρει” τον Αρχοντοχωριάτη» του…».
Είναι προφανές ότι αυτή η πληροφορία δεν θα έμενε αναπάντητη από το Μαξίμου, το οποίο αρέσκεται σε τέτοιου τύπου κοντρίτσες, στις οποίες σχολιάζει με ολόκληρα κομμάτια ειρωνείας και, εννοείται, ανώτερης, κυβερνητικής υπεροχής. Μέσω non paper, φυσικά. «Κυβερνητικές πηγές», λοιπόν, όπως αναφέρει το αξεπέραστο δημοσιογραφικό κλισέ, πήραν θέση σχετικά με το κόστος του αεροπορικού ταξιδιού του Πρωθυπουργού απαντώντας -είπαμε- με σκωπτικό ύφος. Από το Μαξίμου -επίσης υπέροχο κλισέ- εκφράστηκε ενόχληση για το γεγονός ότι ο συντάκτης επικαλείται πιλότο που «πιλοτάρει ένα τέτοιο ακριβώς αεροσκάφος», όπως αυτό με το οποίο ταξίδεψε ο κ. Τσίπρας, για να υπολογίσει το κόστος.
«Ο ένας πιλότος που “πιλοτάρει ένα τέτοιο ακριβώς αεροσκάφος”, θα έπρεπε να γνωρίζει ότι το ταξίδι (καύσιμα) κόστισαν 16.700 ευρώ και η διαμονή, για το σύνολο του πληρώματος, τις 6.200 ευρώ. Σύνολο, δηλαδή, 22.900 ευρώ», τονίζεται.
Συνεχίζοντας – σε δηκτικό τόνο- οι κυβερνητικές πηγές καλούν τον ίδιο πιλότο ο οποίος «πιλοτάρει ένα τέτοιο ακριβώς αεροσκάφος», στα έξοδα της αποστολής «να συμπεριλάβει και τα της παραμονής του Gulfstream στο αεροδρόμιο της Αβάνας». «Θα τον ενημερώσουμε όταν θα αποσταλούν τα σχετικά τιμολόγια από την Κούβα», καταλήγουν από το Μέγαρο Μαξίμου. Δηλαδή, το πρωθυπουργικό αεροσκάφος καίει 0,857 λεπτά του ευρώ, ανά χιλιόμετρο. Αρα, κατά το Μαξίμου, συμφέρει να αγοράσεις αεροπλάνο για να μετακινείσαι, σου καίει λιγότερο αν φουλάρεις με κηροζίνη.
Το αεροσκάφος Gulfstream αγοράστηκε το 2003 για τις ανάγκες της ελληνικής Προεδρίας στην ΕΕ και για υπερατλαντικά ταξίδια, που δεν μπορούν να πραγματοποιήσουν τα άλλα κυβερνητικά αεροσκάφη. Κόστισε 48 εκατομμύρια δολάρια, διαθέτει 15 θέσεις. Σύμφωνα με το επίσημο «τιμολόγιο», για κάθε ώρα πτήσης με το VIP αεροσκάφος το Δημόσιο χρεώνεται με 5.200 ευρώ. Σε αυτό το κόστος περιλαμβάνονται τα καύσιμα, οι μισθοί των μελών του πληρώματος (αναλογικά για κάθε ώρα πτήσης) και το κόστος συντήρησης.
Το ταξίδι του Πρωθυπουργού -και των δέκα ατόμων που τον συνόδευαν- από την Ελλάδα στην Κούβα, με ενδιάμεσο σταθμό στην Ισπανία για ανεφοδιασμό, διήρκεσε περίπου 15 ώρες. Ακόμη κι αν το Gulfstream μεταστάθμευσε στην Ισπανία για περίπου μία ώρα, το ταξίδι προς την Κούβα διήρκεσε 14 ώρες. Με μια απλή προπαίδεια, προκύπτει ότι η μετάβαση του κ. Τσίπρα στην Αβάνα για τον τελευταίο αποχαιρετισμό στον Φιντέλ κόστισε 72.800 ευρώ (14 ώρες επί 5.200 ευρώ). Εάν προσθέσουμε και την πτήση της επιστροφής, τότε φαίνεται ότι συνολικά το ταξίδι του κ. Τσίπρα κόστισε 145.600 ευρώ. Σε αυτά, υπολογίζουμε -βάσει και του non paper του Μεγάρου Μαξίμου- ότι δαπανήθηκαν ακόμη 6.200 ευρώ για τη διαμονή του πληρώματος στην Κούβα. Συνολικά, δηλαδή, για το ταξίδι Τσίπρα στην Κούβα ξοδεύτηκαν 151.800 ευρώ. Τι δεν έχουμε υπολογίσει στη σούμα; Τα έξοδα για τη μεταστάθμευση του κυβερνητικού αεροσκάφους στο αεροδρόμιο της Αβάνας, όπως και τα έξοδα της διαμονής των δέκα ατόμων που συνόδευαν τον Αλέξη Τσίπρα στην Αβάνα.
Και, τελικά, όσο κι αν για κάποιους μπορεί να φαίνεται ως λαϊκίστικη η ερώτηση, εμπίπτει σε ένα καθαρό πρακτικό ζήτημα: όλα αυτά τα χρήματα, όσα κι αν βγαίνουν, πληρώθηκαν από την κυβέρνηση της Κούβας ή τσοντάραμε όλοι μας σε αυτό το ταξίδι; Λογικά, όπως δήλωσε το Μαξίμου, θα περιμένουμε τα τιμολόγια από την Κούβα. Προφανώς και θα τα περιμένουμε…