Σταθμός του τραμ στην Τζάφα του Τελ Αβίβ, το αρχαίο λιμάνι και μία από τις πιο τουριστικές γειτονιές της πόλης | REUTERS/Amir Cohen
Επικαιρότητα

Τελ Αβίβ: Ο Νετανιάχου εγκαινίασε το πρώτο τραμ της πόλης εν μέσω διαδηλώσεων

Δεν παρέστη στα εγκαίνια ο δήμαρχος της ισραηλινής μητρόπολης, διαμαρτυρόμενος για την κυβερνητική πολιτική και την διακοπή της λειτουργίας του μέσου στη διάρκεια του εβραϊκού Σαμπάτ
Protagon Team

Ο Μπενιαμίν Νετανιάχου μετέβη στην πόλη Πετάχ Τίκβα, όπου παρέστη στην τελετή εγκαινίων της πρώτης γραμμής τραμ που θα διασχίζει το Τελ Αβίβ και τις κοντινές του πόλεις, ένα έργο που κατασκευάζεται εδώ και χρόνια, έχει κοστίσει συνολικά 350 εκατ. ευρώ και αναμένεται να βελτιώσει την καθημερινότητα των 1,2 εκατ. κατοίκων του.

Ο ισραηλινός πρωθυπουργός εγκαινίασε το πολυαναμενόμενο τραμ εν μέσω αντικυβερνητικών διαδηλώσεων στο Τελ Αβίβ,  όπου το δίκτυο δεν θα λειτουργεί κατά τη διάρκεια του Σαμπάτ, του εβραϊκού Σαββάτου, όπως δηλαδή και τα υπόλοιπα μέσα μαζικής μεταφοράς στη χώρα.

«Πραγματοποιούμε μια επανάσταση στις μεταφορές, είναι η υλοποίηση ενός ιστορικού οράματος», δήλωσε ο Νετανιάχου κατά τη διάρκεια της τελετής που μεταδόθηκε απευθείας από όλα τα τηλεοπτικά δίκτυα.

«Ολοι οι πολίτες, όλοι τους, αυτοί που μας υποστηρίζουν και αυτοί που είναι εναντίον μας, όλοι θα χρησιμοποιήσουν αυτό το τραμ», τόνισε.

Ο Μπενιαμίν Νετανιάχουν κόβει την κορδέλα των εγκαινίων – REUTERS/Amir Cohen/Pool

Εκατοντάδες πολίτες είχαν συγκεντρωθεί στο σημείο για να διαμαρτυρηθούν κατά της κυβέρνησης, μεσούσης της αμφιλεγόμενης μεταρρύθμισης του δικαστικού συστήματος εναντίον της οποίας διαδηλώνουν κάθε εβδομάδα δεκάδες χιλιάδες πολίτες από τον Ιανουάριο.

Η αστυνομία κρατούσε μακριά τους αντικυβερνητικούς διαδηλωτές καθώς ο Νετανιάχου έκανε την πρώτη διαδρομή στην Κόκκινη Γραμμή.

Οι δυνάμεις ασφαλείας κράτησαν μακριά αντικυβερνητικούς διαδηλωτές με ισραηλινές σημαίες – REUTERS/Corinna Kern

Ο βετεράνος δήμαρχος του Τελ-Αβίβ, Ρον Χουλντάι, δεν παρέστη στην τελετή των εγκαινίων, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την πολιτική της κυβέρνησης.

Ο δήμαρχος δεν ήταν παρών παρότι περίμενε 23 χρόνια για να δει ένα τραμ να διασχίζει τη συμφορημένη πόλη στην οποία, μαζί τα προάστια του Τελ Αβίβ, ζουν περισσότεροι από 1,2 εκατ. κάτοικοι.

Σε βιντεοσκοπημένο μήνυμά του, ο δήμαρχος δήλωσε ότι δεν θα στηρίξει μια υπηρεσία που κλείνει από τη δύση του ηλίου την Παρασκευή έως τη δύση του ηλίου το Σάββατο, σύμφωνα με το τελετουργικό του Ορθόδοξου Ιουδαϊσμού, και ότι ένα τραμ που λειτουργεί όλο το Σαββατοκύριακο «είναι αυτό που αξίζει σε μια ελεύθερη και δημοκρατική κοινωνία».

«Χαίρομαι που η γραμμή αυτή θα αρχίσει να λειτουργεί, αλλά μετέχω στο κίνημα διαμαρτυρίας για τον τρόπο που διοικείται η χώρα», δήλωσε ο Χουλντάι στον ειδησεογραφικό ιστότοπο Ynet.

Η Κόκκινη Γραμμή θα συνδέει τα προάστια του Τελ-Αβίβ με 34 σταθμούς, 10 από τους οποίους θα είναι υπόγειοι, μεταξύ της Πετάχ Τίκβα (10 χλμ βορειοανατολικά) και της Μπατ Γιαμ (νότια) σε μια διαδρομή 24 χλμ. διασχίζοντας το Τελ Αβίβ.

Μπορεί να μεταφέρει 234.000 επιβάτες ημερησίως, με τη συχνότητα των δρομολογίων να είναι ανά έξι λεπτά, σύμφωνα με την ιστοσελίδα του, ενώ δύο πρόσθετες γραμμές να προγραμματίζονται για το 2028.

Το τραμ του Τελ-Αβίβ, το οποίο κατασκεύασε η εθνική εταιρία Neta που υπάγεται στο υπουργείο Μεταφορών, στοίχισε πάνω από 14 δισ. σεκέλ (350 εκατομμύρια ευρώ).

Το τραμ δεν θα λειτουργεί κατά τη διάρκεια του Σαμπάτ, που αρχίζει την Παρασκευή με τη δύση του ηλίου και τελειώνει στη δύση του ηλίου του Σαββάτου, καθώς τα υπερορθόδοξα εβραϊκά κόμματα που μετέχουν στην κυβέρνηση Νετανιάχου είναι ενάντια σε κάθε μορφή δραστηριότητας κατά τη διάρκεια αυτής της ανάπαυλας.

Το ίδιο συμβαίνει και με τα δρομολόγια των υπόλοιπων μέσων μαζικής μεταφοράς στο Ισραήλ, όπως τα αστικά λεωφορεία και ο προαστιακός.

Αλλες δύο γραμμές τραμ προβλέπονται στο κεντρικό Ισραήλ, καθώς και ένα έργο με τρεις γραμμές του μετρό που αναμένεται να λειτουργήσει από το 2034.

Περισσότεροι από 475.00 άνθρωποι ζουν εντός των τειχών της πόλης του Τελ-Αβίβ, στους οποίους προστίθενται ένα και πλέον εκατομμύριο άνθρωποι στην περιοχή, που θα καλυφθεί τελικά από τις τρεις γραμμές του τραμ.

Η υπουργός Μεταφορών Μίρι Ρεγκέβ υποστήριξε το κλείσιμο του δικτύου του τραμ το Σάββατο λέγοντας: «Είμαστε ένα εβραϊκό κράτος… Συμπεριφερόμαστε ως κράτος Δικαίου και σύμφωνα με το status quo».

Ο όρος «status quo» χρησιμοποιείται στο Ισραήλ για να προσδιορίσει τις ευαίσθητες διευθετήσεις μεταξύ κοσμικού και θρησκευτικού χαρακτήρα ή ανάμεσα σε διάφορες θρησκείες, προκειμένου να διατηρείται η ισορροπία.

Οι επικριτές της κυβέρνησης λένε ότι αυτό έχει αλλάξει την ισορροπία υπέρ των θρησκευτικών κομμάτων.