Γάλλοι αστυνομικοί καθαρίζουν το δρόμο από τα οδοφράγματα που είχαν στήσει οι εργαζόμενοι στα διυλιστήρια της ESSO | Reuters
Επικαιρότητα

Ταραχές στη Γαλλία/ Ο Βαλς πέρασε στην αντεπίθεση

Αστυνομικές δυνάμεις έκαναν έφοδο στις εγκαταστάσεις της ESSO, οι οποίες τελούσαν υπό κατάληψη. Ο πρωθυπουργός προειδοποίησε και για άλλες επιχειρήσεις κατά των συνδικαλιστών που αντιτίθενται στην εργασιακή μεταρρύθμιση
Protagon Team

Οι περισσότεροι Γάλλοι δεν θυμούνται πότε ακριβώς ξεκίνησαν οι πρώτες διαδηλώσεις κατά των μεταρρυθμίσεων της κυβέρνησης στο Εργασιακό. Κάποιοι λένε ότι όλα ξεκίνησαν στις αρχές Μαΐου, ωστόσο ήδη από τον Απρίλιο είχαν ξεσπάσει οι πρώτοι σπινθήρες στα βουλεβάρτα του Παρισιού και άλλων πόλεων.

Αυτό που όλοι θυμούνται πολύ καλά είναι η αντίθεσή τους στις επικείμενες αλλαγές που θέλει να φέρει η κυβέρνηση.

Το τελευταίο επεισόδιο ανάμεσα στους εργαζόμενους και την αστυνομία παίχθηκε στα διυλιστήρια της ESSO και των δεξαμενών του Φο-συρ-Μερ στην περιοχή της Μασσαλίας, τα οποία τελούν υπό κατάληξη. Η αστυνομία κατάφερε, έπειτα από ημέρες, να «σπάσει» τον αποκλεισμό κάνοντας χρήση δακρυγόνων και αντλιών νερού.

Ωστόσο, συνάντησαν σθεναρή αντίσταση από εκατοντάδες απεργούς εργάτες και συνδικαλιστές που είχαν στήσει οδοφράγματα από τη νύκτα της Κυριακής, εμποδίζοντας την πρόσβαση, στο πλαίσιο κινητοποίησης με αίτημα την απόσυρση του νέου νόμου για τα εργασιακά.

«Τα ΜΑΤ έφτασαν περίπου στις 04:30. Εκαναν χρήση αντλιών νερού και δακρυγόνων κατά των διαδηλωτών» δήλωσε στο Reuters ο Ολιβιέ Ματέ, εκπρόσωπος των συνδικάτων και επικαλείται η γαλλική εφημερίδα Le Monde.

«Η βία που χρησιμοποιήθηκε ήταν πρωτοφανής» δήλωσε ο Εμμανουέλ Λεπίν, ομοσπονδιακός γραμματέας του πετρελαϊκού κλάδου της συνδικαλιστικής συνομοσπονδίας CGT. Σύμφωνα με τους δύο εκπροσώπους, πολλοί διαδηλωτές τραυματίστηκαν στα επεισόδια που ξέσπασαν με την αστυνομία.

Ο Βαλς προειδοποιεί

Ο πρωθυπουργός της Γαλλίας Μανουέλ Βαλς ανακοίνωσε ότι θα ακολουθήσουν αστυνομικές επιχειρήσεις για την άρση του αποκλεισμού και των άλλων πετρελαϊκών εγκαταστάσεων που έχουν καταληφθεί απειλώντας με σοβαρές ελλείψεις καυσίμων τη Γαλλία και κάλεσε τη συνδικαλιστική συνομοσπονδία CGT να επιδείξει υπευθυνότητα στον τρόπο που επέλεξε για να διαμαρτυρηθεί για τη μεταρρύθμιση της απασχόλησης.

O πρωθυπουργός της Γαλλίας Μανουέλ Βαλς (Reuters)

«Αποκλείεται να επιτρέψουμε να βρεθούν οι Γάλλοι σε κατάσταση ένδειας, αποκλεισμού, να επιτρέψουμε να μπλοκαριστεί η οικονομία μας. Υπάρχει ένα νομοσχέδιο που υιοθετήθηκε από την Εθνοσυνέλευση με ευθύνη της κυβέρνησης. Δεν πέρασε καμία πρόταση μομφής. Το νομοσχέδιο θα ακολουθήσει τον δρόμο του στη Γερουσία και την Εθνοσυνέλευση. Ζούμε σε δημοκρατία…δεν θα υπάρξει απόσυρση του νομοσχεδίου», διευκρίνισε ο γάλλος πρωθυπουργός. Το πρόβλημα έχει οξυνθεί και παρατηρούνται ελλείψεις στα πρατήρια καυσίμων. Μάλιστα σε ορισμένες περιοχές έχει επιβληθεί είδος δελτίου, με τους πολίτες να λαμβάνουν κουπόνια των 20 ευρώ για να προμηθευτούν βενζίνη.

Σύμφωνα με τον Μανουέλ Βαλς, «η CGT βρίσκεται σε αδιέξοδο. Και το αδιέξοδο δεν είναι ποτέ ο δρόμος που πρέπει να παίρνει κανείς. Ο μόνος δυνατός δρόμος είναι ο δρόμος της υπευθυνότητας και του διαλόγου».

Ο χάρτης δείχνει τα διυλιστήρια που τελούν υπό κατάληψη

«Η ιδέα της μετωπικής σύγκρουσης είναι παλιά, ξεπερασμένη συντηρητική. Το να παίρνει κανείς ομήρους του καταναλωτές, την οικονομία μας, τη βιομηχανία, να συνεχίζει ενέργειες με στόχο την απόσυρση του νομοσχεδίου, δεν είναι δημοκρατικό. Η CGT θα λάβει μία εξαιρετικά σθεναρή, σαφή απάντηση από την πλευρά της κυβέρνησης. Θα συνεχίσουμε να εκκενώνουμε τις πετρελαϊκές εγκαταστάσεις που είναι αποκλεισμένες από αυτήν την συνδικαλιστική οργάνωση», προειδοποίησε.

Η απεργιακή κινητοποίηση πλήττει έξι από τα οκτώ διυλιστήρια της Γαλλίας, εμποδίζοντας την τροφοδοσία των πρατηρίων καυσίμων.

Ολάντ: «Μόνο μια μειοψηφία»

Την αντίθεση του στον αποκλεισμό των διυλιστηρίων και στις αποθήκες καυσίμων εξέφρασε σήμερα το πρωί ο πρόεδρος της Γαλλίας Φρανσουά Ολάντ μιλώντας στο ραδιοφωνικό σταθμό France Culture, ο οποίος τόνισε μεταξύ άλλων ότι «ο αποκλεισμός είναι μια στρατηγική που υποστηρίζεται από μια μειοψηφία, η οποία είναι αντίθετη στην εργασιακή νομοθεσία».

Ο γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ κατά τη διάρκεια της συνέντευξής του στο ραδιόφωνο France Culture/Reuters

 Ο υπουργός Οικονομικών Μισέλ Σαπέν, ο οποίος επέκρινε τους αποκλεισμούς ως «μη θεμιτούς», επανέλαβε το πρωί της Δευτέρας ότι η βούληση της κυβέρνησης είναι να χρησιμοποιήσει «όλα τα εργαλεία» που έχει στη διάθεσή της για να τους σταματήσει.

Στο βορειοδυτικό τέταρτο της Γαλλίας, οι ουρές που σχημάτισαν οι αυτοκινητιστές στα πρατήρια καυσίμων έκανε τις αρχές να λάβουν από την Παρασκευή μέτρα για την επιβολή ανώτατων ποσοτήτων στη διανομή. Οι δυσκολίες στον ανεφοδιασμό επέφεραν πλήρη ή μερική έλλειψη ορισμένων τύπων καυσίμου σε περίπου 1.500 πρατήρια από τα 12.000 της χώρας, σύμφωνα με τον υφυπουργό Μεταφορών Αλέν Βινταλί.

Ποιος είναι ο «νόμος των αφεντικών»

Οι πολέμιοί του τον αποκαλούν «νόμο των αφεντικών». Η εργασιακή μεταρρύθμιση που προωθεί η γαλλική κυβέρνηση έχει εξοργίσει τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα και από την πρώτη στιγμή που είδε το φως της δημοσιότητας συνάντησε έντονες αντιδράσεις σε τμήμα της γαλλικής αριστεράς.

Η αρμόδια υπουργός, Mιριάμ Ελ Κομρί, υπερασπίστηκε σθεναρά το νέο θεσμικό πλαίσιο, λέγοντας: «Ο νόμος αυτός ανταποκρίνεται στην κατάσταση της χώρας μας. Το ποσοστό ανεργίας υπερβαίνει το 10%, όπως και πριν 20 χρόνια. Εχει βελτιωθεί τους τελευταίους μήνες, όχι όμως ικανοποιητικά. Η χώρα μας δημιούργησε λιγότερες νέες θέσεις εργασίας από ό,τι άλλες ευρωπαϊκές χώρες».

Από το 2013 ως το 2015 η Γαλλία δημιούργησε 57.000 νέες θέσεις εργασίας. Η Γερμανία 482.000, 651.000 η Ισπανία και η Ιταλία 288.000.

«Για μένα, λοιπόν, αυτό είναι το θέμα και ο στόχος αυτής της μεταρρύθμισης είναι να βελτιώσουμε την πρόσβαση στην απασχόληση», είχε προσθέσει προ καιρού η Κομρί.

Γάλλοι αστυνομικοί απωθούν τους συγκεντρωμένους εργαζόμενους/Reuters

Η Γαλλία θέλει να μειώσει το ποσοστό ανεργίας και προσδοκά πως με τη μεταρρύθμιση αυτή οι ισχύοντες κανόνες θα γίνουν πιο ευέλικτοι και θα δώσουν κίνητρα ενίσχυσης της απασχόλησης.

Μερικές από τις ρυθμίσεις που προωθούνται είναι οι εξής:

Ο απασχολούμενος στον ιδιωτικό τομέα μπορεί να εργάζεται μέχρι 10 ώρες την ημέρα. Ομως, κατόπιν συμφωνίας με την επιχείρηση, αυτό μπορεί να αυξηθεί κατά 2 ώρες.

Για την εβδομάδα διατηρείται η βάση του 35ώρου, όμως ορίζονται ως μέγιστο όριο οι 48 ώρες εργασίας την εβδομάδα, που μπορούν να γίνουν 60 μετά από έγκριση της διοίκησης.

Οσον αφορά στις υπερωρίες, η προσαύξηση θα είναι τουλάχιστον 10% και θα διαμορφώνεται σε 25% αν δεν έχει προηγηθεί συμφωνία.

Εν ολίγοις, τα πάντα είναι συζητήσιμα και σχεδόν τα πάντα είναι ανοιχτά σε διαπραγμάτευση.

Με μια συμφωνία ενδοεπιχειρησιακή ή κλαδική, οι ισχύοντες κανόνες θα μπορούν να αλλάξουν ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της επιχείρησης. Πάντα όμως μέσα στα όρια που προβλέπει ο νόμος.

Εισάγονται επίσης νέοι, ελαστικότεροι όροι για τις απολύσεις.

Η εταιρεία μπορεί να επικαλεστεί «σημαντική έλλειψη ρευστότητας» ή «εταιρική αναδιοργάνωση, αναγκαία για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας».

Παράλληλα, για εργαζόμενους πάνω από 20 χρόνια, οι αποζημιώσεις δεν θα ξεπερνούν τους 15 μισθούς.

Σύμφωνα με τα συνδικάτα, οι ρυθμίσεις αυτές δίνουν νέα κίνητρα για απολύσεις.

Συνολικά, όσοι αντιτίθενται στη μεταρρύθμιση υποστηρίζουν πως οι νέες διατάξεις βάζουν τον εργαζόμενο σε μια κατάσταση αστάθειας και ανασφάλειας.