Φωτογραφία από παλαιότερη συνεδρίαση της επιτροπής αναθεώρησης του Συντάγματος | INTIMEnews
Επικαιρότητα

Συνταγματική αναθεώρηση: Πού συμφώνησαν ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ

Ολοκληρώθηκε η συζήτηση σε επίπεδο Επιτροπής και πλέον οι τελικές αποφάσεις (για το ποιες διατάξεις θα κριθούν αναθεωρητέες) θα ληφθούν από την Ολομέλεια της Βουλή. Βενιζέλος: Καμία διάταξη δεν πρέπει να υπερψηφιστεί από την παρούσα Βουλή με 180 ψήφους
Protagon Team

Μετά από δεκαοκτώ συνεδριάσεις, σε διάστημα δυόμισι μηνών, η επιτροπή αναθεώρησης του Συντάγματος ολοκλήρωσε την Τετάρτη τις εργασίες της και πλέον η σκυτάλη περνάει στην Ολομέλεια της Βουλής.

Αν και παρέμεινε ως σημείο τριβής το κατά πόσο η παρούσα Βουλή δεσμεύει την επόμενη ως προς το περιεχόμενο και την κατεύθυνση των αναθεωρητέων διατάξεων, κατά την πρώτη φάση αυτή της αναθεώρησης του Συντάγματος υπήρξαν και σημεία συναίνεσης ανάμεσα σε ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ.

Η συζήτηση σε επίπεδο Επιτροπής  έκλεισε με την ψηφοφορία επί όλων των προτάσεων που είχαν κατατεθεί και είχαν τον απαραίτητο αριθμό των 50 βουλευτών.

Σημειώνεται ότι η ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε επί των δύο προτάσεων, του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ, καθώς και έξι συμπληρωματικών που κατατέθηκαν από βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, έχει εισηγητικό χαρακτήρα – και οι αποφάσεις για το ποιες τελικά διατάξεις του Συντάγματος θα κριθούν αναθεωρητέες, θα ληφθούν από την ολομέλεια του Σώματος σε δύο διαδοχικές ψηφοφορίες, που πρέπει να απέχουν μεταξύ τους ένα μήνα.

Στη τελευταία συνεδρίαση της επιτροπής ο ΣΥΡΙΖΑ υπερψήφισε δύο προτάσεις της ΝΔ.

Η πρώτη αφορά το άρθρο 68 για τις εξεταστικές επιτροπές της Βουλής και δίνει το δικαίωμα και στην κοινοβουλευτική μειοψηφία να μπορεί να τις συγκροτεί – και η δεύτερη το άρθρο 96 που εξομοιώνει τα στρατιωτικά δικαστήρια με τα τακτικά δικαστήρια.

Από την πλευρά της, η ΝΔ έδωσε τη θετική της ψήφο για τέσσερις συνταγματικές αλλαγές που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ:

Στο άρθρο 32 για την αποσύνδεση της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από την πρόωρη διάλυση της Βουλής και τις εκλογές, για το οποίο έχει καταθέσει και η ΝΔ πρόταση, με διαφορετικό όμως περιεχόμενο.

Ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει έξι ψηφοφορίες από τη Βουλή, μία ανά μήνα, που αν δεν καρποφορήσουν, να γίνεται εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας άμεσα από το λαό.

Η πρόταση της ΝΔ προβλέπει τρεις διαδοχικές ψηφοφορίες από τη Βουλή – και σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί ο αριθμός των 200 βουλευτών στη πρώτη ψηφοφορία, ούτε οι 180 στη δεύτερη, τότε να απαιτείται η πλειοψηφία των 151 βουλευτών για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Όπως διευκρίνισε στους δημοσιογράφους ο εισηγητής της ΝΔ, Κώστας Τασούλας, παρά την διαφωνία του κόμματος του για άμεση εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από το λαό, συμφωνεί εν τούτοις με τον τίτλο του άρθρου για αποσύνδεση του με τις πρόωρες εκλογές.

Ο κ. Τασούλας, εκτίμησε ότι το άρθρο 32, μπορεί στην ολομέλεια της Βουλής να συγκεντρώσει την αυξημένη πλειοψηφία των 180 βουλευτών με τη στήριξη της ΝΔ, και έτσι η επόμενη Βουλή στη πρώτη σύνοδό της, να μπορέσει να αλλάξει το περιεχόμενο της διάταξης με απλή πλειοψηφία 151 ψήφων, πριν προκύψει η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας το 2020.

«Στη ΝΔ δεν είχαμε πρόβλημα να ψηφίσουμε και προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ εκεί που συμπίπταμε, και ας μην ήταν ταυτόσημες», σημείωσε ο κ. Τασσούλας.

Η αξιωματική αντιπολίτευση υπερψήφισε επίσης τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για αναθεώρηση του άρθρου 86 περί ευθύνης υπουργών (για κατάργηση της αποσβεστικής προθεσμίας) του άρθρου 62 για την βουλευτική ασυλία (προκειμένου αυτή να περιορίζεται μόνο στα αδικήματα που τελέστηκαν κατά την άσκηση των καθηκόντων του βουλευτή) και του άρθρου 101Α για τις Ανεξάρτητες Αρχές και τον τρόπο εκλογής των διοικήσεων τους.

Για την τελευταία αυτή διάταξη, και τα δύο κόμματα συμφωνούν στην ανάγκη να μειωθεί η αυξημένη πλειοψηφία των 4/5 που απαιτείται σήμερα για την επιλογή των διοικήσεων των Ανεξάρτητων Αρχών στα 3/5. Ωστόσο, διαφωνούν για το αν για τη στελέχωση αυτή θα συνεχίσει να αποφασίζει η Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής όπως προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ ή αν θα αποφασίζει ειδική κοινοβουλευτική επιτροπή όπως εισηγείται η ΝΔ.

Κατά την ψηφοφορία, το ΚΚΕ επιφυλάχθηκε επί όλων των άρθρων να τοποθετηθεί στην Ολομέλεια, ενώ η Χρυσή Αυγή δήλωσε «όχι σε όλα» και αποχώρησε.

Από την πλευρά τους, τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης – ΔΗΣΥ, Ένωση Κεντρώων, ΑΝΕΛ – καθώς και ο ανεξάρτητος βουλευτής Γιώργος Μαυρωτάς υπερψήφισαν προτάσεις, τόσο του ΣΥΡΙΖΑ, όσο και της ΝΔ.

Οσο για το αν η παρούσα Βουλή δεσμεύει την επόμενη ως προς το περιεχόμενο και την κατεύθυνση των αναθεωρητέων διατάξεων, ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών και εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Κατρούγκαλος, επανέλαβε ότι «υπάρχει πράγματι δέσμευση της επόμενης Βουλής από την παρούσα, γιατί και οι δύο Βουλές είναι αναθεωρητικές».

Αντίθετη άποψη εξέφρασε ο γενικός εισηγητής της ΝΔ, Κώστας Τασούλας, υποστηρίζοντας πως η παρούσα Βουλή προτείνει άρθρα για αναθεώρηση, ενώ το περιεχόμενό τους το αποφασίζει η επόμενη αναθεωρητική Βουλή.

Από την πλευρά του, ο πρώην πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Βαγγέλης Βενιζέλος, υποστήριξε ότι καμία διάταξη δεν πρέπει να υπερψηφιστεί από την παρούσα Βουλή με 180 ψήφους, ώστε, όπως είπε, η επόμενη Βουλή να διασφαλίσει τις απαραίτητες συναινέσεις που επιτάσσει η κορυφαία διαδικασία για την συνταγματική αναθεώρηση.

Σε κάθε περίπτωση ο πρόεδρος της επιτροπής Νίκος Παρασκευόπουλος, εξέφρασε την απόλυτη ικανοποίησή του για το συναινετικό πνεύμα και το ήθος που επέδειξαν τα μέλη της.

Εκτίμησή του ήταν ότι «τα προερχόμενα από όλα τα δημοκρατικά κόμματα μέλη της Επιτροπής, καθώς και οι ανεξάρτητοι βουλευτές-μέλη, συνέβαλαν δημιουργικά και ουσιαστικά στην διαμόρφωση της αρτιότερης δυνατής πρότασης».

«Έγιναν δεκτές κατά πλειοψηφία προτάσεις, ορισμένες από τις οποίες συνυπογράφονται από βουλευτές περισσότερων κομμάτων και αφορούν τα ατομικά και τα κοινωνικά δικαιώματα καθώς και τις λειτουργίες της δημοκρατίας», υπογραμμίζει σε γραπτή ανακοίνωση του και προσθέτει:

«Το κέντρο βάρους των μεταρρυθμίσεων αφορά την απρόσκοπτη οργάνωση και λειτουργία της δημοκρατικής Πολιτείας και την διεύρυνση και ενίσχυση των δικαιωμάτων. Διορθώνονται ρυθμίσεις που στο παρελθόν είχαν αποτελέσει τροχοπέδη της πολιτικής ευρυθμίας, όπως π.χ. συνέβαινε με τη διάλυση της Βουλής σε περίπτωση αδυναμίας εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας. Σημαντικότερη όλων είναι η πρόταση για αναθεώρηση του άρθρου 86 του Συντάγματος, ώστε να απαλειφθεί η προβλεπόμενη ασφυκτικά σύντομη αποσβεστική προθεσμία και να καταστεί πρακτικά δυνατή η αναζήτηση ποινικών ευθυνών από πολιτικά πρόσωπα στην περίπτωση που θα διαπράξουν εγκλήματα».