Στο κέντρο της Στοκχόλμης θα επιτρέπεται να κυκλοφορούν μόνο ηλεκτρικά οχήματα - με κάποιες επιβεβλημένες εξαιρέσεις | JOKER / Paul Eckenroth/ullstein bild via Getty Images
Επικαιρότητα

Στοκχόλμη: Ολική απαγόρευση βενζινοκίνητων οχημάτων στο κέντρο από το 2025

Η πρωτεύουσα της Σουηδίας πρωτοπορεί: Θα επιτρέπει μόνο σε ηλεκτρικά οχήματα, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, να κυκλοφορούν στα 20 οικοδομικά τετράγωνα του εμπορικού κέντρου της πόλης, ώστε να μειωθεί η ατμοσφαιρική ρύπανση και να βελτιωθεί η υγεία των κατοίκων
Protagon Team

Η Στοκχόλμη ανακοίνωσε ότι θα γίνει η πρώτη μεγάλη πρωτεύουσα της Ευρώπης που θα απαγορεύσει τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα από το κέντρο της, σε μια προσπάθεια να μειώσει τη ρύπανση και τον θόρυβο.

Συγκεκριμένα, από το 2025, 20 τετράγωνα του κέντρου της Στοκχόλμης θα είναι ανοιχτά μόνο για κυκλοφορία ηλεκτρικών οχημάτων. Η απόφαση για την επέκταση της ζώνης θα ληφθεί στις αρχές του 2025.

Ανακοινώνοντας το σχέδιο, ο Λαρς Στρόμγκρεν, αντιδήμαρχος μεταφορών της πόλης, δήλωσε: «Σήμερα ο αέρας στη Στοκχόλμη προκαλεί παθήσεις στους πνεύμονες των μικρών παιδιών και τον πρόωρο θάνατο των ηλικιωμένων. Πρέπει να εξαλείψουμε τα επιβλαβή καυσαέρια από τα βενζινοκίνητα και τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο εισάγουμε την πιο φιλόδοξη ζώνη χαμηλών εκπομπών μέχρι σήμερα».

Ορισμένες πόλεις έχουν εισάγει –ή ετοιμάζονται να εισάγουν– προγράμματα για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, αλλά η Στοκχόλμη προχωρά ακόμα περισσότερο, σημειώνει ο Guardian. Το Παρίσι, η Αθήνα και η Μαδρίτη έχουν απαγορεύσει μόνο τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα και το Λονδίνο έχει ένα σύστημα χρέωσης που καλύπτει τους πιο ρυπογόνους κινητήρες καύσης.

«Πολλές πόλεις έχουν εφαρμόσει ζώνες χαμηλών εκπομπών, όπου τα αυτοκίνητα υψηλών εκπομπών επιτρέπεται να κυκλοφορούν εάν πληρώνουν ένα τέλος» δήλωσε ο Στόρμγκρεν. «Το μοντέλο της Στοκχόλμης είναι πιο εκτεταμένο. Τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα απαγορεύονται. Επιλέξαμε μια περιοχή όπου πολλοί ποδηλάτες και πεζοί εκτίθενται σε ανθυγιεινό αέρα σε καθημερινή βάση. Είναι επίσης ένα μέρος της πόλης που φιλοξενεί πρωτοπόρες εταιρείες που επιθυμούν να οδηγήσουν τη μετάβαση σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον» εξήγησε.

Στην απαγόρευση θα ισχύσουν κάποιες εξαιρέσεις. Θα επιτρέπονται μεγαλύτερα φορτηγά με υβριδικούς κινητήρες, ασθενοφόρα και αστυνομικά οχήματα, καθώς και αυτοκίνητα των οποίων ο οδηγός ή ο συνεπιβάτης έχει αποδεδειγμένα αναπηρία.

Το κόμμα των Πρασίνων, που συμμετέχει στη φιλική προς το περιβάλλον διακυβέρνηση του δήμου, ευελπιστεί ότι το νέο σχέδιο θα δώσει ώθηση στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Από την άλλη, οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας μεταφορών δεν ενθουσιάστηκαν με το σχέδιο, θεωρώντας το υπερβολικά «ριζοσπαστικό».

«Από το 2010 έχουμε μειώσει τις εκπομπές κατά 34%. Αλλά το κόμμα των Πρασίνων και οι συνάδελφοί τους στην πόλη της Στοκχόλμης βιάζονται τώρα πάρα πολύ» ανέφερε χαρακτηριστκά η σουηδική συνομοσπονδία επιχειρήσεων μεταφορών.