Σάλος έχει ξεσπάσει στη Γαλλία λόγω της επικείμενης ανακαίνισης του Gare du Nord, ενός εκ των πιο ιστορικών σιδηροδρομικών σταθμών της Ευρώπης. Σε ανοικτή επιστολή που έστειλαν στη εφημερίδα Le Monde κορυφαίοι γάλλοι αρχιτέκτονες τονίζουν ότι η κατασκευή ενός τεράστιου εμπορικού κέντρου στην «καρδιά» του παριζιάνικου σταθμού είναι μια απαράδεκτη και καταστροφική ενέργεια εις βάρος της αισθητικής του κτιρίου, που θα οδηγήσει σε τεράστια ταλαιπωρία των επιβατών.
Ο βραβευμένος αρχιτέκτονας Ζαν Νουβέλ καθώς και μια ομάδα πολεοδόμων έγραψαν στην επιστολή αυτή ότι το σχέδιο ανακαίνισης ύψους € 600 εκατομμυρίων για τη δημιουργία μιας γυάλινης δομής με δεκάδες χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα καταστημάτων, πεζόδρομων, χωριστά επίπεδα και 105 κυλιόμενες σκάλες θα οδηγήσει στην πλήρη παραμόρφωση του ιστορικού κτιρίου.
Ο Gare du Nord του Παρισιού είναι ο μεγαλύτερος σιδηροδρομικός κόμβος της Ευρώπης. Καθημερινά, 700.000 επιβάτες -συμπεριλαμβανομένων εκείνων που φθάνουν από το Λονδίνο με το Eurostar καθώς και 500.000 επιβάτες που χρησιμοποιούν τρένα που συνδέουν τα προάστια του Παρισιού, περνούν από τον σταθμό.
Για χρόνια, το κτίριο του 19ου αιώνα «υπέφερε» από μη κολακευτικές συγκρίσεις με τον επιβλητικό σταθμό του St Pancras στο Κινγκς Κρος του Λονδίνου. Ο Αντι Στριτ, ο πρώην επικεφαλής των εμπορικών κέντρων John Lewis και νυν δήμαρχος των Ουέστ Μίντλαντς, αναγκάστηκε να ζητήσει δημοσίως συγνώμη από την Γαλλία, αφού αποκάλεσε το Gare du Nord «βρώμικο και κατώτερο ποιοτικά» του «σύγχρονου» St Pancras.
Αν και η Γαλλία έχει δαπανήσει εκατομμύρια για μικρής κλίμακας αλλαγές στον Gare du Nord τα τελευταία χρόνια, οι σιδηροδρομικές αρχές προειδοποιούν ότι η επικείμενη επένδυση θα καταστρέψει την εικόνα του ιστορικού σταθμού. «Αυτό το έργο είναι απαράδεκτο και απαιτούμε την αναθεώρησή του», γράφουν οι διαμαρτυρόμενοι αρχιτέκτονες στην Le Monde, προσθέτοντας ότι οι αλλαγές θα επηρεάσουν και την ποιότητα του ταξιδιού των επιβατών.
Σύμφωνα με τον Guardian, ο στόχος είναι να ολοκληρωθούν οι εργασίες πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Παρισιού το 2024. Η ανακαίνιση θα πρέπει να γίνει ενώ το Gare du Nord παραμένει ανοικτό στους επιβάτες, γεγονός που περιπλέκει σημαντικά τα πράγματα. Μάλιστα, οι διαμαρτυρόμενοι αρχιτέκτονες δεν δίστασαν να χαρακτηρίσουν το όλο εγχείρημα «γελοίο».
Ο Gare du Nord ξεκίνησε να λειτουργεί το 1846. Οι τελευταίες εργασίες επέκτασής του έλαβαν χώρα το 1960. Λέτε αυτή η υπόθεση να προκαλέσει αντίστοιχες συγκρούσεις με την πυραμίδα του Πέι στο Λούβρο;