Κατατέθηκε σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο «Δευτεροβάθμια περίθαλψη, ιατρική εκπαίδευση και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του υπουργείου Υγείας», που ρυθμίζει μια σειρά από θέματα του ΕΣΥ.
Ειδικότεροι στόχοι του νομοσχεδίου είναι κυρίως οι ακόλουθοι:
1. Η ενίσχυση της κλινικής εκπαίδευσης των αποφοίτων Ιατρικής, μέσω προγράμματος εξάμηνης αμειβόμενης κλινικής άσκησης σε κλινικές καθώς και σε Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών σε επιλεγμένα δημόσια νοσοκομεία. Μετά την ολοκλήρωση της κλινικής άσκησης, οι νέοι γιατροί θα είναι καλύτερα εφοδιασμένοι για την υπηρεσία υπαίθρου (αγροτικό), ενώ θα μπορούν και πιο εύκολα να προσανατολιστούν στην επιλογή ειδικότητας.
2. Η τροποποίηση του νομικού πλαισίου που διέπει την κρίση και επιλογή των ιατρών κλάδου ΕΣΥ, με στόχο η επιλογή μόνιμου προσωπικού να είναι στοχευμένη και προσαρμοσμένη στις πραγματικές ανάγκες των νοσοκομείων. Ετσι, προβλέπονται συμβούλια κρίσεων σε κάθε Υγειονομική Περιφέρεια (ΥΠΕ) που θα ελέγχουν τα δικαιολογητικά, τη μοριοδότηση και την αναμοριοδότηση των υποψηφίων ιατρών.
Παράλληλα, συγκροτούνται σε κάθε νοσοκομείο συμβούλια αρμόδια για τη διεξαγωγή της συνέντευξης και τη διαμόρφωση της τελικής βαθμολογίας των ιατρών. Η διαδικασία αυτή επιταχύνει τις προσλήψεις και συμβάλει στην ορθολογικότερη επιλογή ιατρικού προσωπικού.
3. Η αναβάθμιση της ιατρικής εξειδίκευσης με δύο τρόπους. Ο πρώτος αφορά τη διαδικασία τοποθέτησης ιατρών για ειδίκευση και μεταφέρεται από το υπουργείο Υγείας στα νοσοκομεία που αποτελούν εκπαιδευτικά κέντρα και δημιουργείται ηλεκτρονική πλατφόρμα για την υποβολή αιτήσεων και τήρηση της σειράς χρονικής προτεραιότητας. Ο δεύτερος τρόπος αφορά ομάδες που ορίζονται από τα νοσοκομεία ανά ειδικότητα και οι προς εξειδίκευση γιατροί θα ασκούνται κυκλικά σε όλα τα νοσοκομεία της ίδιας ομάδας, με στόχο την απόκτηση μεγαλύτερης εμπειρίας. Επιπλέον, ο αριθμός των θέσεων ανά ειδικότητα και ανά νοσοκομείο καθορίζεται ανάλογα με τις ανάγκες του συστήματος υγείας της χώρας.
4. Ο εκσυγχρονισμός του νομικού πλαισίου που διέπει το καθεστώς απασχόλησης των ιατρών κλάδου ΕΣΥ. Προβλέπεται η δυνατότητα προκήρυξης θέσεων μερικής απασχόλησης, οι οποίες θα καλύπτονται από ιατρούς που θα έχουν τη δυνατότητα άσκησης ιδιωτικού επαγγέλματος. Οι ιατροί πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης που υπηρετούν σε νοσοκομεία του ΕΣΥ και συμμετέχουν στην ολοήμερη λειτουργία , θα έχουν τη δυνατότητα υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και με πρώτιστο γνώμονα τη στήριξη του δημόσιου συστήματος, να ασκούν περιορισμένα ιδιωτικό έργο ή να παρέχουν υπηρεσίες στον ιδιωτικό τομέα.
Παράλληλα, για λόγους ίσης μεταχείρισης, επιτρέπεται σε πανεπιστημιακούς ιατρούς που υπηρετούν σε νοσοκομεία του ΕΣΥ ή αρμοδιότητας του υπουργείου Παιδείας, να παρέχουν ιδιωτικές υπηρεσίες, κατόπιν χορήγησης ειδικής άδειας από τη Σύγκλητο του ΑΕΙ.
5. Η συμπλήρωση του νομοθετικού πλαισίου που διέπει την οργάνωση της Ιατρικής Υπηρεσίας των νοσοκομείων του ΕΣΥ. Ειδικότερα θεσπίζεται διαδικασία επιλογής και αξιολόγησης Συντονιστών Διευθυντών. Διασαφηνίζεται επίσης η διαδικασία επιλογής προσωρινού προϊσταμένου τμήματος ή μονάδας νοσοκομείου του ΕΣΥ, όπου απαιτείται ο ορισμός του.
6. Η ετήσια αξιολόγηση των επικουρικών ιατρών που υπηρετούν στο δημόσιο σύστημα υγείας της χώρας.
7. Η προαγωγή της Επείγουσας Ιατρικής μέσω της σύστασης αυτοδύναμων Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) και σε άλλα νοσοκομεία, εκτός από αυτά για τα οποία ήδη προβλέπεται, και της θέσπισης επιδόματος για τους ιατρούς που υπηρετούν σε ΤΕΠ.
8. Η διαμόρφωση ειδικότερου θεσμικού πλαισίου για τη μαιευτική περίθαλψη, με έμφαση στην προαγωγή του φυσικού τοκετού και στην κατ΄ οίκον μαιευτική φροντίδα μέσω της θέσπισης σχετικού προγράμματος «Μαίες στο σπίτι».
Με τις ανωτέρω νομοθετικές παρεμβάσεις αναμένεται η αριθμητική και ουσιαστική ενίσχυση του ιατρικού δυναμικού της χώρας και των συνθηκών εργασίας αυτού, με απώτερο στόχο την αναβάθμιση του δημοσίου συστήματος υγείας και την παροχή ποιοτικότερων υπηρεσιών υγείας προς όφελος των πολιτών.