Κατατέθηκε στη Βουλή, το νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας με τίτλο «Δράσεις δημόσιας υγείας – Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας», με το οποίο ρυθμίζονται μια σειρά από «επείγοντα» ζητήματα, όπως τα χαρακτηρίζει η Αριστοτέλους.
Το άρθρο 25 του υπό συζήτηση και ψήφιση νομοσχεδίου εισάγει από 1ης Απριλίου νέες έξτρα χρεώσεις για τους ασφαλισμένους που απευθύνονται στον ιδιωτικό τομέα με παραπεμπτικά του ΕΟΠΥΥ για εργαστηριακές και απεικονιστικές εξετάσεις. Πέραν της προβλεπόμενης συμμετοχής θα πληρώνουν ένα ευρώ ανά παραμπεμπτικό για εργαστηριακές εξετάσεις και τρία ευρώ ανά παραπεμπτικό για απεικονιστικές εξετάσεις.
Υπενθυμίζεται ότι οι ασφαλισμένοι πληρώνουν ήδη 1 ευρώ στα φαρμακεία για κάθε συνταγή που εκτελούν, επίσης πλέον της προβλεπόμενης συμμετοχής τους.
Ο λογαριασμός «φουσκώνει» για τους ασθενείς που χρειάζονται τακτικά εξετάσεις και πολλά φάρμακα, αλλά η Αριστοτέλους επιμένει ότι το μέτρο αυτό θα φέρει περισσότερους ασθενείς στις δημόσιες δομές, όπου βέβαια η αναμονή για απεικονιστικές εξετάσεις είναι μεγάλη…
Την ίδια στιγμή, το νομοσχέδιο επιτρέπει στα φαρμακεία να χορηγούν όλα τα εμβόλια που προβλέπονται για τους ενήλικες, συμπεριλαμβανομένου του εμβολίου για τον κορoνοϊό.
Για αυτό το τελευταίο εμβόλιο οι φαρμακοποιοί θα πληρώνονται όχι από κάποιο ειδικό κονδύλι, αλλά από την… τσέπη των εμβολιαζόμενων! Πιο συγκεκριμένα, για κάθε εμβολιασμό κατά της νόσου Covid-19 καθορίζεται αποζημίωση 5 ευρώ, πλέον του αναλογούντος ΦΠΑ. Το «άνοιγμα» των εμβολιασμών κατά του κορονοϊού στα φαρμακεία αποφασίστηκε ως μέτρο ενθάρρυνσης (και διευκόλυνσης) των πολιτών να εμβολιαστούν, μιας και ως σήμερα η σχετική διάθεση είναι μάλλον υποτονική. Αναφέρεται μάλιστα ως «μέτρο ενίσχυσης της εμβολιαστικής κάλυψης». Αναρωτιέται κανείς αν η επιβολή χρέωσης θα φέρει αυτό το αποτέλεσμα.
Ξαναψηφίζεται το ιδιωτικό έργο, με πιο «χαλαρά» κριτήρια
Το σχέδιο νόμου έχει και μια πρωτοτυπία: φέρνει προς εκ νέου ψήφιση μια διάταξη που έχει ήδη νομοθετηθεί!
Πρόκειται για τη δυνατότητα των γιατρών του ΕΣΥ να ασκούν ιδιωτικό έργο «αξιοποιώντας την κλινική εμπειρία τους» (γράφει η ανακοίνωση του υπουργείου). Είναι μια ρύθμιση που έχει ήδη νομοθετηθεί εδώ και ένα χρόνο τουλάχιστον και όλοι περίμεναν απλώς τις εφαρμοστικές υπουργικές αποφάσεις. Αντί αυτών ωστόσο, η ρύθμιση επανέρχεται στη Βουλή αυτή τη φορά με νέες πιο «χαλαρές» προϋποθέσεις.
Η πλήρης και αποκλειστική απασχόληση των γιατρών του ΕΣΥ διατηρείται και η άσκηση ιδιωτικού έργου επιτρέπεται «κατ’ εξαίρεση». Για να εξαιρεθεί ένας γιατρός και να μπορεί να ασκήσει ιδιωτικό έργο είτε σε ιατρείο είτε σε εταιρεία (ως σύμβουλος) θα πρέπει να πληροί κάποια κριτήρια τα οποία στη νέα εκδοχή της διάταξης φαίνονται πιο «ελαστικά» σε σύγκριση με την προηγούμενη.
Συγκεκριμένα, για την άσκηση ιδιωτικού έργου από γιατρούς του ΕΣΥ προβλέπονται πλέον οι εξής δύο προϋποθέσεις: α) το ιδιωτικό έργο να μην αφορά ασθενείς που εξετάστηκαν εντός του δημόσιου φορέα όπου υπηρετεί ο γιατρός, β) να μη διαταράσσεται η λειτουργία του δημόσιου φορέα.
Για τη δεύτερη προϋπόθεση λαμβάνονται υπόψη: «α) για τους γιατρούς παθολογικού τομέα, ο αριθμός των τακτικών ιατρείων που έχουν διενεργηθεί από το σύνολο των υπηρετούντων ιατρών της κλινικής/κέντρου υγείας, β) για τους γιατρούς του χειρουργικού τομέα, ο αριθμός και η βαρύτητα των χειρουργικών πράξεων στο σύνολο των ιατρών της κλινικής, και γ) για τους ιατρούς του εργαστηριακού τομέα, το σύνολο των πράξεων του τμήματος».
Αντιλαμβάνεται κανείς ότι δεν θα εξετάζεται η εργασία ενός εκάστου γιατρού στο ΕΣΥ, αλλά η εργασία σε επίπεδο τμήματος ή κλινικής. Στην προηγούμενη διάταξη οι προϋποθέσεις αφορούσαν το έργο κάθε γιατρού χωριστά.
Το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει ακόμη
- τον προσδιορισμό της φύσης του εισοδήματος των ιατρών ΕΣΥ από τη διενέργεια απογευματινών χειρουργείων ως εισόδημα από άσκηση ιδιωτικού έργου
- διαδικαστικά ζητήματα των υγειονομικών δομών και υγειονομικών περιφερειών
- ρυθμίσεις που έχουν στόχο τον εξορθολογισμό και την συγκράτηση της φαρμακευτικής δαπάνης
- την επίλυση ζητημάτων εποπτευόμενων φορέων του υπουργείου Υγείας
- ρυθμίσεις για έργα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας
- ρυθμίσεις για το clawback