Στις καταγγελίες εργαζομένων σχετικά με τη λειτουργία της πυρασφάλειας αλλά και του εξαερισμού σε σταθμούς του ΗΣΑΠ (της Γραμμής 1 του Μετρό) απαντά με ανακοίνωσή της η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ.
Οπως επισημαίνει, μεταξύ άλλων, σε ολόκληρο το μήκος της σήραγγας, καθώς και στους σταθμούς, είναι εγκατεστημένο και λειτουργεί πυροσβεστικό δίκτυο εφοδιασμένο με σύστημα πυρανίχνευσης.
Επίσης, είναι εγκατεστημένα και λειτουργούν αυτόματα συστήματα αερισμού, αλλά και επαρκής φωτισμός κατά μήκος του υπόγειου τμήματος.
Αναλυτικά, η ανακοίνωση της ΣΤΑΣΥ:
«Σε συνέχεια των δημόσιων αναφορών, σχετικά με τη λειτουργία του δικτύου της Γραμμής 1 και ειδικότερα του τμήματος Μοναστηράκι – Αττική και με στόχο την υπεύθυνη ενημέρωση του επιβατικού κοινό, η ΣΤΑΣΥ επισημαίνει τα ακόλουθα:
- Σε ολόκληρο το μήκος της σήραγγας, καθώς και στους σταθμούς, είναι εγκατεστημένο και λειτουργεί πυροσβεστικό δίκτυο εφοδιασμένο με σύστημα πυρανίχνευσης.
- Αυτόνομα συστήματα αερισμού είναι εγκατεστημένα και λειτουργούν στην υπόγεια σήραγγα, ενώ στα σημεία διασύνδεσης με τις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό, η λειτουργία του συστήματος είναι σε φάση περαιτέρω ενίσχυσης.
- Στον σταθμό «Ομόνοια» είναι εγκατεστημένο σύστημα αερισμού και κλιματισμού. Το σύστημα αερισμού είναι σε λειτουργία και επαρκές για την απαγωγή, εάν απαιτηθεί, καπνού από τις αποβάθρες. Το σύστημα κλιματισμού είναι σε διαδικασία συντήρησης, ώστε να είναι διαθέσιμο πριν το καλοκαίρι.
- Κατά μήκος του υπόγειου τμήματος, υπάρχει επαρκής φωτισμός με φωτιστικά τοποθετημένα, τόσο στο μέσο, όσο και στα πλευρικά τοιχώματα. Σε περίπτωση εκτάκτου ανάγκης και διακοπής λειτουργίας τους, ενεργοποιείται αυτόματα εφεδρικός φωτισμός ασφαλείας. Επιπλέον, κατά μήκος του υπόγειου τμήματος μεταξύ των σταθμών Μοναστηράκι – Αττική, υπάρχουν έξοδοι διαφυγής ανά 250μ. περίπου, με την απαιτούμενη σήμανση, για να κατευθύνει το επιβατικό κοινό προς αυτές. Οι έξοδοι διαφυγής απελευθερώνονται και χειροκίνητα από το εκπαιδευμένο προσωπικό της ΣΤΑΣΥ, είναι όμως και τηλεχειριζόμενες από το Κέντρο Ελέγχου. Επιπλέον, οι σχάρες των εξόδων διαφυγής βοηθούν και στον αερισμό της σήραγγας.
- Το 2022, για τη Γραμμή 1, εκπαιδεύτηκαν σε θέματα ασφαλούς εργασίας επί ή πλησίον της τροχιάς, 140 εργαζόμενοι στις τεχνικές υπηρεσίες και 20 οδηγοί συρμών και εντός του 2023 αναμένεται η ολοκλήρωση της εκπαίδευσης 80 ακόμη ηλεκτροδηγών. Επιπλέον, έχει προγραμματιστεί η επανεκπαίδευση των οδηγών συρμών σε θέματα υγείας και ασφάλειας επί της εργασίας».
Η απάντηση των εργαζομένων
Για «επικοινωνιακό χειρισμό» σε ό,τι αφορά το ζήτημα λειτουργίας της πυρασφάλειας στη Γραμμή 1 του Μετρό, προσπαθώντας να «αποκρύψει την πραγματικότητα», κατηγορεί την διοίκηση της ΣΤΑΣΥ το Σωματείο Εργαζομένων Σταθερών Συγκοινωνιών.
Με ανακοίνωση τους οι εργαζόμενοι θέτουν 11 ερωτήματα προς τη διοίκηση σχετικά με τη λειτουργία της πυρασφάλειας στη γραμμή του ΗΣΑΠ και δημοσιεύουν φωτογραφίες που, όπως υποστηρίζουν, δείχνουν πως το σύστημα πυρασφάλειας δεν είναι επαρκές.
«Η σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη, που επιβεβαίωσε με δραματικό τρόπο τις καταγγελίες των εργαζόμενων και η πιο πρόσφατη διάψευση σε “ζωντανή” σύνδεση του υφυπουργού Μεταφορών για την ανύπαρκτη τηλεδιοίκηση στο κρίσιμο τμήμα του δικτύου του ΟΣΕ, αποδεικνύει ότι μοναδικό μέλημα της κυβέρνησης και των διοικήσεων των Οργανισμών είναι ο επικοινωνιακός χειρισμός του θέματος.
Σε αυτό το πλαίσιο της απαξίωσης των καταγγελιών των εργαζόμενων, η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ αντί να δρομολογήσει ουσιαστικές λύσεις για να αποκατασταθούν σοβαρές ελλείψεις σε θέματα ασφάλειας, που αναδεικνύουν οι εργαζόμενοι, προσπαθεί με επικοινωνιακές κινήσεις να αποκρύψει την πραγματικότητα. Αυτό έκανε και σήμερα εκδίδοντας Δελτίο Τύπου, για να απαντήσει στις καταγγελίες μας για τη Γραμμή 1 (ΗΣΑΠ)» αναφέρει σε ανακοίνωσή του το Σωματείο Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ. Και θέτει μια σειρά ερωτημάτων στα οποία και περιμένει απαντήσεις.
-Ποιος πιστοποιεί ότι το σύστημα εξαερισμού στον σταθμό της Ομόνοιας είναι σε λειτουργία και μπορεί να γίνει χειρισμός του από το σταθμαρχείο ή το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας;
-Τι ακριβώς έκανε το συνεργείο τεχνικών στον σταθμό της Ομόνοιας που επέσπευσε η εταιρία να στείλει μετά τις καταγγελίες μας;
-Οι εργαζόμενοι λένε ψέματα ή κάποιοι προσπαθούν να κρύψουν κάτω από το «χαλί» τα προβλήματα;
-O κλιματισμός που είναι εκτός λειτουργίας θα είναι διαθέσιμος πριν από το καλοκαίρι; Το περσινό καλοκαίρι λειτουργούσε; Πότε λειτούργησε τελευταία φορά;
-Στους σταθμούς της Γραμμής 1 το σύστημα πυρασφάλειας είναι επαρκές και προσαρμοσμένο στις σύγχρονες ανάγκες;
-Το σύστημα πυρανίχνευσης λειτουργεί σε όλους τους σταθμούς;
-Υπάρχει πιστοποίηση πυρασφάλειας για όλους τους σταθμούς;
-Υπάρχουν διαδικασίες σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης εκκένωσης συρμού εντός της σήραγγας Μοναστηράκι – Αττική;
-Πότε έγινε η τελευταία άσκηση για θέματα ασφάλειας στη Γραμμή 1;
-Πότε ελέγχθηκαν τελευταία οι έξοδοι κινδύνου;
-Οι πυροσβεστήρες έχουν ελεγχθεί ως προς την ημερομηνία λήξης τους;
Όσον αφορά την εκπαίδευση του προσωπικού σε θέματα ασφάλειας, που αναφέρεται στο Δελτίο Τύπου της ΣΤΑΣΥ, οι αριθμοί που επικαλείται απλά επιβεβαιώνουν τις καταγγελίες μας. Περιμένουμε απαντήσεις! Και καλούμε τη Διοίκηση της ΣΤΑΣΥ να σταματήσει αυτή τη τακτική, να δώσει λύσεις στα προβλήματα και να προασπίσει την ασφάλεια των μεταφορών, γιατί η απάντηση σε όλα δεν είναι…. “φταίει ο σταθμάρχης”».