«Επανάσταση στην Παιδεία και στον τρόπο με τον οποίο γίνεται το ίδιο το μάθημα», χαρακτήρισε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης την ψηφιακή μεταρρύθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσω του νέου Ψηφιακού Σχολείου (digitalschool.gov.gr) .
Ο τόπος που επελέγη για την παρουσίαση του Ψηφιακού Σχολείου και για πρώτη φορά του Ψηφιακού Φροντιστηρίου και άλλων δράσεων, από τον υπουργό Παιδείας, Κυριάκο Πιερρακάκη, ήταν τα Ριζώματα, ένα ορεινό και απομακρυσμένο χωριό στην Ημαθία, και συγκεκριμένα το Ημερήσιο Γυμνάσιο Ριζωμάτων.
Οπως έκανε γνωστό ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, το Ψηφιακό Φροντιστήριο θα αρχίσει να εφαρμόζεται από τον Σεπτέμβριο και αφορά μαθητές από την Α’ Δημοτικού μέχρι και την Γ’ Λυκείου.
Μέχρι τώρα υπάρχει διαθέσιμο υλικό για τα μαθήματα της γλώσσας και των μαθηματικών, το οποίο συνεχώς εμπλουτίζεται.
Ειδικά για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου θα λειτουργήσει ψηφιακό φροντιστήριο πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων ώστε να μπορούν να προετοιμαστούν για τις πανελλαδικές εξετάσεις.
Το Ψηφιακό Φροντιστήριο θα δίνει τη δυνατότητα να υποβάλλονται ζωντανά ερωτήσεις από τους μαθητές και να λαμβάνονται οι σχετικές απαντήσεις.
Υβριδικό σύστημα στη Γαύδο
Σε ορισμένες εξαιρετικά απομακρυσμένες νησιωτικές και άλλες περιοχές όπως παράδειγμα η Γαύδος, θα εφαρμοστεί ένα υβριδικό σύστημα διδασκαλίας. Θα υπάρχουν δηλ. με φυσική παρουσία τρεις εκπαιδευτικοί στο σχολείο για τα βασικά μαθήματα και τα υπόλοιπα θα διδάσκονται μέσω τηλεκπαίδευσης. Αυτή η υβριδική λειτουργία θα ξεκινήσει από τον Σεπτέμβριο.
Για τους γονείς θα λειτουργήσει η εφαρμογή e-parents, ώστε να μπορούν να ενημερώνονται σε πρώτη φάση για τις απουσίες, τη βαθμολογία των μαθητών και τις ανακοινώσεις των σχολείων.
Θα λειτουργήσει επίσης το ψηφιακό βιβλίο πράξεων του συλλόγου διδασκόντων, θα γίνονται διαδραστικά μαθήματα και θα εμπλουτιστεί το εκπαιδευτικό υλικό με πίνακες και άλλα μέσα.
Η παρουσίαση του ψηφιακού φροντιστηρίου έγινε πρώτα σε μία τάξη μαθητών και στη συνέχεια ενώπιον μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων που εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την όλο και μεγαλύτερη χρήση της νέας τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διαδικασία.
«Εμείς θα συνεχίσουμε με τολμηρά βήματα το μεγάλο άλμα στην Παιδεία», δεσμεύθηκε ο Πρωθυπουργός, υπενθυμίζοντας ότι μέχρι τώρα έχουν τοποθετηθεί 20.000 διαδραστικοί πίνακες σε σχολεία και θα φτάσουν τους 36.000 μέχρι το τέλος του χρόνου.
Εμφαση έδωσε στο γεγονός ότι το Ψηφιακό Φροντιστήριο θα μπορούν να το χρησιμοποιήσουν μαθητές απομακρυσμένων περιοχών αλλά και όσων οι οικογένειές τους δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν το κλασικό φροντιστήριο και αυτό, όπως είπε, θα συμβάλει στην αντιμετώπιση κοινωνικών και περιφερειακών ανισοτήτων.
Ψηφιακά φροντιστήρια – ένα βήμα προς το μέλλον
Το νέο Ψηφιακό Σχολείο (digitalschool.gov.gr) περιλαμβάνει ψηφιακές φροντιστηριακές παραδόσεις για τους μαθητές όλων των τάξεων, ψηφιακά μαθήματα σε μαθητές απομακρυσμένων περιοχών και ηλεκτρονική πλατφόρμα ενημέρωσης των γονέων για τις επιδόσεις των παιδιών τους και τη σχολική δραστηριότητα
Πρόκειται για μία νέα, δωρεάν, ολοκληρωμένη ψηφιακή πύλη, μέσω της οποίας μαθητές από την Α’ Δημοτικού έως την Β’ Λυκείου θα έχουν ανά πάσα στιγμή πρόσβαση σε σύντομα, περιεκτικά βίντεο με διδακτικό υλικό και στο περιεχόμενο των μαθημάτων (στη λογική του Netflix).
Οι μαθητές της Γ’ Λυκείου θα μπορούν να παρακολουθούν ζωντανά και σε μαγνητοσκόπηση απογευματινές φροντιστηριακές παραδόσεις για εξεταζόμενα μαθήματα ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, να επικοινωνούν με τους καθηγητές σε πραγματικό χρόνο και να συμμετέχουν σε διαγωνίσματα προετοιμασίας.
Οπως προαναφέρθηκε, η πιλοτική χρήση του Ψηφιακού Σχολείου θα αρχίσει από τη νέα σχολική χρονιά. Σε πρώτη φάση, θα είναι διαθέσιμα βίντεο για τη νεοελληνική γλώσσα και τα μαθηματικά που διδάσκονται στις τάξεις του Γυμνασίου, ενώ σύντομα θα προστεθεί αντίστοιχο οπτικοακουστικό υλικό για όλα τα μαθήματα του σχολικού ωρολογίου προγράμματος, για όλες τις τάξεις έως τη Β’ Λυκείου. Τα ψηφιακά μαθήματα για την Γ’ Λυκείου θα αρχίσουν τον προσεχή Σεπτέμβριο.
Ψηφιακά μαθήματα για τα παιδιά των απομακρυσμένων περιοχών
Παράλληλα, μέσω του Ψηφιακού Σχολείου θα καλυφθούν οι ανάγκες των μαθητών που κατοικούν σε απομακρυσμένες περιοχές όπου δεν πληρούνται οι τυπικές προϋποθέσεις για την ίδρυση σχολείου, όπως η Γαύδος. Στις περιπτώσεις αυτές, θα δημιουργούνται τάξεις με τη φυσική παρουσία τουλάχιστον τριών ειδικοτήτων εκπαιδευτικών (φιλόλογοι, μαθηματικοί, καθηγητές φυσικών επιστημών ή πληροφορικής) και για τα μαθήματα που δεν καλύπτονται από τις ειδικότητες που είναι διαθέσιμες στην περιοχή θα γίνεται ζωντανή ψηφιακή διδασκαλία, εντός σχολικού ωραρίου.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο, το ελεύθερο και δωρεάν Ψηφιακό Σχολείο αποτελεί ένα υποστηρικτικό εργαλείο για όλους τους μαθητές, ειδικά για όσους αντιμετωπίζουν αντικειμενικές δυσκολίες επειδή κατοικούν σε δυσπρόσιτες ορεινές ή νησιωτικές περιοχές, σε μεγάλη απόσταση από το σχολείο τους ή ανήκουν σε ευάλωτα νοικοκυριά.
Ηλεκτρονική πρόσβαση για τους γονείς στη δραστηριότητα του σχολείου
Το Ψηφιακό Σχολείο περιλαμβάνει επίσης ψηφιακή εφαρμογή για την τακτική επικοινωνία ανάμεσα στους γονείς και στο σχολείο (eParents). Αρχικά οι γονείς και κηδεμόνες θα έχουν τη δυνατότητα να ενημερώνονται για τις δράσεις του σχολείου, τις επιδόσεις και τις απουσίες του παιδιού, ενώ σε σταδιακά θα προστεθούν κι άλλες δυνατότητες, όπως συμβουλευτικές υπηρεσίες και τηλεδιασκέψεις.
Απώτερος στόχος είναι να ενταχθούν στο Ψηφιακό Σχολείο και υπηρεσίες που συνδέονται με την επαγγελματική σταδιοδρομία, όπως η πιστοποίηση προσόντων, αλλά και βιβλία, εκδόσεις και περιοδικά σε ψηφιακή μορφή.
Το έργο του Ψηφιακού Σχολείου υλοποιήθηκε με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Στο πλαίσιο της σημερινής παρουσίασης στο Ημερήσιο Γυμνάσιο Ριζωμάτων Ημαθίας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης συμμετείχε σε συζήτηση με την Παναγιώτα Τζουνοπούλου, διευθύντρια του σχολείου, τη Σοφία Καραβασίλη και τον Αλέξανδρο Μοτσιόπουλο, μαθητές του σχολείου, και τη Νικολέτα Ξενικάκη, μητέρα μαθητή. Τη συζήτηση συντόνισε η Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Ζέττα Μακρή.
«Εδώ συντελείται πραγματικά μια επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο διεξάγεται το ίδιο το μάθημα», σημείωσε ο κ. Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια της συζήτησης.
«Αυτό το οποίο αποκαλούμε “ψηφιακό φροντιστήριο” – μπορεί ο μαθητής να δει ένα εύληπτο βίντεο – ουσιαστικά μπορεί να είναι η πεντάλεπτη περίληψη, για να το πω πολύ απλά, ενός μαθήματος που μπορεί να κρατήσει 40 λεπτά, ώστε αν θέλει με κάποιο τρόπο να φρεσκάρει τις γνώσεις του -πάντα τα βίντεο αυτά παρουσιασμένα με έξυπνο τρόπο από πολύ έμπειρους εκπαιδευτικούς- να μπορεί να το κάνει και να έχει μια συμπληρωματική υποστήριξη στην καθημερινή διαδικασία εκμάθησης. Δεν θα υποκαταστήσει ποτέ το ψηφιακό φροντιστήριο το κλασικό βιβλίο, την ανάγκη να κάνεις τις ασκήσεις σου και να παραδώσεις αυτά τα οποία σου έχει ζητήσει ο καθηγητής ή ο δάσκαλος για την επόμενη μέρα. Είναι, όμως, νομίζω μια πολύ σημαντική συμπληρωματική βοήθεια», ανέφερε ο Πρωθυπουργός, για να συμπληρώσει:
«Και βέβαια, αυτό το οποίο νομίζω ότι θα κάνει πραγματικά την διαφορά είναι το ψηφιακό φροντιστήριο για τα παιδιά που προετοιμάζονται για πανελλαδικές εξετάσεις. Θέλουμε να παρέχουμε όσο το δυνατόν καλύτερο ψηφιακό φροντιστήριο στα παιδιά της Γ’ Λυκείου για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Αυτό θα ξεκινήσει από τον Σεπτέμβριο του 2024, προφανώς είναι δωρεάν. Είναι πολύ έμπειροι οι καθηγητές οι οποίοι θα διεξάγουν αυτά τα μαθήματα. Θα υπάρχει η διαδραστική δυνατότητα, αν είναι λίγοι μαθητές θα μπορούν να απαντώνται οι ερωτήσεις και εκείνη την ώρα, αν είναι περισσότεροι θα απαντώνται μετά».
Ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε επίσης, ότι με τις πρωτοβουλίες που λαμβάνονται, το σχολείο και οι Πανελλήνιες Εξετάσεις παραμένουν ένα δίκαιο σύστημα, που δίνει ισότιμες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά.
«Αντιμετωπίζουμε -είπε- στην πράξη κοινωνικές και περιφερειακές ανισότητες. Δεν θέλω να αισθάνεστε ότι επειδή επιλέγετε εσείς και οι γονείς να ζείτε στην ελληνική επαρχία, σε ένα πιο απομονωμένο χωριό, στερείστε ευκαιριών. Και γι’ αυτό επιμένουμε τόσο πολύ στη χρήση της τεχνολογίας, ακριβώς για να γεφυρώσουμε αυτές τις περιφερειακές ανισότητες οι οποίες μπορεί να υπάρχουν».
Ακολούθως ο κ. Μητσοτακης αναφέρθηκε στη «μεγάλη σημασία που έχει αποδώσει διαχρονικά το υπουργείο Παιδείας στην υποστήριξη των σχολείων, αλλά και των οικογενειών με υλικοτεχνικό εξοπλισμό: τα vouchers τα οποία δόθηκαν, ώστε όλοι οι μαθητές να μπορούν να έχουν πρόσβαση σε tablet και σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές, τα σετ ρομποτικής τα οποία ήδη έχουν φτάσει στα περισσότερα σχολεία, οι διαδραστικοί πίνακες οι οποίοι τοποθετήθηκαν εδώ και στο δικό σας το σχολείο, 20.000 και πλέον έχουν ήδη τοποθετηθεί σε όλα τα σχολεία σε όλη την επικράτεια, θα φτάσουμε τους 36.000 μέχρι το τέλος του χρόνου».
«Ολες αυτές οι ψηφιακές μεταρρυθμίσεις ενισχύουν τα σχολεία και ιδιαίτερα τα απομακρυσμένα σχολεία. Έχουν γίνει πάρα πολλές μεταρρυθμίσεις αυτά τα τελευταία χρόνια», τόνισε από την πλευρά της κατά τη διάρκεια της συζήτησης η διευθύντρια του Γυμνασίου Ριζωμάτων και ενδεικτικά ανέφερε:
«Το myschool, την ψηφιοποίηση των σχολικών βιβλίων, την αξιοποίηση από τους εκπαιδευτικούς των δυνατοτήτων του φωτόδεντρου και άλλων ψηφιακών αποθετηρίων υλικού, την εισαγωγή της ρομποτικής στα εργαστήρια δεξιοτήτων αλλά και φέτος με την εισαγωγή των διαδραστικών πινάκων στις σχολικές τάξεις.
»Εμείς φέτος πήραμε, πριν ένα μήνα, πέντε νέου τύπου διαδραστικούς πίνακες. Είμαστε καλυμμένοι πλήρως, οι εκπαιδευτικοί μας τους αξιοποιούν πλήρως μέσα στη διδακτική τους πρακτική και τους διευκολύνει».
Η κυρία Τζουνοπούλου επεσήμανε ακόμη ότι το Ψηφιακό Σχολείο «δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να παρακολουθούν φροντιστηριακού τύπου μαθήματα χωρίς να πληρώνουν, πολύ σημαντικό. Και εγώ που έχω τρία παιδιά στην εκπαίδευση γνωρίζω πάρα πολύ καλά πόσο οικονομικά επιβαρυμένες είναι οι οικογένειες. Οπότε θα ενισχυθούν έτσι και οι οικονομικά ασθενέστερες οικογένειες να προσφέρουν αυτά που πρέπει στα παιδιά τους».
Νέα σχέση των γονέων με το σχολείο
Στη νέα εφαρμογή για την ενίσχυση της σχέσης των γονέων με το σχολείο και το εκπαιδευτικό έργο στάθηκε η Νικολέτα Ξενικάκη, μητέρα μαθητή στο σχολείο.
«Αυτή η νέα πλατφόρμα, το eParents εννοείται, θα βοηθήσει εμάς τους γονείς να είναι πιο συχνή η επικοινωνία με το σχολείο, γιατί η συνεργασία και η επικοινωνία με το σχολείο για εμάς είναι ο βασικός κανόνας του κάθε γονιού, της Ελληνίδας μάνας. Βέβαια, το σχολείο μας έχει τη δυνατότητα να έχουμε δια ζώσης επικοινωνία με τους καθηγητές μας, γιατί είμαστε σε πιο κοντινές αποστάσεις. Αυτό όμως, η νέα πλατφόρμα θα βοηθήσει και εμάς για να ελέγχουμε την πρόοδο των παιδιών μας μέσα από αυτές τις δραστηριότητες που υπάρχουν, την επικοινωνία μας», σημείωσε.
«Είναι πάρα πολύ σημαντικό, αφού είμαστε τόσο εξοικειωμένοι με την τεχνολογία, να μπορέσουμε να εκμεταλλευτούμε αυτό που μας δίνεται. Και ειδικά σε σχολεία όπως το δικό μας, που είναι σε μία όχι τόσο προσβάσιμη περιοχή, είναι πάρα πολύ σημαντικό γιατί θα μας βοηθήσει αφού δεν θα μπορούμε να κάνουμε μετακινήσεις καθημερινά για να πηγαίνουμε στα φροντιστήρια», ανέφερε στη δική της τοποθέτηση η Σοφία, μαθήτρια του σχολείου.
«Οι εξετάσεις μάς απασχολούν όλους τους μαθητές και ιδιαίτερα οι πανελλαδικές τώρα που θα μπούμε και στο Λύκειο. Είναι ένας στόχος που εμείς τα παιδιά τον βάζουμε από πολύ νωρίς και πιστεύω πως όσοι μαθητές μένουν σε απομακρυσμένες περιοχές έχουν λόγο να αγχώνονται. Το να ξέρουμε ότι υπάρχει μια πλατφόρμα στην οποία μπορούμε να συνδεθούμε και να κάνουμε το διαδικτυακό μας μάθημα είναι μεγάλη βοήθεια και πιστεύω πως θα την αξιοποιήσουμε όλοι. Είμαστε η γενιά που χρησιμοποιεί τα ψηφιακά μέσα και το ψηφιακό σχολείο θα βοηθήσει όλους τους μαθητές και ιδίως εμάς που ζούμε σε δυσπρόσιτες περιοχές», είπε από την πλευρά του ο συμμαθητής της Αλέξανδρος.
Στην τοποθέτησή του, ο υπουργός Παιδείας,Κυριάκος Πιερρακάκης, ανέφερε:
«Σήμερα παρουσιάζουμε ένα σύνολο δράσεων οι οποίες έρχονται να βελτιώσουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί μέχρι σήμερα το σχολείο. Επιτρέψτε μου να επαναλάβω ότι πρωταγωνιστές της εκπαιδευτικής διαδικασίας παραμένουν ο δάσκαλος και ο μαθητής. Το κυρίαρχο συστατικό είναι η σχέση που αναπτύσσουν οι δάσκαλοι με τους μαθητές και αυτό δεν θα αλλάξει ποτέ. Αυτό που ερχόμαστε να κάνουμε σήμερα είναι να κάνουμε ευκολότερη τη δουλειά και την καθημερινότητά τους.
»Μέσα σε λίγους μήνες θέλουμε η καθημερινότητα του εκπαιδευτικού να είναι άλλη – και να είναι πολύ πιο απλή για να μπορεί να αφοσιωθεί στα εκπαιδευτικά του καθήκοντα. Η Παιδεία είναι ο μεγαλύτερος ιμάντας κοινωνικής κινητικότητας της χώρας. Και θα επενδύσουμε σε αυτήν με κάθε τρόπο».
Κατά τον χαιρετισμό του στην εκδήλωση ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης τόνισε: «Η διαπραγμάτευση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη κατάφερε να πετύχει για την Ελλάδα το μεγαλύτερο κατά κεφαλήν ποσοστό ως προς το ΑΕΠ ευρωπαϊκών πόρων από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες στο Ταμείο Ανάκαμψης, που ανέρχεται πλέον στα 36 δισεκατομμύρια ευρώ. Περιλαμβάνει σημαντικές επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις, και δίνει έμφαση σε τομείς με ουσιαστικό αντίκτυπο στην κοινωνία, όπως η παιδεία. Ανάμεσα στις δράσεις που υλοποιούνται είναι και το Ψηφιακό Σχολείο, που χρηματοδοτείται με 232 εκατομμύρια ευρώ. Θα συνεχίσουμε να έχουμε την παιδεία και την εκπαίδευση στο επίκεντρο της προσπάθειας αυτής της κυβέρνησης».