Δεν είναι άγνωστο ότι οι Κινέζοι έχουν εδώ και δέκα χρόνια εξαγοράσει ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, αφού οι διεθνείς πολιτικοοικονομικές συνθήκες τούς το επέτρεψαν. Μία από αυτές είναι και η σουηδική Volvo.
Η Volvo δεν είναι η μοναδική σουηδική εταιρεία που έγινε κινεζική, υπάρχουν και άλλες, υψηλής τεχνολογίας μάλιστα, οι οποίες πλέον είναι αναγκασμένες να μοιράζονται τα μυστικά τους ακόμη και με τον κινεζικό στρατό, αφού το εμπορικό πλαίσιο είναι δεδομένο.
Οπωσδήποτε οι σουηδικές φωνές περί κινδύνων που προκύπτουν για την εθνική ασφάλεια, αλλά και για την ελευθερία σκέψης και δράσης στους τομείς της έρευνας και τεχνολογίας, είναι μάλλον καθυστερημένες.
Ειδικά για την πρώην δική τους αυτοκινητοβιομηχανία, οι Σουηδοί αντιλαμβάνονται ότι οι Κινέζοι, στα χρόνια που πέρασαν από την εξαγορά των 10 δισ. δολαρίων, τακτοποίησαν τις παλιές οικονομικές εκκρεμότητες και βελτίωσαν το εμπορικό σήμα σε τέτοιον βαθμό, που κατά τη διάρκεια της πανδημίας η εταιρεία κατάφερε να αντιδράσει καλύτερα από άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Πλέον η κινεζική ιδιοκτησία της αυτοκινητοβιομηχανίας κάνει όνειρα για δυνατότητα ανταγωνισμού της γερμανικής παραγωγής, της Audi, της BMW και της Mercedes…
Ο Λι Σουφού κιόλας, ο κινέζος κροίσος που είναι πρόεδρος στην εταιρεία Zhejiang Geely Holding Group Co. Ltd. αλλά και στην Volvo Cars, αισιοδοξεί για ακόμη καλυτέρα οικονομικά αποτελέσματα. Ωστόσο η ελευθερία κινήσεων που είχε τάξει στους Σουηδούς όταν τους έπαιρνε το «μαγαζί» τους είναι μία υπόσχεση που δεν τηρήθηκε, ούτε τηρείται. Δεν είναι υπερβολή να λεχθεί ότι η ιστορία θυμίζει τη σχέση της Κίνας με το Χονγκ Κονγκ, όπου και εκεί τα υπεσχημένα όχι μόνο δεν τηρούνται, αλλά οι εγγυήσεις περί αυτονομίας αποδείχθηκαν παντελώς ανίσχυρες.
Ο μίστερ Σουφού ετοιμάζει στους Σουηδούς και άλλες «ομορφιές»: ανακοίνωσε ένα σχέδιο συγχώνευσης της Volvo Cars με τη Zhejiang Geely Holding Group, κάτι που σημαίνει ότι από πλευράς ελευθερίας κινήσεων οι Σουηδοί την έχουν πατήσει οριστικά και αμετάκλητα, ενώ έχει ήδη δρομολογηθεί η μετεγκατάσταση των κεντρικών γραφείων της Volvo από το Γκέτεμποργκ στην Κίνα, κάτι που εγγυάται την αύξηση της ανεργίας στη σκανδιναβική χώρα.
Υπάρχουν βέβαια και οι… δεύτερες σκέψεις του πολιτικού προσωπικού στη Στοκχόλμη. Μήπως βιαστήκαμε να αποκτήσουμε ανισόρροπες εμπορικές σχέσεις με τους Κινέζους, λένε τώρα…