H Ντιάνα Ντάμραου σε σκηνή από το έργο που σόκαρε πολλούς | Νational Opera House
Επικαιρότητα

«Σοκάρει» το Λονδίνο η συμπαραγωγή της Royal Opera με την Εθνική Λυρική Σκηνή

Διθυραμβικές κριτικές σε εφημερίδες όπως οι Financial Times. Oργή από μέρος του κοινού. Σεξ και φόνος επί σκηνής. Η παραγωγή της όπερας «Lucia di Lammermoor» στο Κόβεντ Γκάρντεν είναι ήδη το γεγονός της χρονιάς οπερατικά –φέροντας και ελληνική υπογραφή
Κατερίνα I. Ανέστη

Μια ακόμα έκπληξη, αυτή τη φορά ηχηρή και διεθνούς εκτοπίσματος έρχεται από την Εθνική Λυρική Σκηνή που θέτει σε εφαρμογή το σχέδιο στρατηγικών συνεργασιών και εξωστρέφειας του οργανισμού, με την υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Και η αρχή δεν θα μπορούσε να είναι πιο εντυπωσιακή αλλά και εμπρηστική: η περίφημη σκηνοθέτης Κέιτι Μίτσελ αρχιτεκτόνησε μια παράσταση με όλη την πρόκληση που την κάνει διεθνώς αναγνωρίσιμη ενώ η Ντιάνα Ντάμραου δημιούργησε μια πρωτόφαντη Λουτσία, με ερμηνευτική δύναμη που οδηγεί τον ρόλο σε νέα μονοπάτια.

Οι Financial Times έδωσαν τέσσερα αστέρια στην παραγωγή – που θα παρουσιαστεί στην Ελλάδα, στη νέα στέγη της Λυρικής στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος στην καλλιτεχνική περίοδο 2017/2018- και τον τίτλο «Αδιαμφισβήτητη συναισθηματική επίδραση». Τέσσερα αστέρια έδωσε και ο Guardian με τον τίτλο «Με ελαττώματα αλλά γεμάτη με προβοκατόρικες ιδέες». Oμως μέρος του κοινού αντέδρασε με γιουχαΐσματα σε κάποιες από τις εξαιρετικά βίαιες στιγμές, όπως μεταδίδει το BBC. Mεταξύ άλλων υπάρχει μια σκηνή όπου η Λουτσία αποβάλλει επί σκηνής και το αίμα ρέει πάνω στο πάνλευκο νυχτικό της. «Κακώς ακούστηκαν γιουχαΐσματα», επιμένει η κριτικός της Guardian.

Mπορεί τέτοιου είδους εντάσεις να μην είναι συνήθεις στην επιβλητική σκηνή του Κόβεντ Γκάρντεν, όμως οι ιθύνοντες της Royal Opera σε αυτή την συμπαραγωγή με την Εθνική Λυρική Σκηνή γνώριζαν άριστα τι έκαναν όταν έδιναν τη διεύθυνση και την πλήρη καλλιτεχνική ελευθερία στην Κέιτι Μίτσελ. Είναι η σκηνοθέτης που σύμφωνα με τον Independent «διχάζει όσο κανένας άλλος το κοινό». Το Time Out έχει γράψει ότι «η δουλειά της διακρίνεται από την υψηλή ένταση των συναισθημάτων, τον ρεαλισμό στην υποκριτική και την δημιουργία εξαιρετικά ιδιαίτερων κόσμων», ενώ στο παρελθόν η εφημερίδα Guardian την κατηγόρησε για «σκόπιμη ασέβεια απέναντι στα κείμενα».

Σύμφωνα με το εύρημα της Κέιτι Μίτσελ, οι θεατές βλέπουν τη δράση όπως την ορίζει το λιμπρέτο, αλλά παράλληλα τι συμβαίνει πίσω από αυτήν, σύμφωνα με τη δική της σύλληψη

Τι έχει πράξει λοιπόν η αιρετική Kέιτι Μίτσελ στην περίπτωση του σπαρακτικού έργου του Donizetti; Καταρχάς, με το που ανέλαβε δήλωσε πως για τη συγκεκριμένη όπερα θα ακολουθήσει μια φεμινιστική ατζέντα! Μάλιστα πριν την πρεμιέρα υπήρξε σαφής προειδοποίηση προς το κοινό πως θα υπάρχουν προκλητικές σκηνές: Μεταμεσονύχτιες σεξουαλικές συνευρέσεις, ένας φόνος με μαχαίρι, μια αποβολή επί σκηνής, μια αυτοκτονία μέσα σε μπανιέρα…

Στην 46η του όπερα ο  Donizetti γράφει για τον καλό γάμο που πρέπει να κάνει η Λουτσία κατόπιν πίεσης του αδελφού της προκειμένου να σωθεί η οικογένειά της από την οικονομική χρεοκοπία, αν και η ίδια είναι ερωτευμένη με άλλον. Στην προσέγγιση της Μίτσελ, η Λουτσία είναι μια ώριμη γυναίκα που αναζητεί την εμπειρία του έρωτα. Και όταν τον βρίσκει το αποτέλεσμα είναι εκρηκτικό. Η Μίτσελ και η σχεδιαστής των φωτισμών Βίκι Μόρτιμερ χώρισαν τη δράση σε δύο διαφορετικές σκηνές ουσιαστικά. Βλέπει το κοινό τι συμβαίνει στην κυρίως δράση όπως υπάρχει στο λιμπρέτο, αλλά και τι άλλο θα μπορούσε να συνέβαινε ταυτόχρονα, πίσω από το δράμα των κεντρικών ηρώων, σύμφωνα πάντα με την Μίτσελ.

Μια από τις σκηνές που προκάλεσαν την οργή μέρους του κοινού

Με το «Καθαροί Πια» της Σάρα Κέιν να ανεβαίνει στο Εθνικό Θέατρο της Βρετανίας σε σκηνοθεσία της Μίτσελ και να προκαλεί και αυτό, η βρετανίδα φαίνεται πως είναι η ασταμάτητη δύναμη που έχει αποφασίσει να μην κάνει πίσω σε συμβάσεις και αν επιβάλλει τον δικό της τρόπο. Και βρίσκει υποστηρικτές στις μεγαλύτερες σκηνές της χώρας της.

Οπωσδήποτε έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον ότι η Εθνική Λυρική Σκηνή επέλεξε μια τέτοιας μορφής συνεργασία, αντί για συμβατικά οπερατικά ανεβάσματα. Στην πρεμιέρα βρέθηκε ο πρόεδρος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Αθανάσιος Θεοδωρόπουλος και ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Λυρικής Μύρων Μιχαηλίδης, ο οποίος τόνισε «Πρόκειται για μια μεγάλη συμπαραγωγή της ΕΛΣ με την Royal Opera, η οποία μας κάνει υπερήφανους, επιβεβαιώνοντας την εδραίωση της διεθνούς εικόνας του μοναδικού ελληνικού λυρικού θεάτρου. Είναι η αρχή μιας στρατηγικής συνεργασίας, η οποία εγκαινιάζεται με μια παραγωγή που αποτελεί γεγονός διεθνούς ακτινοβολίας, μιας και η Κέιτι Μίτσελ θεωρείται μια από τις σημαντικότερες Βρετανίδες σκηνοθέτιδες του θεάτρου και της όπερας. Η συμπαραγωγή αυτή δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί χωρίς την αρωγή του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, το οποίο και θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε θερμά».

Κριτικοί αλλά και κοινό -ακόμα και αυτοί που είχαν ενστάσεις- αποθέωσαν την ερμηνεία της Ντιάνα Ντάμραου ως Λουτσία (αριστερά στη φωτογραφία)