| Dimitris Kapantais / SOOC
Επικαιρότητα

Σοκ από την ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισμό: Αυξήθηκε στο 3,4% τον Οκτώβριο – «φωτιά» τα τρόφιμα

Το πρόβλημα παραμένει κυρίως στα είδη διατροφής, δηλαδή στις ανελαστικές δαπάνες των νοικοκυριών. Τον Οκτώβριο ο συγκεκριμένος κλάδος καταναλωτικών προϊόντων κατέγραψε αύξηση σε ετήσια βάση κατά 9,9%
Protagon Team

Αυτό που οι πολίτες βιώνουν στα ράφια των σουπερμάρκετ και στις λαϊκές αγορές επιβεβαίωσε η ΕΛΣΤΑΤ την Παρασκευή: οι πληθωριστικές πιέσεις όχι απλώς επιμένουν, αλλά σημείωσαν και ένα άλμα –τον Οκτώβριο ο πληθωρισμός ανέβηκε στο 3,4%, από το 1,6% του προηγούμενου μήνα.

Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στα είδη διατροφής, δηλαδή στις ανελαστικές δαπάνες των νοικοκυριών. Τον Οκτώβριο ο συγκεκριμένος κλάδος καταναλωτικών προϊόντων κατέγραψε αύξηση σε ετήσια βάση κατά 9,9%, γεγονός που επιβεβαιώνει και συνιστά ένα τρομακτικό πρόβλημα για τους πολίτες. Τούτο διότι, ήδη από τον Οκτώβριο του 2022, είχε διαπιστωθεί η κοινωνικά επικίνδυνη ακρίβεια στα τρόφιμα –όταν και είχε πρωτολανσαριστεί το μέτρο του «καλαθιού του νοικοκυριού»– και τώρα σε αυτό το ήδη αυξημένο επίπεδο τιμών ήρθε να προστεθεί επιπλέον αύξηση κατά 9,9%!

Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ήρθαν να επιβεβαιώσουν τα αντίστοιχα στοιχεία της Eurostat για τον Οκτώβριο (είχαν υποδείξει επιτάχυνση του ρυθμού αύξησης των τιμών στην Ελλάδα κατά 3,9% από 2,4% τον προηγούμενο μήνα). Η εν Ελλάδι αύξηση του ρυθμού έρχεται σε αντίθεση με τη γενική τάση που επικράτησε στην Ευρωζώνη τον Οκτώβριο, καθώς από το 4,3% του Σεπτεμβρίου επιβράδυνε στο 2,9%.

Η ετήσια αύξηση 3,4% φέτος τον Οκτώβριο συγκρίνεται με την αύξηση 9,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του 2022 με το 2021.

Τις μεγαλύτερες αυξήσεις σημείωσαν για ακόμα ένα μήνα τα τρόφιμα. Σε πραγματικό ράλι επιδόθηκαν οι τιμές σε Ελαια και Λίπη κατά 26% σε ετήσια βάση, με τα τα Φρούτα και Λαχανικά να ακολουθούν με 20,5% και 12,3% αντίστοιχα. Οι τιμές των φρούτων συμπαρέσυραν ανοδικά και εκείνες των χυμών, που μαζί με μεταλλικό νερό και αναψυκτικά, γνώρισαν αυξήσεις 14,3%. Τα κρέατα «τσίμπησαν» κατά 8,3%, τα γαλακτοκομικά και αυγά κατά 7% και τα ψάρια κατά 6,9%. Βραδύτερη συγκριτικά ήταν η αύξηση σε Ψωμί και Δημητριακά, κατά 3,7%.

Μεγάλες αυξήσεις γνώρισε και το Πακέτο Διακοπών κατά 9%, αν και off season, ενώ οι Κινηματογράφοι-Θέατρα επίσης κινήθηκαν σε ρυθμό 10,2%. Οι Μεταφορές επιβατών με αεροπλάνο «έτρεξαν» με 10,5% αλλά και τα Στερεά Καύσιμα κατά 10,8%.

Στον αντίποδα, μεγάλη ήταν για άλλη μια φορά η «βουτιά» που σημείωσε η τιμή του Φυσικού Αερίου κατά 60,5%.

Συνολικά, η διαμόρφωση του δείκτη σε ρυθμό 3,4% συνίσταται στις κάτωθι μεταβολές:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

9,9% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη, σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.

2,6% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

3,3% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

2,8% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.

5,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.

3,1% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.

3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης

4,8% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία.

2,7% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:

2,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στο φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.

0,4% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

3,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.