Μειώσεις τιμών σε μία σειρά από προϊόντα από την Παρασκευή, 1 Μαρτίου, υποσχέθηκε σε δηλώσεις του στην ΕΡΤ το πρωί της Τρίτης, ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων που έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση του Νο1 προβλήματος (σύμφωνα με όλες τις δημοσκοπήσεις) των πολιτών, της ακρίβειας.
«Από την Παρασκευή και μετά, οπότε θα εφαρμοστεί σε όλο το εύρος της η δέσμη μέτρων την οποία έχουμε λάβει για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, θα δούμε σε σημαντικές κατηγορίες προϊόντων να μειώνονται οι τιμές τους σε ποσοστό που φτάνει και το 15%. Κατηγορίες όπως είναι καθαριστικά σπιτιού, προϊόντα προσωπικής υγιεινής, βρεφικές πάνες, αλλά και μία σειρά καταναλωτικών αγαθών τα οποία είναι βασικά για τη διαβίωση του νοικοκυριού», δήλωσε ο κ. Σκρέκας.
Αντίστοιχα, όπως διαβεβαίωσε και στο βρεφικό γάλα (όπου είχαν υπάρξει κρούσματα προκλητικής αισχροκέρδειας), μετά την 1η Μαρτίου η τιμή θα προσεγγίσει το μέσο όρο της Ευρώπης.
Συγκεκριμένα, όπως έκανε γνωστό ο υπουργός, θα δημοσιοποιηθούν οι μειώσεις στις τιμές και στο βρεφικό γάλα και σε όλες τις κατηγορίες των προϊόντων, ώστε ο καταναλωτής να δει ποια ήταν η τιμή των προϊόντων αυτών πριν την εφαρμογή των μέτρων και μετά την εφαρμογή των μέτρων.
«Αναγνωρίζουμε όλοι ότι το πρώτο θέμα το οποίο αντιμετωπίζει η ελληνική οικογένεια είναι η ακρίβεια και γι’ αυτό το λόγο βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι να αντιμετωπιστεί αυτό το μεγάλο πρόβλημα», ανέφερε ο κ. Σκρέκας επισημαίνοντας παράλληλα ότι εκτός από τη δέσμη μέτρων που έχει ληφθεί για την τόνωση του ανταγωνισμού, ελέγχεται σε καθημερινή βάση και σε όλη την έκταση της αγοράς και το θέμα της αισχροκέρδειας.
Στο σημείο αυτό υπενθύμισε πως έχουν διενεργηθεί 25.000 έλεγχοι και έχουν επιβληθεί περισσότερα από 12 εκατομμύρια πρόστιμα για την αθέμιτη κερδοφορία.
Περιμένουμε, είπε, πάνω από 2.000 κωδικούς να μειώσουν την τιμή τους και εξέφρασε την πεποίθηση ότι τα μέτρα που έχουν ληφθεί μέχρι τώρα, σε συνδυασμό με τα μέτρα τα οποία έχουν εφαρμογή από 1ης Μαρτίου, θα οδηγήσουν σε σταδιακή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού.
Ο κ. Σκρέκας επικαλέστηκε στοιχεία για τον Φεβρουάριο από τα οποία όπως είπε προκύπτει ότι μεγάλες αλυσίδες στην αγορά «έχουν μείωση των ανατιμήσεων σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο της τάξης του 80%. Δηλαδή 8 στα 10 προϊόντα που πέρσι είχαν ανατιμηθεί, φέτος δεν έχουν ανατιμηθεί και μετά την 1η Μαρτίου περιμένουμε πάνω από 2.000 κωδικούς να μειώσουν την τιμή τους, όχι να σταθεροποιήσουν τις τιμές, αλλά αντίθετα να τις μειώσουν κιόλας.
»Είναι -διευκρίνισε- αυτά τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στις κατηγορίες: απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, προϊόντα προσωπικής υγιεινής, δηλαδή σαμπουάν, αφρόλουτρα, οδοντόπαστες και βρεφικές πάνες, καθώς και προϊόντα εμμήνου ρύσεως. Δεν θα δούμε τις τιμές σε αυτά τα προϊόντα να σταθεροποιούνται αλλά να μειώνονται σε σχέση με πριν την εφαρμογή του μέτρου. Ξέρουμε ότι σε όλες αυτές τις κατηγορίες οι μειώσεις που θα δούμε θα είναι μεγαλύτερες από το 10%. Θα είναι μόνιμες μειώσεις. Δεν είναι έκτακτα μέτρα».
Στις νέες μειωμένες τιμές, εξήγησε ακόμη ο υπουργός Ανάπτυξης, εφαρμόζονται και οι προωθητικές ενέργειες και τα εκπτωτικά κουπόνια και όλες οι εντός καταστήματος «ενέργειες για τον καταναλωτή».
«Τώρα πιστεύουμε ότι εξυγιαίνεται η αγορά, εξορθολογίζεται η εμπορική πρακτική και η εμπορική πολιτική των εταιρειών και τώρα πραγματικά θα δούμε χιλιάδες προϊόντα, πολυεθνικά προϊόντα κατά βάση, δηλαδή προϊόντα τα οποία πωλούνται ίδια ή περίπου ίδια και σε άλλες χώρες, θα τα δούμε να πωλούνται στην Ελλάδα σε χαμηλότερες τιμές», υποστήριξε και για μία ακόμη φορά στάθηκε στη σημασία της αξιοποίησης από τον καταναλωτή της πλατφόρμας eΚαταναλωτής για την σύγκριση των τιμών – πλατφόρμα που θα αναβαθμιστεί περαιτέρω, προκειμένου να γίνει ακόμη πιο χρηστική.
Ταχύτερη αποκλιμάκωση του πληθωρισμού και στα τρόφιμα
Οσον αφορά στον πληθωρισμό εν γένει, ο κ. Σκρέκας σημείωσε ότι για μία αντικειμενική εικόνα, πρέπει να δούμε τον πληθωρισμό της διετίας, από τότε που ξεκίνησε το έντονο φαινόμενο της ακρίβειας.
Με βάση αυτή τη σύγκριση, είπε, «η Ελλάδα στα τρόφιμα έχει πληθωρισμό 25%, όταν ο μέσος όρος της Ευρώπης είναι στο 24%, όταν στη Γερμανία είναι 26%, όταν στη Βουλγαρία είναι 32% και όταν στην Ουγγαρία για παράδειγμα είναι 47%. Οι δύο τελευταίες χώρες μάλιστα είναι και χώρες οι οποίες έχουν ένα μισθό είτε χαμηλότερο από την Ελλάδα είτε περίπου στην Ελλάδα. Πραγματικά τα νοικοκυριά πηγαίνουν στα σούπερ μάρκετ και βλέπουν τα προϊόντα σε ακριβές τιμές και δυσκολεύονται πραγματικά να έχουν πρόσβαση. Γι’ αυτό και το “καλάθι του νοικοκυριού” και η μόνιμη μείωση τιμής είναι σε μια κατεύθυνση έτσι ώστε να αποκλιμακώσουν τον πληθωρισμό και να δώσουν πρόσβαση στα νοικοκυριά σε βασικά τρόφιμα σε χαμηλότερες τιμές. Από εκεί και πέρα όμως, φαίνεται από τα στοιχεία που έχει το υπουργείο, ότι ο πληθωρισμός των τροφίμων επιμένει σε ολόκληρη την Ευρώπη, όχι μόνο στην Ελλάδα. Σταδιακά όμως, με τα μέτρα τα οποία έχουμε πάρει, πιστεύουμε ότι θα δούμε και εκεί τις τιμές να μειώνονται».
«Η Ελλάδα έχει πάρει τα περισσότερα και πιο δραστικά μέτρα από όλη την Ευρώπη», επέμεινε ο υπουργός και συνέχισε λέγοντας: « Η Ελλάδα είναι στην άκρη της Ευρώπης. Μεσολαβούν χώρες οι οποίες δεν είναι όλες ευρωπαϊκές, με αποτέλεσμα ο εφοδιασμός, η μεταφορά προϊόντων μεταξύ Ελλάδος και Κεντρικής Ευρώπης, ο ανταγωνισμός, να αντιμετωπίζουν προβλήματα. Παρ’ όλα αυτά, με τα μέτρα που έχουμε πάρει ακολουθούμε τον μέσο όρο της Ευρώπης και από εδώ και πέρα πιστεύουμε ότι θα δούμε ταχύτερη αποκλιμάκωση του πληθωρισμού και στα τρόφιμα, έτσι ώστε πραγματικά τα νοικοκυριά να μπορούν να έχουν πρόσβαση σε τρόφιμα σε χαμηλότερες τιμές».