Κάποτε, όχι πολύ παλιά, ο βρετανικός Τύπος χωριζόταν σε δύο ευδιάκριτες ομάδες, τη σοβαρή, με τα φύλλα σε μεγάλο μέγεθος και την λαϊκίζουσα-σκανδαλοθηρική με τα φύλλα στο λεγόμενο μέγεθος ταμπλόιντ.
Οι εποχές άλλαξαν και τα σοβαρά φύλλα, το ένα μετά το άλλο, άρχισαν να τυπώνονται σε μικρότερο σχήμα λόγω κόστους. Οι κακές γλώσσες λένε ότι έκαναν και κάποιες εκπτώσεις στην ποιότητα του δημοσιογραφικής ύλης.
Ωστόσο από σήμερα, 15 Ιανουαρίου, ο Guardian περνά και αυτός στο ταμπλόιντ σχήμα, όπως έχουν περάσει ήδη από χρόνια οι Times του Λονδίνου, κάποτε το απόλυτο broadsheet φύλλο. Αλλαξε ακόμη το λογότυπο, με διαφορετική γραμματοσειρά και θέση.
Από τις σοβαρές εφημερίδες επιμένει στο broadsheet η Daily Telegraph που σήμερα Δευτέρα γράφει με μεγάλα γράμματα (αλίμονο, τόσο χώρο έχει!) στο πρωτοσέλιδο ότι είναι «η μεγαλύτερη και καλύτερη εφημερίδα ποιότητας της Βρετανίας».
Τα τελευταία χρόνια δεν ήταν τα πιο εύκολα για τον Guardian, που είδε τα διαφημιστικά έσοδα του να μειώνονται και αναγκάστηκε να προχωρήσει σε περικοπές, ακόμη και σε κάποιες απολύσεις.
Η κυκλοφορία της εφημερίδας στη Βρετανία είναι γύρω στα 150.000 φύλλα, ούτε το 10% της κυκλοφορίας της λαϊκής ταμπλόιντ Sun. Παρά ταύτα, ο Guardian αρνείται σταθερά να επιβάλει υποχρεωτική συνδρομή στην εξαιρετικά δημοφιλή διαδικτυακή έκδοσή του. (Περιορίζεται σε μια εκστρατεία πειθούς των χρηστών για εθελοντική υποστήριξη μέσω ενός οποιουδήποτε ποσού της αρεσκείας τους).
Αντίθετα, όπως παραδέχονται οι New York Times, ένας από τους βασικούς ανταγωνιστές του Guardian στο αγγλόφωνο Ιντερνετ, τα τελευταία χρόνια ήταν δημοσιογραφικά πολύ καλά για τον Guardian, που το 2014 κατάφερε να κερδίσει Πούλιτζερ για την κάλυψη της υπόθεσης του Εντουαρντ Σνόουντεν.
Η στροφή στο ταμπλοιντ είναι τακτική μείωσης του κόστους, μαζί με ένα γενικότερο συμμάζεμα σε δαπάνες κάθε είδους.
Τα δύο τελευταία χρόνια οι ζημιές της εταιρείας ξεπερνούν τα 100 εκατ. στερλίνες. Για το 2017 η μητρική εταιρεία προβλέπει ότι θα τις έχει περιορίσει στα 25 εκατ. και για το 2018 ότι θα καταφέρει να ισορροπήσει.
Οπως και αν έχουν τα πράγματα, μας διαβεβαιώνει η διευθύντρια Κάθριν Βάινερ, το δημοσιογραφικό στιλ της εφημερίδας δεν θα αλλάξει.