Η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αεροπορική εταιρία βρίσκεται με την πλάτη στον τοίχο και δεν μπορεί να κατηγορήσει κανέναν άλλο για αυτό. Η Ryanair θα αναγκαστεί να κόψει 2.100 πτήσεις τις επόμενες εβδομάδες γιατί δεν υπολόγισε σωστά τις ημέρες που δικαιούνται οι πιλότοι της για ρεπό και άδεια, σύμφωνα με δημοσιεύματα της Repubblica και της Corriere della Sera.
Οι επόμενες εβδομάδες προβλέπονται καυτές για την ιρλανδική αεροπορική εταιρία. Τη Δευτέρα ο ισπανός υπουργός Ανάπτυξης διέταξε να αρχίσει έρευνα για το θέμα. Ο ιταλός υπουργός Μεταφορών ζήτησε από την εταιρία πλήρη συμμόρφωση με τους ευρωπαϊκούς κανόνες που αφορούν τα δικαιώματα των επιβατών, τις αποζημιώσεις και την επιστροφή του ποσού του εισιτηρίου ενώ προανήγγειλε και πρόστιμα.
Και παρότι οι υπεύθυνοι της εταιρίας ισχυρίζονται ότι το 98% των επιβατών δεν θα υποστεί καμία ταλαιπωρία, οι επιπτώσεις για την ίδια φαίνεται ότι θα είναι σημαντικές. Οι αριθμοί μιλούν μόνοι τους: 400.000 επιβάτες που έχουν ήδη κλείσει εισιτήρια δεν θα μπορέσουν να πετάξουν. Το πακέτο των επιστροφών και των αποζημιώσεων που θα πρέπει να καταβάλει η εταιρία ανέρχεται σε 20 εκατομμύρια ευρώ, ενώ μερικοί αναλυτές εκτιμούν ότι το ποσό μπορεί να φτάσει τα 34 εκατομμύρια. Ηδη τη Δευτέρα η μετοχή της εταιρίας έπεσε κατά 2%. Βαρκελώνη, Λονδίνο Στάντστεντ, Μαδρίτη και Μπέργκαμο είναι τα αεροδρόμια που αναμένεται να πληγούν περισσότερο από τις ακυρώσεις πτήσεων.
Το σημαντικότερο όμως είναι το πλήγμα στο κύρος και στη φήμη της Ryanair. Στους επιβάτες που δεν θα μπορέσουν να πετάξουν, η εταιρία προσφέρει εισιτήριο σε διαφορετικές ημερομηνίες ή την επιστροφή του ποσού της κράτησης.
Αλλά τη Δευτέρα η Βιολέτα Μπουλτς, η ευρωπαία Επίτροπος υπεύθυνη για τις μεταφορές, υπενθύμισε ότι «όλοι οι επιβάτες των οποίων οι πτήσεις αναβάλλονται διαθέτουν μία σειρά δικαιωμάτων όπως προβλέπει η ευρωπαϊκή νομοθεσία, στα οποία περιλαμβάνονται το δικαίωμα επιστροφής του ποσού που έχει καταβληθεί, η δυνατότητα άλλης πτήσης, η προσφορά βοήθειας εφόσον αυτή χρειάζεται και σε ορισμένες περιπτώσεις η αποζημίωση». Στην Ιταλία κάποιες ενώσεις καταναλωτών σύμφωνα με τη Repubblica ετοιμάζονται να προσφύγουν νομικά κατά της αεροπορικής εταιρίας, ενώ τα ιταλικά συνδικάτα κάνουν λόγο για «κακή διαχείριση» και προειδοποιούν να μην γίνει δεκτή η πρόταση εξαγοράς της Alitalia από την Ryanair. Νομικά ετοιμάζονται να κινηθούν και ξενοδοχεία που πλήττονται από τις ακυρώσεις.
Ο επικεφαλής της εταιρίας Μάικλ Ο Λίρι δικαιολόγησε τις ακυρώσεις αποδίδοντας την ευθύνη στις μαζεμένες διακοπές των πιλότων. Μια εξήγηση που δεν αποτελεί τιμή για μία εταιρία αυτού του μεγέθους. Γιατί το να μην έχεις ιδέα για τις βάρδιες εργασίας ενός ομίλου 13.000 εργαζομένων, που πραγματοποιεί περισσότερες από 2.000 πτήσεις την ημέρα είναι μία ανεπαρκής εξήγηση που μάλλον εξοργίζει παρά καθησυχάζει τους επιβάτες.
Κατά τη Repubblica όμως η αλήθεια είναι άλλη και στη βάση της αφορά τη θρησκευτική ευλάβεια με την οποία η εταιρία επί έτη προσπαθεί να μειώνει τα κόστη. Διότι με την επιθετική πολιτική χαμηλών ναύλων – τα οποία προκύπτουν από τη συρρίκνωση των μισθών των εργαζομένων που συχνά υπογράφουν υπό τη Δαμόκλειο σπάθη του ιρλανδικού και ελάχιστα ευνοϊκού προς τους εργαζομένους, δικαίου – η Ryanair κατέκτησε την κορυφή των αερομεταφορών στην Ευρώπη. Αλλά τώρα αυτή η πολιτική επιστρέφει σαν μπούμερανγκ διότι οι αντίπαλες εταιρίες πέρασαν στην αντεπίθεση, προσφέρουν στους πιλότους καλύτερες συνθήκες εργασίας και οι κυβερνήτες των αεροσκαφών είναι πρόθυμοι να αλλάξουν στολή εφόσον κάποιος άλλος τους προσφέρει καλύτερη ποιότητα ζωής και μεγαλύτερα εισοδήματα. Ετσι λοιπόν τους προηγούμενους μήνες περίπου 140 πιλότοι της εταιρίας άλλαξαν «προορισμό» και κατευθύνθηκαν προς τη χαμηλού κόστους εταιρία Norwegian.
Κάπως έτσι ο Μάικλ Ο Λίρι έφτασε να ζητά συγγνώμη από τους εξοργισμένους επιβάτες αναφέροντας ότι «παρότι το 98% δεν πρόκειται να ταλαιπωρηθεί η εταιρία λυπάται βαθύτατα και θα κάνει το παν για να εξασφαλίσει εναλλακτικές πτήσεις». Και σε ό,τι αφορά την έλλειψη πιλότων προσέθεσε: «Δεν μας λείπουν πιλότοι και το αποδείξαμε το καλοκαίρι. Πρόκειται μόνο για λανθασμένο υπολογισμό των αδειών και των ρεπό». Το μέλλον θα δείξει αν η Ryanair καταφέρει να βγει αλώβητη από αυτόν τον «τυφώνα».