Ενα «ευγενικό» πορτρέτο της Μάγια Ρουίζ-Πικάσο, της μεγαλύτερης κόρης του ισπανού ζωγράφου, θα πωληθεί σε δημοπρασία του οίκου Sotheby’s την 1η Μαρτίου στο Λονδίνο και η τιμή του αναμένεται να φτάσει τα 18 εκατ. λίρες (περίπου 20 εκατ. ευρώ), γράφει ο Ντέιβιντ Σάντερσον στους βρετανικούς Times.
Ο Πάμπλο Πικάσο φιλοτέχνησε το πορτρέτο, του οποίου έγινε κάτοχος ο Τζάνι Βερσάτσε, όταν η Μάγια ήταν δύο ετών. Η μητέρα της, Μαρί-Τερέζ Γουαλτέρ, 28 χρόνια νεότερη του Πικάσο, γοήτευσε τον ζωγράφο και σύντομα έγινε ερωμένη και μούσα του για μερικά από τα πιο ηδονικά πορτρέτα του.
Ο πίνακας «Η Μάγια με τη βάρκα» («Fillette au bateau (Maya)» είχε μείνει στα χέρια του Πικάσο μέχρι τον θάνατό του, το 1973. Στη συνέχεια αποκτήθηκε από τον Τζάνι Βερσάτσε και πουλήθηκε για τελευταία φορά έναντι 3,7 εκατ. λιρών (4,15 εκατ. ευρώ) από τους κληρονόμους του ιταλού σχεδιαστή μόδας μετά τη δολοφονία του, το 1997. Παρουσιάστηκε για τελευταία φορά, από τις 16 Απριλίου μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2022, στο μουσείο Πικάσο στο Παρίσι, σε μια διπλή έκθεση αφιερωμένη στη Μάγια Ρουίζ-Πικάσο, που εξερευνά τις πολύτιμες μαρτυρίες της σχέσης πατέρα – κόρης. Η Μάγια πέθανε στις 20 Δεκεμβρίου σε ηλικία 87 ετών.
Ο Πικάσο ζωγράφισε το πορτρέτο της με τη βάρκα το 1938, λίγο αφότου είχε ολοκληρώσει την «Γκερνίκα», το αριστούργημά του που απεικονίζει τη φρίκη του πολέμου.
Ο Τόμας Μπόιντ Μπόουμαν, επικεφαλής πωλήσεων ιμπρεσιονιστών και μοντέρνας τέχνης στον οίκο Sotheby’s, είπε ότι εκείνη την εποχή ο Πικάσο «ανησυχούσε πολύ για την πολιτική κατάσταση στην Ισπανία και στην Ευρώπη», αλλά συνέπεσε με το υπέροχο γεγονός της γέννησης της μεγαλύτερης κόρης του, που τον έκανε να νιώθει θετικά για τη ζωή του.
«Υπάρχει μια χαρά στην παλέτα, αλλά [το πορτρέτο] δεν έχει τα χρώματα μερικών από τις πιο δύσκολες πτυχές της αναπαράστασης της Ντόρα Μάαρ [στη σειρά “Η γυναίκα που κλαίει”] ή της Μαρί-Τερέζ, της μάλλον αινιγματικής ερωμένης του», είπε ο εκπρόσωπος του οίκου δημοπρασιών.
Η «Μάγια με τη βάρκα» είναι ένα από μια σειρά πορτρέτων, πολλά από τα οποία βρίσκονται σε μουσεία. «Σε γενικές γραμμές, είναι τα πιο ευγενικά από όλα τα πορτρέτα του», είπε ο Μπόιντ Μπόουμαν.
Η περίπλοκη ερωτική ζωή του Πικάσο –παντρεύτηκε δύο φορές, απέκτησε τέσσερα παιδιά από τρεις γυναίκες και διατηρούσε πολλές ερωμένες– έχει οδηγήσει σε σύγχρονες επαναξιολογήσεις της προσωπικότητας του καλλιτέχνη, τα έργα του, ωστόσο, παραμένουν δελεαστικά για τους συλλέκτες.
Ο Μπόιντ Μπόουμαν είπε ακόμη ότι τα πορτρέτα της Γουαλτέρ, «της μούσας του με τη μεγαλύτερη επιρροή», ήταν ιδιαίτερα περιζήτητα, αλλά ότι δεν υπήρχε «ένα πραγματικά καλό πορτρέτο της Μάγιας στην ανοιχτή αγορά για τουλάχιστον μια δεκαετία».
Να σημειωθεί ότι η Μάγια Ρουίζ-Πικάσο αφιέρωσε μεγάλο μέρος της ζωής της στη διατήρηση της κληρονομιάς του πατέρα της.