Ο Christie’s ανακοίνωσε ότι θα πουλήσει τον «Salvator Mundi» («Σωτήρας του Κόσμου»), έναν πίνακα του Λεονάρντο ντα Βίντσι που ανακαλύφθηκε ξανά πρόσφατα, στη δημοπρασία μεταπολεμικής και σύγχρονης τέχνης στη Νέα Υόρκη, στις 15 Νοεμβρίου.
Η απεικόνιση του Χριστού, με το δεξί του χέρι ανυψωμένο σε κίνηση ευλογίας, εκτιμάται στα 100 εκατομμύρια δολάρια. Ανήκει στον ρώσο ολιγάρχη Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ -γνωστός στην Ελλάδα και από την αγορά του νησιού Σκορπιός», αλλά και από το διαζύγιό του– και είναι ο τελευταίος πίνακας του μεγάλου καλλιτέχνη της Αναγέννησης ο οποίος βρίσκεται ακόμα σε ιδιωτικά χέρια.
Ο οίκος δημοπρασιών, όπως έγραψαν οι βρετανικοί Times, παρουσίασε το «Salvator Mundi» στον Τύπο μαζί με τον πίνακα «Sixty Last Suppers» (1986) του Andy Warhol – ένας ποπ φόρος τιμής στη διάσημη νωπογραφία, για τον οποίο ο Christie’s έχει δώσει τιμή εκτίμησης στα 50 εκατομμύρια δολάρια.
«Για τους ειδικούς των δημοπρασιών, ο Salvator Mundi είναι το Aγιο Δισκοπότηρο» είπε, παρουσιάζοντας τον πίνακα, ο Λοΐζ Γκουζέρ, πρόεδρος των τμημάτων μεταπολεμικής και σύγχρονης τέχνης του Christi’s για την αμερικανική ήπειρο.
Η απόφαση να συμπεριληφθεί ένας πίνακας που δημιουργήθηκε περίπου το 1500 σε μια δημοπρασία για έργα που δημιουργήθηκαν μετά το 1945, είναι μια ασυνήθιστη στρατηγική. «Το σκεφτήκαμε πολύ προσεκτικά. Εχει να κάνει με την ιστορία που θέλουμε να πούμε, στο πλαίσιο που φτιάχνουμε», είπε ο Αλεξάντερ Ρότερ, επικεφαλής μεταπολεμικής και σύγχρονης τέχνης του Christie’s στη Νέα Υόρκη.
Το έργο «Salvator Mundi» -ένας από τους ούτε 20 πίνακες που είχε δημιουργήσει ο Λεονάρντο ντα Βίντσι- θεωρείτο χαμένος μέχρι το 2005.
Υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις οι οποίες υποδηλώνουν ότι ο πίνακας έγινε για τον γάλλο βασιλιά Λουδοβίκο IB’, είπε ο Αλαν Γουίντερμιουτ, ανώτερος ειδικός στους Πίνακες Μεγάλων Δασκάλων (Old Master Paintings). Ομως, βρέθηκε καταγεγραμμένος για πρώτη φορά στη συλλογή του άγγλου μονάρχη Καρόλου Α’ και κρεμόταν στα ιδιωτικά δωμάτια της συζύγου του – λεγόταν Ενριέτα Μαρία.
Εμεινε στην οικογένεια περνώντας από γενιά σε γενιά και πέρασε από πολλά χέρια, μέχρι που το 2005 τον αγόρασε για λιγότερο από 10.000 δολάρια μια ομάδα ανθρώπων, ανάμεσα στους οποίους ο έμπορος τέχνης Αλεξ Πάρις και ο συλλέκτης Ρόμπερτ Σάιμον.
Το έργο έπειτα πέρασε από διαδικασία συντήρησης για να αφαιρεθούν οι πολλές επιζωγραφίσεις που είχαν γίνει και πιστοποιήθηκε ως αυθεντικό -από τους κορυφαίους ειδικούς στον κόσμο- δια χειρός Λεονάρντο.
Μετά, το 2011, τον αγόρασε ο Ιβ Μπουβιέ, Ελβετός στην καταγωγή. Δεν τον κράτησε πολύ στα χέρια του και τον πούλησε στον Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ – ο Ιβ ήταν τότε σύμβουλος τέχνης του. Ο ρώσος μεγιστάνας ισχυρίζεται ότι ο Μπουβιέ τον χρέωσε ακριβά – εννοείται ότι η άλλη πλευρά το αρνείται. Ομως, το ιστορικό του «Σωτήρα του κόσμου» έχει καταγράψει ότι ο οίκος δημοπρασιών Sotheby’s τον πούλησε στον Μπουβιέ για 80 εκατομμύρια δολάρια και στη συνέχεια εκείνος τον πούλησε στον Ρώσο για 127,5 εκατομμύρια δολάρια! Επομένως, υπήρχε ένα κέρδος… 47,5 εκατομμυρίων δολαρίων. Οχι κι άσχημα, έτσι;
Το μόνο βέβαιο είναι ότι πριν από την πώληση, αυτός ο πίνακας θα εκτεθεί στο Χονγκ Κονγκ, το Σαν Φρανσίσκο και το Λονδίνο και έπειτα θα επιστρέψει στη Νέα Υόρκη για τη δημοπρασία.
Η οποία θα είναι ιστορική, σε κάθε περίπτωση…