Στη διάρκεια ενός αγώνα ο προπονητής ακούει τον βοηθό του να του λέει: «Ο Χ παίκτης της αντίπαλης ομάδας τρέχει 20% πιο αργά από ό,τι στην αρχή του παιχνιδιού, πράγμα που σημαίνει πως έχει κουραστεί. Μήπως θα ήταν σκόπιμο να στοχεύσουμε τις επιθέσεις μας στην πλευρά του;». Στην πραγματικότητα ο βοηθός μεταφέρει στον προϊστάμενό του αυτό που τον συμβούλευσε ένας υπολογιστής, τον οποίο έχει δίπλα του στον πάγκο.
Μοιάζει με σενάριο επιστημονικής φαντασίας, όμως θα το δούμε να συμβαίνει στα γήπεδα το 2028 -το αργότερο-, σύμφωνα με τις εταιρείες που αναπτύσσουν εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) για το ποδόσφαιρο. Οι ηλεκτρονικοί βοηθοί θα αντικαταστήσουν τους σημερινούς αναλυτές που έχουν σάρκα και οστά, μελετούν αγώνες σε βίντεο, και παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες στους προπονητές. Θα κάνουν αυτή τη δουλειά σε δευτερόλεπτα, την ώρα που το παιχνίδι βρίσκεται σε εξέλιξη, αποκαλύπτοντας στην οθόνη τους λεπτομέρειες που δεν μπορεί να παρατηρήσει το ανθρώπινο μάτι. Στην ουσία, θα δείχνουν στον προπονητή ποιος είναι ο ασφαλέστερος δρόμος προς τη νίκη.
Η τεχνολογία, που έχει εισβάλει στα γήπεδα εδώ και πολλά χρόνια, παρέχει, ήδη, μεγάλο όγκο πληροφοριών: για την ομάδα, ή την αντίπαλό της. Τώρα ήρθε η ώρα, αυτός ο πλούτος των δεδομένων να αξιοποιηθεί με τρόπο που λίγοι μπορούσαν να φανταστούν. Οχι μόνο για να παίρνουν οι προπονητές τις σωστές αποφάσεις, αλλά και για να λειτουργούν οι παίκτες τους με ρομποτική ακρίβεια. Με τη χρήση των δυνατοτήτων που θα προσφέρει η ΤΝ, οι ποδοσφαιριστές θα μπορούν να προετοιμάζονται σε συνθήκες εικονικού αγώνα με τους προσεχείς αντιπάλους τους. Φορώντας μια κάσκα στο κεφάλι και τα ειδικά παπούτσια, θα μαθαίνουν πώς, ακριβώς, παίξουν οι απέναντι, αλλά και τι θα πρέπει να κάνουν οι ίδιοι για να τους αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά.
Πέρα από τη στρατηγική του παιχνιδιού, οι εφαρμογές ΤΝ θα επιτρέπουν στους προπονητές να μετρήσουν με ακρίβεια το ποδοσφαιρικό IQ των παικτών τους: το πώς ο κάθε ένας αντιδρά κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες. Μια από αυτές, που ακόμη βρίσκονται σε πειραματικό στάδιο και δοκιμάζονται, εδώ και μια επταετία, στις ποδοσφαιρικές ακαδημίες μεγάλων ευρωπαϊκών συλλόγων, «διαβάζει» τι σκέφτεται ένας παίκτης στα τελευταία 10 δευτερόλεπτα πριν υποδεχθεί την μπάλα. Πόσες φορές «σκανάρει» τον αγωνιστικό χώρο για να διαπιστώσει ποιες είναι οι επιλογές του. Και στο τέλος καταγράφει τι αποφάσισε να κάνει. Αν έκανε μια καλή πάσα σε αμαρκάριστο συμπαίκτη του, παίρνει υψηλό βαθμό. Αν πάσαρε σε κάποιον που βρισκόταν σε θέση οφ-σάιντ, χαμηλό.
Ο Γκάρι Μπόιερ, μάνατζερ της Μπλάκπουλ, ίσως ο πρώτος που υιοθέτησε αυτό το σύστημα σε ανδρική ομάδα, τονίζει στους Times ότι δεν τον βοήθησε μόνο να κατανοήσει καλύτερα πώς σκέφτονται οι παίκτες του, αλλά και στο να τους εκπαιδεύσει ώστε να βελτιώσουν τις επιλογές τους. «Εμαθαν να σκανάρουν τον χώρο γύρω τους σαν τον Πολ Σκόουλς». Τα ποσοστά της ομάδας του στις επιτυχημένες μεταβιβάσεις αυξήθηκαν σημαντικά.
Κάποιοι ποδοσφαιριστές ζητούν από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ΤΝ, εφαρμογές που πιστεύουν ότι θα τους βοηθήσουν να εξελιχθούν. Οπως ο Μάρτιν Οντεγκααρντ, ο μέσος της Αρσεναλ. Στο δικό του virtual παιχνίδι η μπάλα τρέχει με ταχύτητα 20% μεγαλύτερη από την κανονική. Ετσι, στον πραγματικό αγώνα, όλα του φαίνονται πιο αργά και πιο εύκολα.
Τα προηγούμενα χρόνια η τεχνολογία βοήθησε τους παίκτες να γίνουν πιο γρήγοροι. Τώρα, η μηχανική μάθηση υπόσχεται να τους κάνει και να σκέφτονται πιο γρήγορα, ακόμη κι αν δεν διαθέτουν το ταλέντο του Λιονέλ Μέσι. Για να συμβαδίζει η ταχύτητα του μυαλού τους, με εκείνη των ποδιών τους.
Το επόμενο βήμα, σύμφωνα με τους ειδικούς, είναι η ανάπτυξη μοντέλων παιχνιδιού για κάθε περίσταση. Αν πρόκειται να αντιμετωπίσεις την Μπάγερν Μονάχου, για παράδειγμα, εφαρμογές της ΤΝ θα σου επιτρέπουν να προετοιμαστείς με βάση τα πιθανά σενάρια του αγώνα.
Προτού τα ρομπότ αφανίσουν το ανθρώπινο είδος, όπως πολλοί φοβούνται, η ΤΝ θα έχει αλλάξει ολοκληρωτικά το τοπίο στο ποδόσφαιρο.