Η ιδιωτική «κατάκτηση του Διαστήματος» είναι το νέο χόμπι των υπερπλουσίων. Κάθε πύραυλος που ετοιμάζουν για εκτόξευση τούς διώχνει αμέσως την πλήξη, ωστόσο εγκυμονεί κάποια προβλήματα περιβαλλοντικής σημασίας για όλους εμάς. Οπως έγραψε ο βρετανικός Guardian, μόλις ο πύραυλός τους εκτοξευθεί αρχίζει αμέσως και η εκπομπή ρύπων. Ε, υπολογίστηκε ότι 300 τόνοι διοξειδίου του άνθρακα μολύνουν την ανώτερη ατμόσφαιρα με κάθε τέτοια εκτόξευση. Από την όλη ιστορία θα υπάρξουν σίγουρα περισσότεροι ρύποι, οι οποίοι μάλιστα ενδέχεται να παραμείνουν εκεί επάνω για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των τριών ετών.
Πριν από λίγες ημέρες ο βρετανός δισεκατομμυριούχος Ρίτσαρντ Μπράνσον πέταξε στο Διάστημα με την εταιρεία του Virgin Galactic (και επέστρεψε), προλαβαίνοντας τον Τζεφ Μπέζος της Amazon. Τώρα είναι η σειρά του αμερικανού δισεκατομμυριούχου για πτήση στην άκρη του ουρανού, προγραμματισμένη μάλιστα για την Τρίτη 20 Ιουλίου. Από την περιπέτειά του ο Μπράνσον εξήγαγε το εξής συμπέρασμα: «Είμαστε εδώ για να κάνουμε τον χώρο πιο προσιτό σε όλους» είπε, ενώ «καλωσόρισε» τα ανθρώπινα πλήθη «στην αυγή μιας νέας διαστημικής εποχής».
Και είναι αλήθεια, έγραψαν οι Βρετανοί, ότι οι άνθρωποι, κάποιοι συγκεκριμένοι άνθρωποι τέλος πάντων, αγοράζουν εισιτήρια για διαστημικά ταξίδια. Τον ρόλο του τουριστικού πράκτορα και του μεταφορέα στο Διάστημα θα παίξουν εταιρείες του είδους SpaceX, Virgin Galactic και Space Adventures. Ο ιάπωνας Κροίσος Γιουζάκου Μαεζάουα ξόδεψε ένα άγνωστο χρηματικό ποσό το 2018, με σκοπό να κάνει ένα ιδιωτικό ταξίδι μετ’ επιστροφής στη Σελήνη με την SpaceX. Και τον Ιούνιο, ένας άγνωστος κατέβαλε ποσόν 28 εκατ. δολαρίων με σκοπό να πετάξει στο New Shepard του Blue Origin με τον Μπέζος. Βέβαια, σχολίασε ο Guardian, αργότερα το μετάνιωσε και υπαναχώρησε προφασιζόμενος «σύγκρουση προγραμματισμού».
Το βρετανικό Μέσο μίλησε με ειδικούς, όπως η Ελουάζ Μαρέ, καθηγήτρια του University College του Λονδίνου, που μελετά τις επιπτώσεις των καυσίμων και των βιομηχανιών στην ατμόσφαιρα. Από αυτήν έμαθε ότι οι πύραυλοι απαιτούν τεράστια ποσότητα προωστικών καυσίμων για να βγουν από την ατμόσφαιρα της Γης – κηροζίνη θέλει ο πύραυλος Falcon 9 του SpaceX, υγρό υδρογόνο θέλει πλέον η ΝΑSA. Καύσιμα δηλαδή που αφήνουν στην ατμόσφαιρα κοκτέιλ ουσιών, όπως διοξείδιο του άνθρακα, νερό, χλώριο και διάφορες χημικές ουσίες.
Οι εκπομπές άνθρακα από τους πυραύλους είναι μικρές σε σύγκριση με τη βιομηχανία των αεροσκαφών, λέει η Μαρέ, ωστόσο αυξάνονται σχεδόν 5,6% ετησίως. Οι προσομοιώσεις της καθηγήτριας δείχνουν τα αποτελέσματα που επέρχονται. Για πτήση μεγάλων αποστάσεων, φθάνουν μέχρι και τους τρεις οι τόνοι διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπονται, ενώ για τα διαστημικά ταξίδια η εκτόξευση πυραύλων απελευθερώνει στην ατμόσφαιρα 200 με 300 τόνους διοξειδίου του άνθρακα! Το 2020 υπήρξαν 114 απόπειρες εκτόξευσης πυραύλων σύμφωνα με τη NΑSA. Το πρόβλημα έγκειται στο ότι στην ανώτερη ατμόσφαιρα προβληματική είναι ακόμη και η εκπομπή ύδατος, πόσο μάλλον καυσαερίων. Σε ό,τι αφορά τις επιπτώσεις στην ατμόσφαιρα, μία επιστημονική μελέτη του 2019 παρομοίασε το πρόβλημα των διαστημικών εκπομπών ρύπων με εκείνο των λεγόμενων διαστημικών σκουπιδιών.
Στην όλη προβληματική των επιστημόνων προστίθεται η άγνοια σχετικά με έναν κρίσιμο παράγοντα, με τις διαστάσεις που θα λάβει τελικά η μόδα του διαστημικού τουρισμού, αν δηλαδή θα εξελιχθεί η υπόθεση σε «τουριστική βιομηχανία». Οι οικονομολογικές εκτιμήσεις θέλουν την «αγορά διαστημικών μεταφορών» να αυξάνει κατά 17,15% τον κύκλο εργασιών της κάθε χρόνο από εδώ και πέρα. Στο παρελθόν, οι περισσότερες διαστημικές μεταφορές αφορούσαν αποστολές στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, όμως τώρα υπάρχουν και πλανητικές εξερευνήσεις, αποστολές με πληρώματα, τουρισμός, κ.ά., ενώ αρκετές εταιρείες, όπως η SpaceX, η Blue Origin και η Virgin Galactic, έχουν αναλάβει τη σχετική δράση.