Μια δικαστική απόφαση, έπειτα από προσφυγή οργάνωσης, πάγωσε τον δανεισμό στη Γαλλία από την Ιταλία του «Ανθρώπου του Βιτρουβίου», του πασίγνωστου σχεδίου δια χειρός Λεονάρντο ντα Βίντσι για τις αναλογίες του ανθρωπίνου σώματος.
Το έργο, που φυλάσσεται στη Βενετία, επρόκειτο να μεταφερθεί έως τις 24 Οκτωβρίου, όταν ανοίγει η έκθεση στο Παρίσι, για να συμπεριληφθεί στην έκθεση για τα 500 χρόνια από τον θάνατο του Ντα Βίντσι.
Ο δανεισμός ήταν καρπός μακράς διαπραγμάτευσης μεταξύ των υπουργείων Πολιτισμού των δύο χωρών, γράφει ο Guardian. Ως αντάλλαγμα, η Γαλλία είχε δεσμευτεί ότι θα παραχωρούσε κάποια έργα του Ραφαέλο για έκθεση στην Ιταλία το 2020.
Η οργάνωση για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς «Italia Nostra» είχε προσφύγει σε διοικητικό δικαστήριο ενάντια στον δανεισμό στο Μουσείο του Λούβρου.
Οι δικαστικές Αρχές της Βενετίας επικαλούνται «τη σοβαρή κατάσταση» που βρίσκεται το σχέδιο και γι’ αυτό κρίνουν πως «δεν μπορεί να μετακινηθεί». Η οργάνωση τόνιζε ότι επειδή το έργο εκτίθεται για μικρά διαστήματα κάθε έξι χρόνια, η έκθεση στη Γαλλία θα υποχρέωνε την απόκρυψη του «Ανθρώπου» από το κοινό για λόγους προστασίας ακόμη και για 10 χρόνια.
Η σκέψη και μόνο για την ανταλλαγή είχε προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις, με την ξενοφοβική Λέγκα να αντιτάσσεται στο όνομα της ιταλικότητας του Λεονάρντο.
Μετά τη δικαστική εξέλιξη αποσύρθηκε και η συμφωνία για τον δανεισμό των έργων του Ραφαέλο από τη Γαλλία στην Ιταλία.
Ο αλληλοδανεισμός των έργων είχε όμως και μια πολιτική παράμετρο καθώς συμβόλιζε την αναθέρμανση των σχέσεων ανάμεσα στο Παρίσι και τη Ρώμη, έπειτα από τη σύγκρουση για το μεταναστευτικό και άλλα ζητήματα κατά την περίοδο που στην κυβέρνηση της Ιταλίας συμμετείχε η Λέγκα και ο ηγέτης της Ματέο Σαλβίνι, ο οποίος συχνά αναφερόταν απαξιωτικά για τη Γαλλία και τον πρόεδρό της Εμανουέλ Μακρόν.