Στο γεωργιανό Λονδίνο, στην οδό Πικαντίλι 139, η πολυτελής έπαυλη του Μέιφεαρ ήταν το σκηνικό μερικών από τις μεγαλύτερες κοινωνικές εκδηλώσεις της πόλης – και σειράς σκανδάλων, όπως μας θυμίζει δημοσίευμα των Times του Λονδίνου.
Φρεσκοπαντρεμένος, ο λόρδος Μπάιρον αγόρασε το τεράστιο σπίτι το 1815, και έγραψε μερικά από τα πιο διάσημα ποιήματά του εκεί, όπως η «Παρισίνα» και η «Πολιορκία της Κορίνθου» (εμπνευσμένα από την οθωμανική σφαγή της ενετικής φρουράς που κρατούσε την Ακροκόρινθο το 1715), καθώς μάταια προσπαθούσε να αφήσει το ηδονιστικό παρελθόν του πίσω του.
Λιγότερο από ένα χρόνο αργότερα ο ποιητής, του οποίου η κόρη Εϊντα γεννήθηκε στην έπαυλη, σκανδάλιζε την κοινή γνώμη εν μέσω επίμονων φημών περί σχέσης με την ετεροθαλή αδερφή του, Ογκόστα Λι. Η ταλαιπωρημένη σύζυγός του, Αναμπέλα Μίλμπανκ, τον άφησε κατεβαίνοντας τα σκαλιά του σπιτιού σε δημόσια θέα και επιβαίνοντας σε μια άμαξα με το μωρό στην αγκαλιά της. Ο λόρδος εγκατέλειψε την έπαυλη μετά το περιστατικό και δεν επέστρεψε ποτέ.
Πριν ζήσει εκεί ο Μπάιρον, η έπαυλη, η οποία χρονολογείται από τα μέσα του 18ου αιώνα, ήταν η οικία του δούκα του Κουίνσμπερι, Ουίλιαμ Ντάγκλας, ο οποίος πλήρωνε ώστε η μακροχρόνια ερωμένη του, Κίτι Φρέντερικ, να μένει δύο σπίτια μακριά από την έπαυλη – και ο οποίος αναφέρεται ότι καθόταν στο μπαλκόνι του και έστελνε υπηρέτες να του φέρουν όμορφες κυρίες που του τραβούσαν το βλέμμα «όπως μια αράχνη τραβά μύγες στον ιστό της».
Αλλοι ιδιοκτήτες αυτής της προς πώληση οικίας και οι επισκέπτες τους, με την πάροδο των ετών συνθέτουν σε βάθος χρόνου ένα who-is-who της διεθνούς αριστοκρατίας. Αφού ανακαινίστηκε σε νεοκλασικό στιλ το 1891, το ακίνητο αγοράστηκε από τον βαρόνο και τη βαρόνη Ντερλαντζέρ, ζευγάρι γάλλων εμπορικών τραπεζιτών.
Η εύπορη βαρόνη Κάθριν Ντερλαντζέρ, η οποία είχε δεσμούς με τον Οίκο των Μεδίκων στην αναγεννησιακή Ιταλία, ίδρυσε εκεί μια αίθουσα που φιλοξένησε αναγνώσεις ποίησης – στις οποίες παρευρίσκονταν προσωπικότητες όπως ο ιρλανδός ποιητής Γέιτς, η Δούκισσα της Υόρκης (αργότερα βασιλομήτωρ Ελισάβετ), και ο κοσμικός φωτογράφος Σέσιλ Μπίτον, ο οποίος τράβηξε ένα πορτρέτο της Κάθριν στο δωμάτιο το 1930.
Τα τελευταία χρόνια, όμως, η έπαυλη ερήμωσε. Στη δεκαετία του 1970, με τα 4.500 τετραγωνικά μέτρα του χώρου της να θεωρούνται υπερβολικά για ένα σπίτι, επαναχρησιμοποιήθηκε ως χώρος γραφείων, με τα μεγάλα κύρια δωμάτιά της να χωρίζονται σε βαρετά κουτιά με εμπορικά εξαρτήματα, και τα κατεστραμμένα ψηλά παράθυρα και τα τζάκια της να παραμένουν καλυμμένα.
Η πιο πρόσφατη απόπειρα ανακαίνισης της έπαυλης έγινε από τους δισεκατομμυριούχους αδελφούς Ρούμπεν, των οποίων η περιουσία ανέρχεται στα 28,5 δισ. ευρώ, σύμφωνα με την λίστα των πιο πλούσιων Βρετανών του 2023 της εφημερίδας Sunday Times (στην οποία κατέλαβαν την τέταρτη θέση). Οι Ντέιβιντ και Σάιμον Ρούμπεν αγόρασαν το παλιό κτίριο το 2011 ταυτόχρονα με άλλα πέντε μεγάλα κτίρια στο Πικαντίλι, συνολικής έκτασης 1,3 στρεμμάτων, έναντι 152 εκατομμυρίων ευρώ.
Ωστόσο, παρότι μέρος αυτής της περιοχής μετατρέπεται τώρα σε ξενοδοχείο πέντε αστέρων με αίθουσα χορού 720 τετραγωνικών μέτρων, και οι γύρω δρόμοι και οι εμπορικοί τους χώροι μετατρέπονται σε εμπορικό πεζόδρομο, το νούμερο 139 της οδού Πικαντίλι παραμένει αχρησιμοποίητο και παραμελημένο.
Το 2015 τα αδέλφια Ρούμπεν έλαβαν πολεοδομική άδεια από το συμβούλιο του Οουέστμινστερ για να μετατρέψουν το ακίνητο σε μονοκατοικία, με εγκεκριμένα σχέδια για μια έπαυλη οκτώ υπνοδωματίων με πισίνα, σάουνα, γυμναστήριο, ταράτσα και δωμάτια προσωπικού. Η εκτιμώμενη αξία του αρχοντικού ήταν 52,6 εκατομμύρια ευρώ.
Παρά τη δηλωμένη δέσμευση στον ιστότοπό τους για την πραγματοποίηση του σχεδίου, τίποτα δεν έχει συμβεί ακόμα, ίσως επειδή οι Ρούμπεν επικεντρώνονται στην κατασκευή του ξενοδοχείου, ή στην πιο πρόσφατη αγορά τους –μαζί με μια κοινοπραξία– της ποδοσφαιρικής ομάδας της Πρέμιερ Λιγκ, της Νιούκασλ.
Τώρα τα αδέρφια θέτουν προς πώληση την έπαυλη στο πολυτελές κτηματομεσιτικό γραφείο Γουέδερελ του Μέιφεαρ, έναντι 35 εκατομμυρίων ευρώ. Αλλά όπως τόσα άλλα δύσχρηστα και παραμελημένα αρχοντικά, το νούμερο 139 της οδού Πικαντίλι φαίνεται απλά πολύ μεγάλο για να γίνει ιδιωτική κατοικία.
Η ανακαίνιση και αποκατάσταση του κτιρίου απαιτούν αστρονομικά κόστη. Αλλά το μεσιτικό γραφείο πιστεύει ότι η έπαυλη μπορεί να πωληθεί ως κατοικία. Η αισιοδοξία του πηγάζει από την εισροή στην αγορά real estate «νεόπλουτων» της Μέσης Ανατολής, ή γκουρού της τεχνολογίας από τις Ηνωμένες Πολιτείες που έχουν φτιάξει περιουσία με αστραπιαία ταχύτητα.
Στο Γουέδερελ συγκρίνουν τη νέα γενιά των υπερπλούσιων με τους αμερικανούς βιομηχάνους που αγόραζαν σπίτια ως τρόπαια στο Μέιφεαρ πριν από έναν αιώνα. Οι έρευνες δείχνουν ακριβώς τον βαθμό στον οποίο αυτή η ομάδα νέων αγοραστών της Μέσης Ανατολής μεταμορφώνει την αγορά οικημάτων υπερπολυτελείας στο ακριβότερο «φιλέτο» του Λονδίνου.
Η εταιρία πώλησης real estate πολυτελείας, Beauchamp Estates, που δραστηριοποιείται και στη Μύκονο, ισχυρίζεται ότι τα διπλάσια σπίτια «super-prime» (άνω των 12 εκατομμυρίων ευρώ) του Μέιφεαρ έχουν πωληθεί μέσα στο 2023 σε σύγκριση με πέρυσι, με τις πωλήσεις να αγγίζουν τη συνολική αξία των 365 εκατομμυρίων ευρώ – ποσό σχεδόν τριπλάσιο από το αντίστοιχο των 144 εκατομμυρίων ευρώ του 2022.
Η χρονιά που ο λόρδος Βύρων έζησε σε αυτό το τεράστιο σπίτι ήταν γεμάτη αναταραχές και ενδοοικογενειακές διαμάχες. Ο χρόνος θα δείξει αν θα συνεχίσει να σαπίζει ή αν, σε μια σύγχρονη λονδρέζικη ανατροπή, θα ξαναγεννηθεί ως καταφύγιο για τους νέους υπερπλούσιους.