Επικαιρότητα

Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας σε Τουρισμό και Εστίαση: Πώς, σε ποιους και γιατί

Το μέτρο πρόκειται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία την 1η Μαρτίου του 2025, προκειμένου να δοθεί ικανός χρόνος στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους συγκεκριμένους κλάδους, να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, καθώς και να επιλυθούν οποιαδήποτε πρακτικά ζητήματα. Οδηγός του υπ. Εργασίας μέσα από εννέα ερωτήσεις – απαντήσεις
Protagon Team

Σε ισχύ τέθηκε από την Τετάρτη η πιλοτική εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας στους κλάδους του Τουρισμού και της Εστίασης. Το μέτρο εφαρμόζεται ήδη σε περίπου 750.000 εργαζόμενους που απασχολούνται σε τράπεζες, μεγάλα σούπερ μάρκετ, ασφαλιστικές εταιρείες, εταιρείες security, ΔΕΚΟ, με τον συνολικό αριθμό των επιχειρήσεων να υπολογίζεται σε 73.000.

Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας, οι εργαζόμενοι που εμπίπτουν στο μέτρο της ψηφιακής κάρτας εργασίας, μετά την επέκτασή του στον επισιτισμό και τον τουρισμό, εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε περίπου 1.500.000.

Το μέτρο πρόκειται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία την 1η Μαρτίου του 2025, προκειμένου να δοθεί ικανός χρόνος στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους συγκεκριμένους κλάδους, να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, καθώς και να επιλυθούν οποιαδήποτε πρακτικά ζητήματα.

Εννέα ερωτήσεις – απαντήσεις

Στο πλαίσιο προσπάθειας ενημέρωσης για την εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, το υπουργείο Εργασίας δίνει στη δημοσιότητα εννέα ερωταπαντήσεις, εξηγώντας, μεταξύ άλλων, τη διαδικασία απόκτησης της ψηφιακής κάρτας, τα οφέλη από τη χρήση της, καθώς και την αποτελεσματικότητα του μέτρου.

Τι είναι η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας;

Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας είναι μέτρο που προάγει τις διαφανείς εργασιακές σχέσεις. Θεσμοθετήθηκε με στόχο την καταγραφή του πραγματικού χρόνου απασχόλησης των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα και την αμοιβή τους για αυτόν. Στους κλάδους όπου ήδη εφαρμόζεται, οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να έχουν εγκαταστήσει τον απαιτούμενο τεχνολογικό εξοπλισμό (π.χ. ταμπλέτα με εφαρμογή ωρομέτρησης) και οι εργαζόμενοι να «χτυπάνε» την ψηφιακή κάρτα τους κατά την προσέλευση και κατά την αποχώρησή τους από τον χώρο εργασίας τους, καταγράφοντας επακριβώς τον χρόνο φυσικής τους παρουσίας εκεί.

Ποια είναι η διαδικασία για να αποκτήσω την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας;

α) Είμαι εργαζόμενος:

Εφόσον η επιχείρηση στην οποία εργάζεστε έχει ενταχθεί στο μέτρο, κατεβάζετε δωρεάν την εφαρμογή myΕrgani app στο κινητό σας από το Google Play ή το App Store. Την πρώτη φορά που συνδέεστε, χρησιμοποιείτε τους κωδικούς σας ΤaxisΝet. Στην οθόνη της εφαρμογής «Κάρτα», βρίσκετε την ατομική ψηφιακή κάρτα εργασίας σας, σε μορφή QR code. Αυτή είναι η ψηφιακή κάρτα που «χτυπάτε» δηλώνοντας την πραγματική έναρξη και λήξη της εργασίας σας, πληροφορίες που διαβιβάζονται και καταγράφονται στο πληροφοριακό σύστημα ΕΡΓΑΝΗ.

Μέσα από τη δωρεάν εφαρμογή του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, έχετε άμεση πρόσβαση και σε άλλα στοιχεία για την απασχόλησή σας που δηλώνουν οι εργοδότες σας στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, όπως για παράδειγμα το δηλωμένο σας ωράριο, τις υπερωρίες, τις άδειές σας και τα δεδομένα για τον πραγματικό χρόνο εργασίας σας που αποστέλλονται στο ΕΡΓΑΝΗ μέσω της χρήσης της ψηφιακής σας κάρτας.

β) Είμαι εργοδότης:

Εφόσον η επιχείρησή σας έχει ενταχθεί, βάσει ΚΑΔ, στην ψηφιακή κάρτα εργασίας, είναι σημαντικό να μεριμνήστε για την εγκατάσταση κατάλληλου συστήματος ωρομέτρησης. Η δωρεάν εφαρμογή Ergani CardScanner του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης για το Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ έχει σχεδιαστεί για τον σκοπό αυτό και για τη βέλτιστη εφαρμογή του μέτρου στις ενταγμένες επιχειρήσεις.

Μέσω του Ergani CardScanner γίνεται η ανάγνωση της ψηφιακής κάρτας εργασίας των εργαζομένων (σε μορφή QR Code) κατά την προσέλευση και αποχώρησή τους από τον χώρο εργασίας τους, και η πληροφορία υποβάλλεται αυτόματα στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ. Η εφαρμογή Ergani CardScanner υποστηρίζει φορητές συσκευές (smartphone και tablet) με λειτουργικό σύστημα Android OS ή iOS και πρόσβαση στις πλατφόρμες Google Play και App Store.

Ποια είναι τα οφέλη της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας;

Με την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας επιτυγχάνουμε:

Πλήρη καταγραφή των πραγματικών ωρών εργασίας.
Πλήρεις απολαβές για κάθε ώρα εργασίας.
Αντιμετώπιση παράνομων μεταβολών και υπερβάσεων του εργασιακού χρόνου.
Καταπολέμηση της αδήλωτης και της υποδηλωμένης εργασίας.
Καταπολέμηση της εισφοροδιαφυγής.
Διαφάνεια στους ελέγχους της Επιθεώρησης Εργασίας.

Πώς διασφαλίζεται η πιστή εφαρμογή του μέτρου από τις επιχειρήσεις;

Οι εντατικοί έλεγχοι της Επιθεώρησης Εργασίας αφορούν και την σήμανση της ψηφιακής κάρτας των εργαζομένων. Αν κατά τον έλεγχο διαπιστωθεί ότι ο εργαζόμενος έχει ξεκινήσει την απασχόλησή του στις κτιριακές εγκαταστάσεις του εργοδότη του, χωρίς να υφίσταται σήμανση της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, επιβάλλονται σημαντικά διοικητικά πρόστιμα και κυρώσεις από τους Επιθεωρητές Εργασίας που ανέρχονται σε 10.500 ευρώ για κάθε μη ορθά δηλωμένο εργαζόμενο.

Το ίδιο θα συμβεί, εάν διαπιστωθεί ότι ο εργαζόμενος έχει «νόθα» σήμανση της ψηφιακής του κάρτας, με την οποία δηλώνει δήθεν την αποχώρησή του από την επιχείρηση, ενώ στην πραγματικότητα εξακολουθεί να εργάζεται, πραγματοποιώντας αδήλωτη υπερωριακή απασχόληση.

Ποιους κλάδους εργαζομένων αφορά η εφαρμογή του μέτρου;

Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας εφαρμόζεται ήδη με επιτυχία σε τράπεζες, μεγάλα σούπερ μάρκετ, ασφαλιστικές εταιρείες, εταιρείες security, ΔΕΚΟ, βιομηχανία και λιανεμπόριο. Την Τετάρτη, 11 Σεπτεμβρίου 2024, η χρήση της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας επεκτείνεται στους κλάδους του τουρισμού και του επισιτισμού, πρώτα σε πιλοτική φάση και εν συνεχεία από την 1η Μαρτίου 2025 σε πλήρη εφαρμογή. Σταδιακά, η εφαρμογή του μέτρου επεκτείνεται στο σύνολο των επιχειρήσεων της χώρας.

Τι σημαίνει η επέκταση του μέτρου στον τουρισμό και την εστίαση;

Η νέα επέκταση της ψηφιακής κάρτας στον τουρισμό αφορά όλα τα ξενοδοχεία, τα καταλύματα, τα ενοικιαζόμενα δωμάτια και τα camping της χώρας, ενώ στην εστίαση, το σύνολο των επιχειρήσεων εστίασης. Συγκεκριμένα, οι ΚΑΔ που εντάσσονται στο μέτρο σε αυτή τη φάση αναφέρονται στην Υπουργική Απόφαση της 11ης Σεπτεμβρίου 2024 η οποία επισυνάπτεται εδώ.

Γιατί δεν εφαρμόζεται εξαρχής πλήρως το μέτρο σε αυτούς τους κλάδους, αλλά ξεκινάει πιλοτικά;

Η εφαρμογή του μέτρου στον τουρισμό και στην εστίαση ξεκινάει πιλοτικά προκειμένου να δοθεί ικανός χρόνος στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους συγκεκριμένους κλάδους να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Η πιλοτική περίοδος θα είναι εκτενής και ο διάλογος με τους εκπροσώπους εργαζομένων και εργοδοτών θα είναι διαρκής ώστε τα όποια ζητήματα πιθανώς ανακύψουν να επιλυθούν πριν από την έναρξη της πλήρους εφαρμογής του μέτρου τον Μάρτιο του 2025.

Στο διάστημα που θα μεσολαβήσει έως την πλήρη εφαρμογή του μέτρου, θα διενεργηθούν διαδικτυακά σεμινάρια (webinars) καθώς και ενημερωτικές δράσεις σε πολλά μέρη της Ελλάδας, σε συνεργασία με τους εκπροσώπους εργαζομένων και εργοδοτών. Σκοπός των παραπάνω δράσεων είναι η πλήρης ενημέρωση για την ορθή εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας.

Πόσοι εργαζόμενοι στη χώρα είναι ενταγμένοι στην Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας αυτή τη στιγμή;

Εως σήμερα στο μέτρο έχουν ενταχθεί περίπου 73.000 επιχειρήσεις με 750.000 εργαζομένους. Με τη νέα επέκταση της εφαρμογής του μέτρου στον τουρισμό και στην εστίαση, εντάσσονται πλέον στην Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας περίπου 1.500.000 εργαζόμενοι συνολικά στον ιδιωτικό τομέα.

Εχει φέρει αποτελέσματα το μέτρο;

Βάσει στοιχείων του πληροφοριακού συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, διαπιστώνεται ότι από την έναρξη εφαρμογής του μέτρου της ψηφιακής κάρτας εργασίας το 2022, η αύξηση των δηλωθεισών υπερωριών σε σχέση με τα προηγούμενα έτη είναι σημαντική για τους κλάδους που έχουν ενταχθεί. Χάρη στην Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας και την καταπολέμηση της αδήλωτης υπερωριακής εργασίας, οι υπερωρίες πλέον καταγράφονται και πληρώνονται κανονικά. Ενδεικτικά, στις δηλωθείσες υπερωρίες των σούπερ μάρκετ, από την έναρξη της εφαρμογής του μέτρου έως το τέλος του 2023, παρατηρήθηκε σωρευτική αύξηση ύψους +61,2%.