Το Airbus A380 είναι το μεγαλύτερο επιβατικό αεροσκάφος στον κόσμο. Ομως φαίνεται ότι απέτυχε. | REUTERS/stringer/File Photo
Επικαιρότητα

Πρόωρο τέλος εποχής για το Airbus A380, τον «λευκό ελέφαντα» των ουρανών

Η ευρωπαϊκή αεροπορική βιομηχανία ανήγγειλε ότι τερματίζει την παραγωγή του γίγαντα των αιθέρων καθώς οι εταιρείες έχουν μειώσει δραματικά τις παραγγελίες. O γίγαντας που μεταφέρει ως και 868 επιβάτες αποδείχτηκε πολύ μεγάλος για να πετύχει
Protagon Team

Πέφτει ξαφνικά η αυλαία για το φημισμένο Airbus A380, το μεγαλύτερο επιβατικό αεροσκάφος στον κόσμο. Παρά τις τεράστιες προσδοκίες τόσο της εταιρείας όσο και των επιβατών ότι αυτό θα ήταν το αεροπλάνο που θα άλλαζε δια παντός τα ταξίδια στον αέρα, η Airbus αποφάσισε να σταματήσει την παραγωγή του, μόλις 14 χρόνια μετά την παρθενική του πτήση.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, Τομ Εντερς, ο λόγος που οδήγησε σε αυτή την απόφαση ήταν η δραματική μείωση στον αριθμό παραγγελιών, καθώς οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς στρέφονται πλέον σε ελαφρύτερα αεροσκάφη για μεγαλύτερη εξοικονόμηση καυσίμων.

Οπως παρατηρεί ο Ντάνιελ Τόμας στο BBC News, το συγκεκριμένο project της Airbus «καθυστερημένο και έχοντας ξεπεράσει τους προϋπολογισμούς, ποτέ δεν κατάφερε να διαψεύσει τις προβλέψεις ότι επρόκειτο για έναν “λευκό ελέφαντα” των αιθέρων». Με τον όρο λευκός ελέφαντας, οι Αγγλοσάξονες περιγράφουν κάτι που είναι πανάκριβο συγκριτικά με την χρησιμότητά του.

Αν και το Α380 είναι ένα επίτευγμα της αεροναυπηγικής –με χωρητικότητα ως και 866 επιβαινόντων!– παραμένει εξαιρετικά ακριβό καθώς η μονάδα κοστίζει 445,6 εκατ. δολάρια. Και πολλές αεροπορικές εταιρείες προτίμησαν να περιμένουν περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τη νέα γενιά Boeing 777, αεροσκάφη μικρότερης χωρητικότητας που θα έχουν τη δυνατότητα να καλύπτουν τις ίδιες αποστάσεις με το A380, έχοντας μεγαλύτερο ωφέλιμο φορτίο και δύο κινητήρες λιγότερους.

Το συνολικό ποσό που έχει δαπανηθεί στην κατασκευή του Α380 ξεπερνά τα 25 δισ. δολάρια με τα μέχρι τώρα στοιχεία να καθιστούν την επένδυση αυτή πλήρως αποτυχημένη. To Bloomberg παρατηρεί ότι η αμερικανική Boeing, αντί να ριχτεί στον ανταγωνισμό με την Airbus στην αγορά των super jumbo, προτίμησε να ανανεώσει το κλασσικό 747. «Και φαίνεται πως η 50χρονη “βασίλισσα των ουρανών” θα ζήσει περισσότερο από τον έφηβο Α380» σχολίασε χαρακτηριστικά ο Κρίστοφερ Τζάσπερ του Bloomberg.

Αφορμή για την απόφαση της Airbus ήταν η ενέργεια της Emirates, που αποτελεί τον μεγαλύτερο πελάτη της Airbus στο συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους, να ακυρώσει μια μεγάλη παραγγελία του A380 και αντ’ αυτού να κατευθύνει τα σχετικά κεφάλαια στην αγορά 70 καινούργιων -και μικρότερων- αεροσκαφών τύπου A330 και A350 της ίδιας εταιρείας. Παρά ταύτα, το Α380 θα συνεχίσει σύμφωνα με εκπροσώπους της Emirates να αποτελεί σημαντικό πυλώνα του στόλου της έως και το 2030.

Η νέα αυτή πραγματικότητα ενδέχεται να θέσει σε κίνδυνο 3.500 θέσεις εργασίας τα επόμενα τρία χρόνια καθώς η εταιρεία θα σταματήσει σταδιακά την παραγωγή ως ότου την αναστείλει οριστικά μέσα στο 2021. Σύμφωνα με πηγές του CNN, η Airbus έχει παραδώσει μέχρι σήμερα 234 αεροσκάφη τύπου Α380, αριθμός που παρεκκλίνει σημαντικά από το στόχο της εταιρείας που ήταν τα 1.200!

Μετά την ανακοίνωση αυτή, η Airbus, έσπευσε να καθησυχάσει τους εργαζόμενους, αποφασίζοντας σε πρώτη φάση να απασχολήσει σημαντικό αριθμό τους στη μεγάλη παραγγελία της Emirates καθώς και να επεκτείνει το πρόγραμμα κατασκευής αεροσκαφών τύπου Α320 με στόχο να αποφευχθούν οι επαπειλούμενες απολύσεις.