Η πρώτη αντίδραση του Πεκίνου στην αύξηση των δασμών για τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εισάγονται στην Ευρωπαϊκή Ενωση ήταν χαλαρή. Εξαπολύθηκαν μόνο γενικές κατάρες εναντίον του «προστατευτισμού που πνίγει τον ανταγωνισμό», συν μια αόριστη «υπόσχεση» περί προσφυγής στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου υπέρ των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών που ζημιώνονται. Δηλαδή, τίποτε άξιο λόγου.
Υπενθυμίζεται ότι η Κομισιόν προσέθεσε ένα χαράτσι 38% πάνω στον υπάρχοντα δασμό 10%, το οποίο κατά βάσιν θα πλήξει την εταιρεία SAIC. Κατά το σκεπτικό της, η Κομισιόν τιμώρησε τις «κρατικές ενισχύσεις που νοθεύουν τον ανταγωνισμό».
Η Corriere della Sera σχολίασε ότι σε σύγκριση με το χαράτσι που επέβαλε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν στους Κινέζους, ανεβάζοντας τους δασμούς στο 100%, η Ευρωπαϊκή Ενωση συγκρατήθηκε. Γι’ αυτό συγκρατήθηκαν και οι Κινέζοι. Δεδομένου ότι οι ευρωπαϊκοί δασμοί έχουν προσωρινό χαρακτήρα και θα οριστικοποιηθούν τον προσεχή Νοέμβριο, η κινεζική ηγεσία θεωρεί ότι υπάρχει μεγάλο περιθώριο χρόνου για ελιγμούς, διαπραγματεύσεις και παζάρια.
Για την αμερικανική φορομπηξία οι Κινέζοι δεν νοιάστηκαν, καθώς στις ΗΠΑ οι συγκεκριμένες εξαγωγές τους αντιστοιχούν στο 2% της αγοράς. Με την ευκαιρία, ορισμένοι οικονομολόγοι και πολιτικοί αναλυτές του Πεκίνου εξήραν την «ηθική ανωτερότητα» του προέδρου Σι.
Τι σημαίνει αυτό; Οτι οι σύντροφοι επαίρονται υποστηρίζοντας την παγκοσμιοποίηση, μάλιστα κάνουν και μαθήματα στους Δυτικούς οι οποίοι «τους έμπασαν» στο κόλπο το 2001, λέγοντας ότι η Δύση πρέπει να ευχαριστεί τον θεό (του χρήματος) που η κινεζική βιομηχανία καινοτομεί και αναπτύσσει προϊόντα υψηλής τεχνολογίας σε χαμηλές τιμές: «Σας βοηθάμε να επιτύχετε τους ‘‘πράσινους’’ στόχους σας, να μειώσετε τον πληθωρισμό σας και να κάνετε κάποιο καλό στους λαούς σας»…
Φυσικά, οι Κινέζοι αντιπαρέρχονται τις κατηγορίες της Δύσης περί νόθευσης του ανταγωνισμού και δεν αναφέρονται καθόλου στα 125 δισ. δολάρια που μεταξύ 2009 και 2021 απορρόφησε η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία από τον κρατικό κορβανά (τα στοιχεία αυτά έδωσαν οι Αμερικανοί).
Τι θα συμβεί τις επόμενες εβδομάδες σε επίπεδο αντιμέτρων; Πιθανώς να πληγούν οι εξαγωγές της Ευρώπης (ΕΕ) στην Κίνα σε αρκετά επίπεδα: από τα αγροτικά, τα κτηνοτροφικά και τα βιομηχανοποιημένα γαλακτοκομικά προϊόντα μέχρι την αεροναυπηγική βιομηχανία και τα υπερπολυτελή αυτοκίνητα.
Δηλαδή ίσως ληφθούν μέτρα εναντίον των ευρωπαϊκών προϊόντων αυτών των κατηγοριών, ιδίως στα μεγάλων κινητήρων αυτοκίνητα και στα είδη πολυτελείας (μόδα, αρώματα, κ.λπ.). Αυτοί είναι κλάδοι που επιτυγχάνουν σημαντικούς τζίρους στα νεοπλουτίστικα αστικά στρώματα της Κίνας.