Φορέματα, κοσμήματα, είδη για μακιγιάζ, φάρμακα και πολλά άλλα προσωπικά αντικείμενα, ακόμη και ένα προσθετικό πόδι ντυμένο με μια κόκκινη δερμάτινη μπότα, που ανήκουν στην Φρίντα Κάλο, τα οποία ήταν κλεισμένα στο σπίτι της για περισσότερα από 50 χρόνια, θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά εκτός Μεξικού, στο μουσείο V & A του Λονδίνου.
Το μουσείο ανακοίνωσε λεπτομέρειες για μια μεγάλη έκθεση που ανατρέχει στη ζωή μιας από τις πιο αναγνωρισμένες ζωγράφους και γυναίκες του 20ού αιώνα. Η Κλερ Γουίλκοξ, επιμελήτρια μόδας στο V & A, δήλωσε στον Guardian ότι η Κάλο ήταν ένα σημαντικό «σύμβολο αντικουλτούρας και φεμινισμού» και χαρακτήρισε «τεράστιο προνόμιο» τη δυνατότητα του μουσείου να εκθέσει αντικείμενα από το Μεξικό.
Περισσότερα από 200 αντικείμενα, που σύμφωνα με τη Γουίλκοξ είναι η «πραγματική απόδειξη του τρόπου με τον οποίο η Κάλο δημιούργησε την ταυτότητά της», θα ταξιδέψουν στο Λονδίνο από το «Μπλε Σπίτι» της Φρίντα Κάλο και του συζύγου της Ντιέγκο Ριβέρα, στο Κογιοακάν, στα περίχωρα της Πόλης του Μεξικού, το οποίο πλέον λειτουργεί ως μουσείο.
Μετά το θάνατό της Κάλο το 1954, σε ηλικία 47 ετών, ο κομμουνιστής ζωγράφος που έγινε γνωστός για τις μεγάλες τοιχογραφίες του, κλείδωσε τα υπάρχοντά της σε ένα δωμάτιο με την εντολή να το ανοίξουν μετά τον θάνατό του. Τρία χρόνια αργότερα πέθανε και εκείνος αλλά ο συναρπαστικός θησαυρός της είδε το φως της δημοσιότητας μόλις το 2004.
Η ζωή της ζωγράφου ήταν πολύ δύσκολη, αφού στην ηλικία των έξι ετών αρρώστησε από πολυομελίτιδα, με αποτέλεσμα το ένα της πόδι να είναι πιο κοντό από το άλλο και ημιπαράλυτο. Μερικά χρόνια αργότερα (το 1925, στα 18 της) τραυματίστηκε σοβαρά όταν το λεωφορείο στο οποίο επέβαινε συγκρούστηκε με τραμ. Χρειάστηκε να κάνει πολλές εγχειρίσεις και έκτοτε η ζωή της σημαδεύτηκε από πόνο και θλίψη.
Η νέα έκθεση διερευνά τώρα τον τρόπο με τον οποίο η ζωγράφος κατάφερε να αντλεί δύναμη μέσα από την τέχνη, τα φορέματά της και το πολύ ιδιότυπο στυλ που ανέπτυξε. Ενώ οι γυναίκες της εποχής της έβγαζαν τα φρύδια τους και ντύνονταν με την τελευταία λέξη της μόδας, η Φρίντα Κάλο ξεχώριζε ανάμεσά τους καθώς σχεδίαζε πολύ προσεκτικά την εμφάνισή της.
Η έκθεση του Λονδίνου περιλαμβάνει 22 από τα παραδοσιακά φορέματα με τα έντονα χρώματα της Τιχουάνα, που συνήθιζε να φοράει, γνωστά στο κοινό από τις εκατοντάδες φωτογραφίες και τις πολυάριθμες αυτοπροσωπογραφίες της. Θα εκτεθεί επίσης ένα από τα μαύρα μολύβια που χρησιμοποιούσε για να τονίζει τα φρύδια της αλλά και το αγαπημένο ροζ κραγιόν της, «Everything’s Rosy» της Revlon.
Φυσικά, δεν ήταν όλα ρόδινα στη ζωή της Κάλο, η ίδια όμως προσπάθησε όσο μπορούσε να τα χρωματίσει. Στην έκθεση του Λονδίνου θα παρουσιαστούν επίσης οι κορσέδες, που ήταν υποχρεωμένη να φοράει για να στηρίζει την σπονδυλική της στήλη και συχνά είχε αποτυπώσει στους καμβάδες της. Σε έναν από τους πίνακές της, έχει βάλει στον κορσέ της ένα σφυρί και ένα δρεπάνι, που παραπέμπουν στις κομμουνιστικές ιδέες της, αλλά και ένα έμβρυο, προφανώς επειδή δεν μπορούσε να κάνει παιδιά.
Ένα από τα πιο συναρπαστικά εκθέματα είναι το ψεύτικο πόδι – μπότα που φορούσε η μεξικάνα ζωγράφος. Το 1953, το πόδι της ακρωτηριάστηκε και έκτοτε φορούσε προσθετικό, το οποίο θα ταξιδέψει επίσης από το Μεξικό στο Λονδίνο. Το είχε μετατρέψει και αυτό σε ένα, όσο το δυνατόν χαρούμενο αντικείμενο: το έκανε μπότα από δέρμα, που την έβαψε με έντονο κόκκινο χρώμα, την κέντησε με κινέζικα μοτίβα, της κρέμασε και κουδουνάκια.
Η λονδρέζικη έκθεση θα είναι πιο εκτεταμένη από εκείνη που παρουσιάστηκε το 2012 στο Μουσείο Frida Kahlo του Κογιοακάν, καθώς θα περιλαμβάνει επίσης τους πίνακές της, αλλά και φωτογραφίες της Κάλο, του Ριβέρα και του μεγάλου κύκλου των φίλων τους.
Ανάμεσά τους είναι ο ιδρυτής του σουρεαλισμού Αντρέ Μπρετόν και ο Λέον Τρότσκι, ο οποίος έζησε εξόριστος στο «Μπλε Σπίτι» για δύο χρόνια, από το 1937 μέχρι το 1939. Ο Τρότσκι δολοφονήθηκε ένα χρόνο αργότερα (πιθανόν κατά παραγγελία του Στάλιν) από τον Ραμόν Μερκαντέρ, που τον χτύπησε με μια αξίνα στο κεφάλι.
Info
«Frida Kahlo: Making Herself Up»
V & A, Cromwell Road, London SW7 2RL
Διάρκεια: 16 Ιουνίου έως 4 Νοεμβρίου 2018