Βάρκα με πρόσφυγες φτάνει στις ακτές της Λέσβου (φωτογραφία αρχείου) | SOOC/Νίκος Παλαιολόγος
Επικαιρότητα

Πού θα τοποθετήσουν το πλωτό φράγμα για τους μετανάστες

Εχει χρησιμοποιηθεί και από το Ισραήλ στη Γάζα, αλλά και στον κόλπο της Ακαμπα, στα σύνορα με την Ιορδανία, όμως, εκεί η χρήση ήταν πολύ περιορισμένη, καθώς τα θαλάσσια σύνορα του Ισραήλ σε αυτές τις περιοχές είναι πολύ μικρά
Protagon Team

Στο δυτικό Αιγαίο θα δοκιμαστεί πρώτα το πλωτό φράγμα, που θέλει να προμηθευτεί το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, για να αναχαιτίσει τις μεταναστευτικές ροές.

Εφόσον η λειτουργία του κριθεί αποτελεσματική, θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για μεγαλύτερο φράγμα, το οποίο και θα τοποθετηθεί στο ανατολικό Αιγαίο, σύμφωνα με την «Καθημερινή».

Ο διαγωνισμός, ο οποίος αναρτήθηκε στη Διαύγεια και ολοκληρώθηκε την Πέμπτη, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, αφορά πλωτό φράγμα 2.700 μέτρων, συνολικού προϋπολογισμού 500.000 ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, η Ανωτάτη Στρατιωτική Διοίκηση Υποστήριξης Στρατού θα διαβιβάσει τον φάκελο στη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων και στη συνέχεια θα «περάσει» στην αρμοδιότητα του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου.

Από την κρίση του 2015, τους διαγωνισμούς για το Μεταναστευτικό-Προσφυγικό διενεργεί το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, ωστόσο τη χρήση αυτού του νέου μέσου, αμφιβόλου αποτελεσματικότητας, είναι πιθανόν να πρέπει να κάνει το Λιμενικό.

Ο υπουργός Αμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος τόνισε ότι είναι αρμοδιότητα του εθνικού συντονιστή για το προσφυγικό Αλκιβιάδη Στεφανή, ο οποίος έχει την αρμοδιότητα για την ασφάλεια των συνόρων. «Στον Εβρο, τα φυσικά εμπόδια είχαν κάποια σχετικά αποτελέσματα στην ανάσχεση των ροών. Θεωρούμε ότι μπορεί να υπάρχει και ένα παρόμοιο αποτέλεσμα και με τα πλωτά αυτά μέσα. Προσπαθούμε να βρούμε λύσεις για να μειωθούν οι ροές», τόνισε ο υπουργός.

Τα πλωτά αυτά φράγματα αγκιστρώνονται και έχουν και αισθητήρες (λάμπες) που τα κάνουν ορατά ακόμα και από απόσταση 10 χιλιομέτρων.

Το σύστημα (δίχτυ/φράγμα) πρέπει να έχει συνολικό ύψος τουλάχιστον 1,10 μέτρα, με ύψος εξάλων (πάνω από την επιφάνεια του νερού) τουλάχιστον 50 εκατοστά και βύθισμα τουλάχιστον 60 εκατοστά, καθώς και να μην υπερβαίνει τα επτά κιλά σε βάρος ανά τρέχον μέτρο.

Σχετική εμπειρία υπάρχει μεν από τη χρήση τέτοιων φραγμάτων και από το Ισραήλ στη Γάζα, αλλά και στον κόλπο της Ακαμπα, στα σύνορα με την Ιορδανία, όμως, εκεί η χρήση ήταν πολύ περιορισμένη, καθώς τα θαλάσσια σύνορα του Ισραήλ σε αυτές τις περιοχές είναι πολύ μικρά.

Την ίδια στιγμή, γίνονται προσπάθειες για την επίσπευση της εξέτασης των αιτημάτων ασύλου αλλά και τον περιορισμό των ροών, ενώ η κατάσταση στα ΚΥΤ (Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης ) στα νησιά επιδεινώνεται, καθώς συνεχίζονται οι ροές από την Τουρκία.

Η συμφωνία ανάμεσα στην Ελλάδα και την EASO (Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ασύλου) για τη δημιουργία έδρας της υπηρεσίας στη χώρα μας θα αλλάξει το επίπεδο της εμπλοκής της υπηρεσίας στη διαδικασία εξέτασης των αιτημάτων.  Στην Ελλάδα βρίσκονται 500 υπάλληλοι της υπηρεσίας, αλλά τους επόμενους μήνες, θα φτάσουν τους 1.000, σύμφωνα με την εκτελεστική διευθύντρια του EASO, Νίνα Γκρεγκόρι. Η παρουσία της EASO στην ενδοχώρα θα τετραπλασιαστεί σε σχέση με το 2019, με 400 εργαζομένους απασχολούμενους σε μόνιμη βάση σε οκτώ νέες περιοχές. Αντίστοιχα, ο προϋπολογισμός της υπηρεσίας από τα 27 εκατ. ευρώ θα αυξηθεί στα 36 εκατ. ευρώ.

Και 15 νέα περιπολικά Λιμενικού Σώματος

H σύμβαση για την προμήθεια 15 ταχύπλοων περιπολικών σκαφών, με δικαίωμα προαίρεσης για τρία επιπλέον, συνολικού προϋπολογισμού, 33.780.000 ευρώ, υπεγράφη από τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη και τους εκπροσώπους των ανάδοχων εταιρειών «F B Design S.R.L» και «Electronica Marittima S.R.L».

Η παράδοση του συνόλου των σκαφών θα ξεκινήσει τον Οκτώβριο του 2020 και θα ολοκληρωθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2023.

Το έργο συγχρηματοδοτείται από δυο διαφορετικά χρηματοδοτικά προγράμματα, το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας και Θάλασσας 2014-2020 και από την Ειδική Δράση «Εξοπλισμός Οργανισμού FRONTEX» του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας της Ευρωπαϊκής Ενωσης και στόχος του είναι να αυξήσει την επιχειρησιακή δυνατότητα του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής.

Η ολοκλήρωση του έργου επιτεύχθηκε έπειτα από συντονισμένες ενέργειες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, μέσω του αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής και της Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ καθώς και του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης από την Γενική Γραμματεία Αγροτικής Πολιτικής και Διαχείρισής Κοινοτικών Πόρων.

Τα εν λόγω σκάφη είναι ειδικά σχεδιασμένα για αποστολές επιτήρησης των εξωτερικών θαλασσίων συνόρων, της διάσωσης της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα καθώς και στην διενέργεια του ελέγχου αναφορικά με την εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής. Εχουν ολικό μήκος 16,10 μέτρα & πλάτος 3,74 μέτρα ενώ είναι κατασκευασμένα από ειδικά ενισχυμένο συνθετικό υλικό, High-TechCompositeMaterial.

Φέρουν δύο κύριες μηχανές συνολικής ισχύος 1618 KW ενώ η τελική ταχύτητα που θα αναπτύσσουν θα είναι άνω των 50 κόμβων και η οικονομική ταχύτητα άνω των 40 κόμβων με αυτονομία και ακτίνα δράσης 450 μιλίων.

Επίσης, φέρουν προστατευτική αντιβαλλιστική προστασία, ενώ θα είναι εξοπλισμένα με σύγχρονο ηλεκτρονικό και ναυτιλιακό εξοπλισμό, καθώς και με σύγχρονα μέσα παρακολούθησης (θερμικές κάμερες).

Λόγω των ειδικών τεχνικών χαρακτηριστικών που φέρουν τα σκάφη, τα καθιστά ιδανικά για την κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών του Λιμενικού Σώματος.