Ενας ερευνητής φαίνεται ότι ανακάλυψε το ακριβές σημείο όπου ο Βαν Γκογκ ζωγράφισε τις «Ρίζες του Δέντρου» πριν αυτοκτονήσει με όπλο στις 29 Ιουλίου 1890, σε ηλικία 37 ετών, στο Οβέρ-σιρ-Ουάζ, ένα χωριό βόρεια του Παρισιού.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας The Times, το ανακάλυψε ο Βάουτερ Βαν ντερ Βέεν, επιστημονικός διευθυντής του Ινστιτούτου Van Gogh στη Γαλλία, την άνοιξη κατά τη διάρκεια του lockdown, ενώ ταξινομούσε τη συλλογή με τις καρτ-ποστάλ του από το Οβέρ-σιρ-Ουάζ στις αρχές του 20ου αιώνα, όταν το χωριό έμοιαζε πολύ όπως τότε που ο Ολλανδός ζωγράφος πέρασε εκεί τους τελευταίους επτά μήνες της ζωής του.
Μια από αυτές κέντρισε τη ματιά του. Δείχνει έναν άντρα να σπρώχνει ένα ποδήλατο σε ένα δρόμο με δέντρα, των οποίων οι εκτεθειμένες ρίζες μοιάζουν πολύ με αυτές που ζωγράφισε ο Βαν Γκογκ. Έστειλε την εικόνα στο Μουσείο Βαν Γκογκ του Άμστερνταμ, όπου αρχικά ο ερευνητής Τέιο Μέιντενντορπ την αντιμετώπισε με σκεπτικισμό. «Είναι δύσκολο να συνδέσεις μια φωτογραφία με έναν πίνακα, ειδικά με τη γωνία [της δουλειάς του Βαν Γκογκ] και να είσαι σίγουρος για το τοπίο όταν τα τοπία αλλάζουν τόσο γρήγορα. Ίσως δεν ήταν τυχαίο», είπε.
Ωστόσο, όσο περισσότερο ο Μέιντενντορπ μελετούσε την καρτ-ποστάλ, τόσο αυξανόταν ο σκεπτικισμός του. Συμβουλεύτηκε έναν ειδικό στην δενδρολογία, την επιστήμη για τη μελέτη των δέντρων, ο οποίος επιβεβαίωσε ότι η θεωρία του Βαν ντερ Βέεν ήταν εύλογη.
Έλαβε επίσης μια φωτογραφία του σημείου όπως είναι σήμερα, η οποία τραβήχτηκε από τον Βαν ντερ Βέεν μόλις χαλάρωσε το lockdown στη Γαλλία, οπότε του επιτράπηκε να ταξιδέψει στο Οβέρ-σιρ-Ουάζ από το Στρασβούργο, όπου ζει.
Λίγα πράγματα είχαν αλλάξει, εκτός από την βλάστηση που είναι ελαφρώς πιο πυκνή. Η φωτογραφία έπεισε τον Μέιντενντορπ ότι αυτή ήταν πράγματι η σκηνή που εμφανίστηκε στον πίνακα «Ρίζες του δέντρου»: «Όλα ήταν ακόμα εκεί. Υπήρχε αυτή η οριζόντια ρίζα, το δέντρο μπροστά της. Πείστηκα. Ήταν δύσκολο να το αρνηθείς», δήλωσε.
Μια τελετή για την ανακάλυψη πραγματοποιήθηκε χθες στο Οβέρ-σιρ-Ουάζ, όπου το πανδοχείο που χρησιμοποιούσε ο ζωγράφος έκτοτε έγινε μουσείο Βαν Γκογκ. Παρών ήταν ο Βίνσεντ-Βίλεμ Βαν Γκογκ, γιος του Τεό, εγγονός του αδελφού του καλλιτέχνη, μαζί με τοπικούς πολιτικούς και εκπροσώπους του Μουσείου Van Gogh του Άμστερνταμ.
Ο Βαν ντερ Βέεν λέει ότι το εύρημα τον βοήθησε να συνθέσει τις τελευταίες ώρες του μεγάλου ζωγράφου. Λέει ότι είναι σχεδόν σίγουρο ότι ο βασανισμένος καλλιτέχνης πέρασε το πρωί της 29ης Ιουλίου 1890 δουλεύοντας τις «Ρίζες του Δέντρου» πριν πάει στο πανδοχείο, 150 μέτρα μακριά, για μεσημεριανό γεύμα και επέστρεψε το απόγευμα για να συνεχίσει τη ζωγραφική, την οποία δεν τελείωσε ποτέ. «Οι τελευταίες πινελιές του κίτρινου χρώματος είναι χαρακτηριστικές του φωτός στο τέλος της ημέρας», είπε στην εφημερίδα Le Monde.