«Ήταν κρεμασμένο στις σκάλες. Περνούσαμε από μπροστά καθημερινά, τρέχοντας πάνω κάτω στα δωμάτιά μας». Κρεμασμένο στις σκάλες ήταν ένα από τα περίφημα «Νούφαρα» του Κλοντ Μονέ. Σήμερα, όμως, ο εν λόγω πίνακας του βιρτουόζου ιμπρεσιονιστή ζωγράφου εκτίθεται στους χώρους του οίκου Christie’s στο Λονδίνο. Και δίπλα του υπάρχουν και άλλοι πίνακες «κρεμασμένοι», αριστουργήματα της μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης, όπως το «Κορίτσι με καλάθι με λουλούδια» του Πάμπλο Πικάσο, η «Οδαλίσκη Με Μανόλιες» του Ανρί Ματίς, οι «Πασχαλιές και Τριαντάφυλλα» του Εντουάρ Μανέ.
Έως το περασμένο καλοκαίρι, αυτά τα μοναδικά έργα τέχνης κοσμούσαν κάποιες από τις επαύλεις της οικογένειας Ροκφέλερ. Σύντομα, όμως, πρόκειται να αλλάξουν χέρια, όπως και δεκάδες άλλοι πίνακες, τεχνουργήματα από την Ασία, έπιπλα εποχής από την Ευρώπη και την Αμερική, ασημικά, κεραμικά και κινεζικές πορσελάνες, συμπεριλαμβανομένων και δεκάδων σερβίτσιων, ένα από τα οποία ανήκε στον Μέγα Ναπολέοντα.
Η δημοπράτηση 1.500, συνολικά, κομματιών της περίφημης συλλογής της Πέγκι και του Ντέιβιντ Ροκφέλερ θα πραγματοποιηθεί τον Μάιο στη Νέα Υόρκη με κύριο στόχο να συνεχιστεί το τεράστιο, ομολογουμένως, φιλανθρωπικό έργο μίας από τις πιο ιστορικές οικογένειες των ΗΠΑ.
Τι σημαίνει, όμως, να μεγαλώνει κανείς ανάμεσα σε αριστουργήματα αυτού του είδους; «Σίγουρα συνηθίσαμε να παρατηρούμε και να απολαμβάνουμε την ομορφιά της τέχνης αλλά και των απλών καθημερινών πραγμάτων. Είμαι ευγνώμων για αυτό», απαντά σήμερα η Αριάνα Ροκφέλερ, εγγονή του Ντέιβιντ και της Πέγκι Ροκφέλερ. Μιλώντας στην ανταποκρίτρια της Corriere della Sera στο Λονδίνο κατά τα εγκαίνια της έκθεσης που είναι αφιερωμένη στην επικείμενη εαρινή δημοπρασία, η 35χρονη στιλίστρια υπενθύμισε πως αμφότεροι οι παππούδες της υπήρξαν παθιασμένοι συλλέκτες. Και αποκάλυψε ότι λίγο πριν αφήσουν την τελευταία τους πνοή, απαίτησαν τη δημοπράτηση των έργων που απέκτησαν κατά τη διάρκεια της ζωής τους αλλά και την αξιοποίηση των εσόδων για φιλανθρωπικούς σκοπούς.
«Όταν αποσύραμε τα έργα, το προσωπικό που εργαζόταν στα διάφορα σπίτια ξέσπασε σε κλάματα. Ήταν σαν να παίρναμε μαζί μας ένα μέλος της οικογένειας», αποκαλύπτουν από την πλευρά τους οι ειδικοί του φημισμένου βρετανικού οίκου δημοπρασιών. Η Αριάνα, αντιθέτως, μετά τον θάνατο, πέρυσι τον Μάρτιο, του υπεραιωνόβιου, ηλικίας 101 ετών, παππού της, αποδέχτηκε την τελευταία επιθυμία του δίχως τον παραμικρό ενδοιασμό. «Για μένα το στενόχωρο είναι πως δεν υπάρχει πια αυτός. Η τέχνη του χωρίς την παρουσία του έχει μια διαφορετική σημασία. Ο παππούς μου μας δίδαξε πως δεν είσαι ποτέ ιδιοκτήτης έργων σαν κι αυτά, μονάχα ένας προσωρινός θεματοφύλακας», είπε.
Η επικείμενη δημοπρασία είναι ξεχωριστή γιατί αρκετά από τα έργα της Συλλογής Ροκφέλερ βγαίνουν για πρώτη φορά σε κοινή θέα. Και το γεγονός αυτό αιτιολογεί και την απόφαση του οίκου να οργανώσει μια παγκόσμια περιοδεία με στόχο να δελεάσει ζάπλουτους υποψήφιους αγοραστές.
Αλλά για τους Ροκφέλερ, εξηγούν οι ειδικοί, «η τέχνη ήταν κάτι που το ζει κανείς και το απολαμβάνει καθημερινά. Εκτιμούσαν και χαιρόντουσαν αυτούς τους πίνακες στο σπίτι τους». Πρόκειται για θησαυρούς που επί δεκαετίες μοιράζονταν τον ίδιο χώρο. «Αποκτήθηκαν για να είναι όλοι μαζί, ωσάν μεταξύ τους να διεξάγεται ένας διάλογος», προσθέτουν. Αλλά κατά πάσα πιθανότητα, στο τέλος της δημοπρασίας του αιώνα, όπως χαρακτηρίζεται – γίνεται λόγος για έσοδα άνω των 500 εκατομμυρίων ευρώ, ποσό που ξεπερνά το ρεκόρ (393 εκ. ευρώ) της συλλογής των Υβ Σεν Λοράν και Πιερ Μπερζέ – τα έργα θα καταλήξουν να είναι διάσπαρτα σε κάθε γωνιά της γης, γιατί «το δίκαιο είναι να φέρουν χαρά και σε άλλους ανθρώπους», τόνισε η Αριάνα.