Το Ινστιτούτο Ψηφιακής Αρχαιολογίας (IDA), μια εταιρεία με έδρα την Οξφόρδη, χρησιμοποιεί μια ρομποτική συσκευή για να φτιάξει μαρμάρινα αντίγραφα των Γλυπτών του Παρθενώνα που υπάρχουν στο Βρετανικό Μουσείο, τα οποία σκανάρισε «παράνομα». Και, όπως γράφει ο Ντέιβιντ Σάντερσον στην βρετανική εφημερίδα The Times, το IDA σχεδιάζει να εκθέσει τα δύο πρώτα μαρμάρινα αντίγραφά του στο Λονδίνο στο τέλος αυτού του μήνα.
Εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου δήλωσε, ωστόσο, ότι το ινστιτούτο δεν ήταν εξουσιοδοτημένο να σκανάρει τα Γλυπτά. Νομικοί εμπειρογνώμονες είπαν ότι το μουσείο ενδέχεται να προβεί σε ασφαλιστικά μέτρα για να αποτρέψει τη «νέα έκθεση», υποστηρίζοντας ότι οι υπάλληλοι του ινστιτούτου παραβίασαν τους κανονισμούς για τους επισκέπτες.
Πρόκειται για την τελευταία εξέλιξη στην αντιπαράθεση για τα Γλυπτά των 2.500 ετών, τα οποία κάποτε κοσμούσαν την Ακρόπολη. Μεταφέρθηκαν στη Βρετανία και πουλήθηκαν στο κράτος από τον Λόρδο Ελγιν το 1816 όταν η Ελλάδα βρισκόταν υπό Οθωμανική κυριαρχία, υπενθυμίζει στους αναγνώστες της η βρετανική εφημερίδα .
Σχεδόν μόλις έφτασαν, γράφει ο Σάντερσον, άρχισαν εκκλήσεις για επιστροφή τους. Ωστόσο, τα αιτήματα της ελληνικής κυβέρνησης για επιστροφή τους απορρίπτονται συνεχώς. Το Βρετανικό Μουσείο ισχυρίζεται ότι μια πράξη του κοινοβουλίου το εμποδίζει να δώσει αντικείμενα, εκτός από πολύ ειδικές περιπτώσεις.
Ο ιδρυτής του IDA Ρότζερ Μίτσελ και η συνεργάτιδά του, Αλέξι Καρενόφσκα φωτογράφισαν τα περίφημα Γλυπτά που είχαν λαξευτεί σε πεντελικό μάρμαρο, τον περασμένο Μάρτιο με τα iPhone και τα iPad τους, γράφουν οι Times.
Στη συνέχεια ένα ρομπότ σε ιταλικό εργαστήριο άρχισε να σκαλίζει τα αντίγραφα σε τοπικό μάρμαρο της Καράρα. Αυτά τα αντίγραφα, ένα κεφάλι αλόγου σε φυσικό μέγεθος και μια Κενταυρομαχία σε μετώπη του Παρθενώνα (από τον μυθικό πόλεμο μεταξύ Λαπιθών και Κενταύρων), θα χρησιμοποιηθούν ως καλούπια για να ετοιμαστούν τα τελικά αντίγραφα με πεντελικό μάρμαρο και θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος αυτού του μήνα, δήλωσε ο Μίτσελ στους New York Times.
Στη συνέχεια θα εκτεθούν σε άγνωστη μέχρι στιγμής τοποθεσία στο Λονδίνο. Ο Μίτσελ είπε ακόμη ότι τα πιστά αντίγραφα προορίζονται για το Βρετανικό Μουσείο, το οποίο θα πρέπει να επιστρέψει τα πρωτότυπα στην Ελλάδα.
«Ο μοναδικός μας σκοπός είναι να ενθαρρύνουμε τον επαναπατρισμό των Ελγίνειων Μαρμάρων», τόνισε. «Οταν δύο άνθρωποι θέλουν και οι δύο το ίδιο κέικ, το ψήσιμο ενός δεύτερου κέικ, πανομοιότυπου με το πρώτο, είναι μια προφανής λύση».
Νομικοί εμπειρογνώμονες είπαν ότι, πέρα από το επίμαχο ζήτημα της ιδιοκτησίας, το μουσείο θα μπορούσε επίσης να έχει τις επιφυλάξεις του σχετικά με το αν θα επιτρέψει τη «δημιουργία ενός νέου πνευματικού δικαιώματος».
Τα αρχικά πνευματικά δικαιώματα για τα Γλυπτά του Παρθενώνα έχουν λήξει εδώ και καιρό. Αλλά υπάρχει το επιχείρημα ότι μια «σάρωση» (scan) θα δημιουργούσε τα δικά της πνευματικά δικαιώματα, τα οποία θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν εμπορικά.
Το Βρετανικό Μουσείο δεν απάντησε στο ερώτημα αν θα ζητήσει ασφαλιστικά μέτρα. Ωστόσο, έχει δηλώσει προηγουμένως ότι «ανησυχεί βαθύτατα» όταν ακούει αναφορές για μη εξουσιοδοτημένη σάρωση.
Το Ινστιτούτο Ψηφιακής Αρχαιολογίας δεν απάντησε σε αιτήματα της βρετανικής εφημερίδας για σχολιασμό.